Ik vind het maar een oubollig ding en zou goed kijken naar de Nomos die @illewoare voorsteld. Ik denk dat de Duitse Nomos zeker niet onder doet voor de Zwitserse Longines …
(Het kan uiteraard zijn dat je “Kameraad” een heer op leeftijd is … dan heb ik niks gezegd! )
Ik sluit wat laat aan, maar ik ben dan ook een aantal weken buiten beeld.
Zelf heb ik al langere tijd in mijn collectie de eerder genoemde Conquest Heritage, maar dan het grotere model. 40 mm diameter en met saffierglas. Een modernere heruitgave van het model uit 1958.
Dit is een van mijn fijnste horloges, draagt heerlijk bij een pak én ook casual en is gewoon mooi gemaakt. Een aanrader! Listprijs is bij de dealers rond de 1960 Euro, maar op Chrono 24 zou je rond het genoemde budget moeten kunnen slagen.
Hoi Han! Dank je! Dat is fijn om te horen! Ik ga helaas door ‘zwaar weer’ qua gezondheid, maar ik kom langzaamaan uiteraard wel weer terug. Momenteel lees ik wel regelmatig mee om ‘erbij’ te blijven en het reageren komt vanzelf wel weer.
Financieel is die er al. Het geld ligt klaar op de plank (niet letterlijk…voor de inbrekers). Ik wacht op het juiste exemplaar waarvan ik zeg; ‘HOTDAMNNNNNNNNNNN DIT IS HEM!’.
Het is een gevoel waarvan ik weet hoe hij voelt, maar ik heb hem nog niet gevoeld. Je snapt het vast
Klopt. Seconden, ook als subdail, is een complicatie.
Kan ècht niet… datum dus ook niet. Groter dan 35, ook niet. Eigenlijk kan er niks.
Zakhorloge dus
Volgens de meest strikte oorspronkelijke etiquette regels is een dress watch van edelmetaal, aan platte lederen band en ‘time only’. Daar valt niet over te debatteren, omdat die regels nu eenmaal zo zijn. In die zin dus eens met @SybrenAnne maar het hangt er natuurlijk ook vanaf voor wat voor gelegenheid je die dress watch aan wilt doen. Onder een smoking of rokkostuum mag volgens diezelfde regels helemaal geen horloge worden gedragen, onder geen enkele voorwaarde. Oorspronkelijk dus ook geen zakhorloge, omdat dat nog steeds een belediging voor de gastheer betekenen zou wanneer je daarop kijkt.
Echter, mensen dragen tegenwoordig bij een smoking vaak gewoon hun horloge. Dan wordt een bescheiden horloge natuurlijk uiteraard wel beter gewaardeerd- meer chique gevonden- dan een stationsklok.
Bij een pak en tijdens officiële gelegenheden waar je b.v. niet in smoking heen hoeft is een dress watch natuurlijk altijd goed. Ingetogen chique, stijlvol en niet poenerig. Dan is een secondewijzer op die dress watch ook geen enkel punt. Het is dan nog steeds een geaccepteerde dress watch, geen toolwatch, dus de Patek die Han @HandDavinci postte voldoet prima dan.
Dit zijn mijn meest gebruikte dress watches, die ik soms ook casual draag, omdat ik gelukkig ook bijna nooit meer in het pak ergens heen hoef.