Wel lekker als je geen korting krijgt bij AD.
Voor een paar tientjes een namaak kopen, opsturen en dan wel met korting een echte kopen.
Het hangt er helemaal van af hoe je de overeenkomst aangaat en wat de inhoud is.
Een voorwaarde die inhoudt dat, als het ingeleverde horloge een replica blijkt te zijn de merkgerechtigde de bevoegdheid geeft het te vernietigen, staat het opeisen van de overeengekomen prestatie (d.i. het onderhouden van een (echt) horloge van het betreffende merk) niet in de weg.
Van verduistering is zeker geen sprake wanneer de consequentie van het inleveren van een replica vooraf overeengekomen is. Hoe interpreteer je anders de eerdergenoemde bevoegdheid van een all risks autoverzekeraar?
Het recht op revindicatie zal vast ook in het Zwitserse recht vastgelegd zijn, maar Romeins recht bepaalt alleen de oorsprong en is geen geldend recht.
Ik zou ze hem niet uit gehaald hebben als fake. In die prijsklasse zou je ook weinig fake verwachten.
Ik moest bij het lezen van de discussie ook gelijk denken aan
, dus het voelt voor mij als niet-jurist wel “rechtvaardig” dat je het voorwerp dan in beslag neemt.
Maar duidelijk verhaal waarom dat niet zomaar mag.
Mag je verder wel zomaar zo’n voorwaarde opnemen in het contract?
Ik snap de rationale, maar wordt dit niet “overruled” door regelgeving mbt eigendom/ eerder genoemde revindicatierecht? Je draagt het goed in casu immers niet echt over aan de andere partij.
Dat gebeurt in het voorbeeld dat je geeft over all risk verzekerde auto’s m.i. wel (als onderdeel van de deal om uit te keren bij total loss).
Zelfs van Casio F-91w’s worden fakes gemaakt.
Los van al die juridische zaken: stel je koopt ter goeder trouw een nep-horloge voor 2000 euro. Je brengt hem naar een dealer en dan gaat hij naar de fabrikant: die mikt hem weg. Lijkt me niet helemaal de gang van zaken, hoe kun je dan terug naar degene die je dat horloge heeft verkocht.
Nee, ze kunnen niet zomaar op eigen houtje je (nep)horloge gaan vernietigen… ze kunnen wel vernietiging vorderen
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2021:6352
Je hebt altijd nog de keuze als eigenaar, wrak en of geld. Ik ken genoeg jongens die deze wrakken kopen en weer opknappen en laten keuren. Daarbij vind ik hhniet vergelijkbare situaties.
Sorry, maar dit is echt totale onzin.
Revindicatie is gewoon in het Nederlands recht opgenomen (5:2 BW) - zoals trouwens in vrijwel alle moderne rechtssystemen - je mag je eigendom in en buiten rechte opeisen. Revindicatie is verzonnen door de Romeinen en een stokoud rechtsbeginsel.
Algemene voorwaarden gelden enkel als ze uiterlijk bij het aangaan van de overeenkomst ter hand zijn gesteld. Bij het wegbrengen van een horloge gebeurt dat niet. Het is gelul in de ruimte.
Was dat al anders, dan moet de dealer na een prijsopgave - men zal weigeren te repareren en terecht - wel jouw eigendom teruggeven. Dat niet doen is verduistering, het wegnemen van een toevertrouwd goed, althans weigeren het terug te geven. De dealer is overigens niet de benadeelde door een merkinbreuk. Dat is de eigenaar van het merk.
Oh en als kers op de taart:
- als ik als Nederlander bij een Nederlandse dealer binnenstap om mijn horloge te laten repareren, dan heb ik geen ene fuck met Zwitsers recht te maken.
Exact. Maar eigen rechtertje spelen doen we niet in Nederland!
Je hebt dan een immens bewijsprobleem en dat is veroorzaakt door het merk. Ik voorzie zelfs de mogelijkheid om schadevergoeding op die grondslag te vorderen (onrechtmatige daad c.q. wanprestatie om in die setting te vernietigen).
Jeetje, wat een onnozel gebazel allemaal weer van de inhouse HF-toetsenbord-juristen.
Een groot (horloge)bedrijf houdt zich echt niet bezig met Jantje, of Pietje, of Marietje met een replica horloge. Die hebben echt wel betere dingen te doen. Ook zijn er echt geen boeken vol met de meest exotische algemene voorwaarden (al-dan-niet afgekeken van een all-risk verzekering :dizzy:) om een horloge te vernietigen. Het horloge komt ook echt niet voor een Zwitsers vuurpeloton te staan, onder toeziend oog van Gian Riccardo Marini.
Helaas, ik had het ook leuk gevonden…
Maar dat is dan volgens mij alleen wanneer je het probeert te verkopen en zodoende handel probeert te drijven. Dat is bij het geval van een service niet aan de orde.
Deze vergelijkingen met auto’s lopen altijd mank omdat op aftermarket auto onderdelen geen merk logo’s worden gebruikt en dit dus geen fake onderdelen zijn itt dit soort horloges.
Mij lijkt als je een bevestiging hebt van het merk dat dit voldoende bewijs is dat het een fake was. Hoeveel meer bewijs zou je willen hebben?
Right… En dan staat vast dat het juist is?
Ik twijfel zeer. Bij een rechter moet je bewijs leveren.
En dan is de vraag of alles fake is, of enkele delen et cetera.
Daar kun je nog tijden mee bezig blijven.
Beetje off-topic, maar inderdaad, heb dat zelf bij de hand gehad. Je mag als eigenaar kiezen het wrak te houden. Er wordt dan de dagwaarde minus de restwaarde uitgekeerd.
Die restwaarde wordt overigens bepaald door die jongens die die wrakken kopen. Er wordt bij een total loss volgens mij aan een tweetal partijen gevraagd een bod te doen op het wrak. De hoogste bieder moet het wrak dan ook voor die prijs afnemen als de oorspronkelijke eigenaar het wrak niet wil.
Ik zou het bewijsmateriaal willen houden. Eventueel het onderwerp van de deal terug geven en zo mijn geld terug krijgen.
Wanneer staat het volgens jou dan vast dat het fake is?
Nu voeg je weer allemaal nuances toe. Veel horloges zijn ook gewoon 100% fake en is niks origineels aan. Dus voor dat soort horloges lijkt het me vrij eenvoudig.
Het bewijs van de fabrikant dat het horloge fake is lijkt me in zo’n geval genoeg bewijs om je geld terug te krijgen toch? Wat voor meer bewijs zou je willen hebben?
Je bent onbekend met hoe het bij de rechter gaat.
Intussen moet je weer zo nodig bijdehand doen hier.
Bijna standaard bij je.
Zak er toch in.
En nee, “maar … zegt” is niet zomaar genoeg bewijs. Zeker niet als er uitvoerig verweer wordt gevoerd en een tegenexpertise wordt aangeboden.