Longines Hydroconquest ervaringen

Ik zeg niet dat ik een nieuw horloge ga kopen, maar je kunt je maar beter goed hebben ingelezen voor het geval je het wel doet (ofzo).
Ik zit sinds gisteren te kijken naar een duiker met een nieuwprijs van max 1.000 euro (en tweedehans dus goedkoper) en ik vind de Longines Hydroconquest (automaat, zwart) toch wel een mooie klok. Seiko’s heb ik er al 2 van, dus dat valt af. Ik heb al wat reviews gelezen links en rechts, maar ben toch benieuwd naar jullie ervaringen. Dat de lume niet zo goed is, is me bekend.

Hier wat vragen aan (voormalige) bezitters:

  • Hoe valt de maat? Ik heb een SKX007 en Squale 1521, beide horloges zitten goed.
  • Hoe zwaar voelt ie nu echt? Lees verschillende verhalen.
  • Hoe is de band? En sluiting? (afstelbaarheid, kwaliteit)
  • Hoe dik/hoog voelt ie aan? Schuift ie onder een mouwtje? Of is het een klatser?
  • Hoe is de afwerking? (aub toelichten)
  • Hoe zou je 'm inschalen tegenover soortgelijk geprijsde duikers?
  • Adviezen mbt aankoop? AD’s? Grijze dealers? Tweedehands?

Ik denk dat je voor 700 euro een prima exemplaar tweedehands moet kunnen krijgen. Maar met een nieuwsprijs van 1070 bij een AD, loont een grijze dealer of korting (AD) ook wel.

2 likes

Ik vind het een erg fijn en goed afgewerkt horloge. Alles voelt heel solide, wat mij betreft beter dan bijv een Tag Heuer Aquaracer. Hij draagt voor zijn maat groot door de lange lugs, maar die vallen door de kromming, wel goed om de pols.
Het is een comfortabel en niet te hoog horloge waardoor hij ook goed onder een hemdsmouw valt. Enige nadeel is dat er geen halve schakels zijn waardoor de band misschien net niet goed zit, ondanks de fijnafstelling van de clasp.
Kortom; wat mij betreft een aanrader!

5 likes

Ik heb er geen maar wel eens een paar grondig bekeken, al is dat weer een 2 jaar terug.

Het is ten eerste handig om te weten dat er 2 maten zijn, een 39 en
een 41mm. Beide waren voor mij draagbare maten. Ik zou zeggen dat ze (beide) eerder groot dan klein dragen. Dik zijn ze niet.

Daarnaast is er naast het huidige model de “2013” versie. De verschillen zijn het kaliber (heeft de higher end ETA2892), een andere wijzerplaat en een andere band. Is 2 a 3 jaar gemaakt naast het huidige model en toen weer uitgefaseerd. Ik vind hem mooier. Ook in diverse kleuren en 2 maten.

Gewicht is me niets bijzonders aan op gevallen.

Afwerking is prima voor de prijsstelling, qua prijs zit er niet zo heel veel in de buurt. (Oris 65, Seiko Shogun). Ik heb dezelfde dag ook de Certina DS Action Diver door mijn handen laten gaan en die is misschien
wel meer value for money. Verder heb je C. Ward, en de Longines LLD is gebruikt misschien bereikbaar, net iets buiten budget. Die heeft een erg lange lug to lug afstand.

Dit is de 2013 uitvoering.

Nog een voordeel (voor mij) is dat deze variant geen CPL’s heeft.

4 likes

Helemaal met @Tudor13 eens! :+1:

Ik heb er verschillende gehad en momenteel de versie die nu nieuw wordt verkocht. Het is een horloge dat vrij plat (voor een duiker zeker) draagt en een elegante vormgeving heeft. Daar staat Longines om bekend. Goed ETA 2824 uurwerk onder de kap, 300 meter waterdicht, saffierglas. Een echte duiker dus, maar wél een die je met een gerust hard aan kunt doen bij een business suit! Aanbevelenswaardige klok!

Zie hier de mijne in automaat 39 mm versie, op mijn pols van 20,5 cm :relaxed:

2 likes

Dank je, ik kende de rode bezel variant wel, maar wist niet dat deze ook in zwart kwam.
Het 2824 vs. 2892 verschil is voor mij niet doorslaggevend, beide goede uurwerken en het verschil in uiterlijk zal eerder de doorslag geven. Toch goed om te weten.

Het feit dat deze brushed center links heeft, vind ik wel mooi. Ik ben normaal gesproken geen bling-bling type, maar moet zeggen dat ik de Hydroconquest in het echt nooit gezien heb met de center links. Of ik een voorkeur heb voor het 2013 of huidige type weet ik nog niet helemaal qua cijfers. Ben normaal geen liefhebber van grote cijfers (zoals het huidige model), maar het geeft het horloge wel een heel eigen look en het staat goed.

Qua maat neig ik dan - door de post van @Klokkengek - richting 39mm. Ik heb een pols van 17,5 - 18cm. Dan lijkt de 41mm me wellicht wat flink en minder comfortabel en subtiel.

1 like

Ik was er zeer tevreden over.
Mooie maat (41mm) en absoluut niet te ‘dik’ op de pols. Eigenlijk veel te snel weer verkocht.

Op een 16,8 cm pols

2 likes

Hmm, maatje kan je prima hebben zo te zien. Dan zal ik toch beide varianten eens moeten passen.

Is de bezel van aluminium?

Op mijn 17.5 cm pols vond ik de 41mm versie aan de grote kant. Ik denk er nog regelmatig over na om er weer eentje te kopen, maar dan de 39mm versie.

Verder gewoon een prachtklok en uitermate geschikt als daily.

1 like

Jep.

1 like

Normaal is 41mm mij ook te groot maar door de gebogen lugs goed te doen. Ik zou bij jouw pols maat absoluut ook voor 41mm gaan. Maar beiden passen is natuurlijk nog beter😅

1 like

De bezel is inderdaad van aluminium, de insert dan.

1 like

Paar jaar geleden gehad. Prima kwaliteit, zowel de kast als het betrouwbar uurwerk. Voor dat geld niets mis mee. Zit lekker, draagt niet heel groot, redelijk plat. Glimmende center links vond ik minder en van de kroonbeschermers moet je houden. Maar wat mij betreft een aanrader.

1 like

Prachtig horloge vind ik,
39mm is zeker voldoende voor mij, ik hou er niet van als de dial a.h.w. heel de pols bedekt .
deze is wel een quartz (maar dus ook maar 2 jaar gemaakt)

2 likes

Mooie lichte bezelkleur! :relaxed:

Prima horloge en voor de prijs zeker een aanrader alleen ben ik het niet eens met de sprekers die hem boven een Aquaracer plaatsen.

Ik heb hem in ieder geval wel met heel veel plezier gedragen :smiley::+1:

2 likes

Goed ding, maar de Aquaracer (ik heb beide ooit gehad) is wel iets fijner inderdaad. Net even subtieler ontworpen en afgewerkt en draagt nog wat prettiger.

1 like

Lekker plat, casual goed te dragen en qua afwerking goed.

Kroonbeschermers had ik persoonlijk liever iets ronder gezien. Maar geeft wel een eigen smoel.

Ps. Lume is ruk idd. Maar goed opgeladen super gaaf.

Pols 17,5 cm ongeveer en heb de 41mm versie.

4 likes

Ik zou voor die knaken de Sinn 104 proberen aan te schaffen

1 like

Prima horloges. Ik heb er twee gehad, de 39mm quartz en de 41mm auto. Beide in blauw en met de drie arabische indices welke me persoonlijk het meest aanspreken. Zoals gezegd dragen ze heel bescheiden, vooral plat, en dus geschikt voor onder je overhemd.

Prijs kwaliteit is prima, des te meer wanneer je een nette gebruikte kan vinden op de fora. Op mijn eigen pols vind ik het al gauw te bling ogen, en dat is de reden dat ik ze toch heb geflipt. Ik krijg geen klik met de PCLs en de andere gepolijste delen. Puur persoonlijk, het is gewoon een fraaie casual chique duiker met echte duiker specs.

Lekker proberen is mijn advies. Geef de blauwe plaat een kans wat die is top!



gr, HJR

6 likes