Loctite gebruiken? Zoja welke?

Hallo medeforummers

Vandaag heb ik een nieuwe horlogeband ontvangen en hier zitten geschroefde lugs op, ik wou ze toch ff vastzetten met loctite, maar welk type kan ik gebruiken, Loctite 243 is die oke ?

Of moet ik ze gewoon strak aandraaien en geen loctite gebruiken :smile:

Wat zijn jullie ervaringen?

Grtz !

Ben ik ook wel benieuwd naar, en hoe krijg je de oude lijmresten weg…

Je moet natuurlijk maar echt minimaal gebruiken! Zodat er geen resten achterblijven, eventuele resten kun je gewoon wegvegen met een doekje.

Hoe werkt het eigenlijk met loctite als je het weer los wil krijgen?

De 243 is medium vast, dus ik verwacht dat je hem nog los krijgt gedraaid met een schroevendraaier, anders zul je het gedeelte warm moeten gaan stoken…

Ik had verwacht dat hier wel meer mensen ervaring hadden met loctite en horloges :slight_smile:

Ik zet ze meestal vast met de momentsleutel, 125nm is genoeg.

3 likes

Ik heb loctite even in het zoekveldje ingevuld en daar kwam best een aantal hits op. De blauwe variant wordt nog al eens aangeraden viel me op.

Ik heb ook gezocht en ook op andere fora, bijna alle loctites zijn blauw van kleur dus heb je vrij weinig aan.

Aha :smile:
Dat was een bruikbare tip van mij.

http://www.loctite.nl/schroefdraadborging-7765.htm

222 is de juiste dus

243 is om gasdraad af te dichten, medium sterkte en oliebestendig.

Maakt niet uit we zijn er om te leren :slight_smile:

1 like

http://www.loctite.nl/full-product-list-loctite-5281.htm

Voorheen had je rode groene en blauwe… Ik was een liefhebber van rood… Groene loctite betekend heet stoken in de meeste gevallen… Ik gebruikte rode bij voorkeur met de Harley.

Ik heb tot nu toe gewoon Bison Kit gebruikt, werkt prima (ik mis in elk geval nog geen 1 klok).
:slight_smile:

Iemand ervaring met het wisselen van een Oris Aquis band en het gebruik van Loctite?
Lee sop sommige fora dat de schroeven soms erg vast zitten.
Zelf wisselen of laten doen, en icm met welke Loctite ?

Er is echt een enorm aantal soorten loctite, en zijn bedoelt voor allerlei toepassingen.
De soort die bedoelt is voor draad borging is de blauwe 222. De 243 heeft als toevoeging afdichting.
Ik zou beide typen gewoon gebruiken een heel klein druppie is al voldoende.
Verder met losdraaien is eigenlijk geen probleem de blauwe breekt gemakkelijk los, de draad kan je schoonmaken met een borsteltje of inderdaad warm maken in een gasfornuis vlammetje bv.

Grtn Leen.

staat ook in het HD werplaats handboek :wink: de 243

Zo’n flesje Loctite om schroefdraad te borgen is vrij duur, er bestaan ook kleine tubes van, die zijn goedkoper.

En ook van Tamiya is zoiets leverbaar.

Loctite is idd redelijk prijzig je hebt ook flesjes van 10ml rond de 12euro.

Ik weet ff genoeg bedankt voor de reacties

Bij sommige modellen in jerrycan formaat… :wink:

Off topic : ja, ik heb ook een grote fles :slight_smile: vooral voor de primaire kast bouten … lekken doen ze toch wel maar ik wil niet dat die bouten los komen op de prim. ketting