Longines Avigation Bigeye: nepper of gouden vondst?

Lijkt mij ook niet helemaal ok. Al helemaal als de eigenaar het horloge naar goed geweten zijn geliefde dure horloge voor een service afgeeft die meestal bij €500 beginnen.

Het bericht dat deze nep is, is al een straf op zichzelf. Dan nog horen dat hij deze niet meer terug krijgt…

Wat als dit een geschenk was van iemand dierbaar die ook opgelicht werd? Bij die sentimentele waarde zou je het horloge toch echt wel terug willen. Nep of niet.

3 likes

Een roodje

Dat heet zaaksbeschadiging.

Alleen zijn niet veel mensen bereid erover te procederen.

Hehe, ik wist niet dat mijn post zoveel reacties teweeg zou brengen :grinning:.

Wat ik me nog kan herinneren (het is al meer dan 10 jaar geleden dat ik er werkzaam was) is dat het in de servicevoorwaarden stond waar de klant voor diende tekende voordat het horloge ter reparatie opgestuurd zou worden. In die voorwaarden stond onder andere ook dat de klant akkoord gaat met alle reparaties tot €150,- (destijds). Boven dat bedrag kreeg de klant eerst een prijsopgave.

Het servicecentrum zit ook niet in Nederland echter hoe zich dit in juridisch opzicht verhoudt weet ik niet.

Laat Longines net in Azië een heel groot marktaandeel hebben.

Ze kunnen het toch ook gewoon ‘in beslag nemen’ en archiveren tot mocht er iets van komen…

2 likes

Het bedrijf kan zich in zijn algemene voorwaarden het recht voorbehouden een voor service ingeleverde replica te vernietigen. Dan zullen ze wel moeten bewijzen dat het een replica was, dus alle kenmerken goed vastleggen. Als dit niet zo is geregeld zal er vast iemand gaan procederen die stelt dat zijn ingeleverde maar vernietigde horloge geen replica was en de waarde van een echte als schadevergoeding claimen.

Dat kan niet in algemene voorwaarden.
Hardstikke verboden.

Zwarte en grijze lijst.

5 likes

Is ook allemaal bla bla bla… Deze discussie is echt al super vaak voorbij gekomen hier. Het in bezit hebben van een replica voor eigen gebruik is niet strafbaar en een bedrijf waar een replica binnen komt steekt er verder geen moeite in. Die gaan gewoon retour. Gaat dus echt niet vernietigd worden op welk soort (soms hele bijzondere methodes als je HF moet geloven) manier dan ook. Het is voor bedrijven gewoon niet interessant om hier zo mee om te gaan. Het geeft echt te veel shit in de lijn terug naar de dealer. Men richt die energie liever op de ‘echte’ klant.

2 likes

Soms kom je met wat tweede orde denken een stuk verder zonder een hele kast met wetboeken door te ploegen….

1. Waarom brengt iemand een replica naar de officiële dealer? Omdat hij/zij denkt dat het een echte is! Niemand met een IQ hoger dan kamertemperatuur stuurt een replica naar de fabrikant.

2. Waarom zou je een fabrikant het recht geven iets te vernietigen? Never ever! Je haalt je auto op bij de dealer en je krijgt te horen dat de regen-van-de-voorruit-weghaal-stangetjes of wat voor onderdeel ook niet officieel waren en dus vernietigd zijn. Je had ze net bij de lokale pomp gescoord en er op gezet.

1 like

Dat klinkt pijnlijk. :grimacing:

3 likes

Welke bepaling van de zwarte of grijze lijst zou dat dan zijn? Ik zie er geen waarop je je zou kunnen beroepen.

Verder, als je een overeenkomst sluit met een Zwitsers bedrijf (daar ging het hier over) zijn de zwarte en grijze lijst niet van toepassing omdat die (alleen) deel uit maken van het Nederlandse recht. Misschien zijn ze in ons BW geïmplementeerd op grond van Europese richtlijnen, maar Zwitserland behoort niet tot de EU en is daar dus niet aan gebonden.

Klopt… Ooit een stukje tussen de rits gehad…

4 likes

:woozy_face: En…net zoals met tape in 1 snelle ruk de rits weer los?

2 likes

Wat veel mensen zich bijvoorbeeld niet realiseren is dat bij veel all risks autoverzekeringen in de voorwaarden geregeld is dat door uitkering van de schade de eigendom van de auto overgaat op de verzekeraar en die daardoor bevoegd wordt de auto (het wrak) onder meer te vernietigen. Waarom zou eenzelfde constructie niet kunnen bij een horloge?

Ondertussen ben ik het er mee eens dat het waarschijnlijk een studeerkamersituatie zal zijn die in werkelijkheid zelden of nooit voorkomt, en dat de vernietiging van een voor onderhoud ingeleverde replica mogelijk een broodje aap-verhaal is.

1 like

Het juiste antwoord is hier al gegeven.
Als bedrijf wil je er geen moeite en tijd aan besteden.
En je zit ook niet te wachten op een negatief verhaal.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Gewoon netjes ongerepareerd retour.
Wat ik zelf (zou) doe(n); is een inruilvoorstel doen.

Een zelfde (origineel) horloge tegen een gereduceerd tarief aanbieden, bij het inleveren van het imitatie horloge. Zodoende kan je als bedrijf op een nette manier eigenaar worden van de nepper. Wellicht dat je het dan kan gebruiken bij een klacht bij de bevoegde instanties.

Volkswagen Dealer: ‘Sorry meneer, het bleek helemaal geen Volkswagen te zijn’.

image

3 likes

Alleen:
Je brengt je horloge naar de AD voor service.
Je gaat er niet mee naar Zwitserland rijden…

Zwarte lijst bevat de bepaling dat de klant het recht om de nakoming van de toegezegde prestatie op te eisen niet ontnomen mag worden. Gewoonlijk stuur je iets weg voor prijsopgave c.q. reparatie. Prijsopgave impliceert teruggave.

Daarnaast is het natuurlijk gewoon je eigendom en dat niet teruggeven levert verduistering op. Een misdrijf.
(Dat het inbreuk maakt op intellectueel eigendom is een civiele kwestie en moet men maar op een andere manier oplossen.)

Tot slot heb je het recht van revindicatie van je eigendommen (het Romeins recht waar hiervoor al naar verwezen werd).

4 likes

:joy::+1:

1 like

Yep… :+1:t3: en daarna reconstrueren.

1 like

:+1: met een beetje extra?..kan nooit kwaad.

Zo ik ben nu maar weer klaar met dit topic te vervuilen met flauwe tiener humor op de vrijdagmiddag. :grin::see_no_evil:

1 like