Lugs beschadigd door juwelier. Advies gevraagd.

Onlangs heb ik de juwelen en horloges van mij en mijn vrouw bij een lokale juwelier aangeboden voor taxatie ivm de inboedelverzekering.

Een aantal maanden terug heb ik hier op het forum een Rolex Milgauss in stickers aangeschaft. Voor de duidelijkheid. Ik heb de band nog nooit verwijderd en de stickers heb ik zelf verwijderd.

Een aantal dagen na het ophalen van het horloge is het mij opgevallen dat alle lugs aan de binnenzijde zijn beschadigd door het verwijderen van de band.

Ik heb de juwelier gevraagd of hij de band heeft verwijderd om het serienummer te controleren. Dit heeft hij bevestigd.

Mijn vraag aan jullie is. Wat valt binnen de redelijkheid om dit op een of andere manier te verhalen?

Ok, het zit aan de binnenkant en krassen komen er in de loop van tijd toch wel op. Of zeggen jullie, dit had niet mogen gebeuren. De band had bovendien niet verwijderd te hoeven worden om achter het serienummer te komen.

Er zijn vast wel forumleden die dit hebben meegemaakt. Of als consument of misschien wel als juwelier/handelaar.

Graag jullie advies.

3 likes

Mij lijkt het dat dit niet had hoeven te gebeuren, maar alleen vraag ik mij af hoe je gaat bewijzen dat dit bij de juwelier gebeurd is…

1 like

Ik vind dit onacceptabel! Tenzij dit van te voren is medegedeeld maar dat is dus niet het geval. Maar nu? Bewijs het inderdaad maar. En dan? Misschien een reminder om de lokale juwelier links te laten liggen met zulke waardevolle horloges.

3 likes

Klopt. Dit is niet te bewijzen.

Ik heb wat vergelijkbaars meegemaakt bij een lokale (gerenommeerde) juwelier in Nijmegen. Ik bracht mijn vintage horloge, waarvan ik de stalen band niet loskreeg, daarheen in de hoop dat zij het wel geklaard zouden krijgen. Na 10 minuten wachten was de klus geklaard…met de onderkant van de lugs redelijk naar de gallemiezen. Tja, met grof geweld was het mij òòk wel gelukt, prutser.

Ik heb mijn verlies maar genomen maar ik breng er nooit meer een cent heen.

5 likes

Wat een slager! Excusez. Met foto’s en datum vlak voor en na kun je wat bewijzen. Nu niet lijkt me. Het gesprek aangaan zou ik wel doen. Bijvoorbeeld hem vragen hoe deze krassen de getaxeerde waarde beinvloeden. :wink:

16 likes

Inderdaad, dit is mij ook eens overkomen. Juwelier wilde niet toegeven dat het hun schuld was.

2 likes

Scherp!

3 likes

Prutswerk. Hij had de lugs op zijn minst kunnen afplakken.

7 likes

En vraag hem dan ook meteen of ie bekend is met dit forum en de categorie “Ervaringen met”

9 likes

Om eerlijk te zijn vind ik dit topic een beetje overdreven. En je kan hier he-le-maal niks mee. Behalve een beetje ventileren.

Ten eerste zou ik een lokale juwelier niet met een Rolex vertrouwen, ten tweede

En ten derde

Milgauss te koop

Milgauss te koop
Minimale krasjes binnenzijde lugs bandenwissel

maakt het geen ruk uit voor de verkoopwaarde. Dus wat wil je verhalen?

Haal een schuurspons eroverheen en die krasjes zijn weg. Je haalt er hooguit een les uit om niet opnieuw naar die juwelier te gaan.

15 likes

Ik heb een vergelijkbare ervaring met het inkorten van de metalen band van mijn Oris 65. Allemaal kleine krasjes😵

1 like

Horloges zijn om te dragen.

Ik ga in dit geval mee met Han en zou de Rolex nooit bij een lokale juwelier aangeboden hebben.

3 likes

Als vast staat dat de juwelier de schade heeft veroorzaakt, kun je schade verhalen als:

  • er onnodige fysieke schade is toegebracht aan het horloge door het handelen van de juwelier
  • er financiële schade (waardevermindering) is als gevolg van het handelen van de juwelier
  • de juwelier niet heeft aangeboden om de schade te herstellen of te vergoeden.

Helaas is het in dit soort situaties moeilijk om te ‘bewijzen’ dat je schade hebt, die moet worden vergoed. Bovendien is een juridische procedure nogal kostbaar.
Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan zou ik daar eens navragen wat zij kunnen doen.

Kijk voor meer info ook eens op onderstaande site (niet gerelateerd aan mij) voor info.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwia1tvGlerdAhVNblAKHVvlCWIQFjAAegQIARAB&url=http%3A%2F%2Fwww.wetrecht.nl%2Fschadevergoeding%2F&usg=AOvVaw0RXm0PgruhKB1pJYhSGnAf

2 likes

Dit soort dingen gebeurt helaas regelmatig bij juweliers, maar zou inderdaad niet mogen gebeuren. Men hoort gewoon geen krassen op jouw dure spullen te maken. Klaar!

Ik heb zoiets verschillende keren mee gemaakt in mijn leven, bij het laten verwisselen van banden - voordat ik dat zelf kon- en ook bij het vervangen van batterijen. Ik heb weleens een juwelier in Den Bosch serieus op stelten gezet, nadat ze het achterdeksel van mijn nieuwe Eterna hadden verkracht…

Het komt vaak doordat baliepersoneel (winkelverkopers) dit soort klussen uitvoeren bij de juwelier. Bij de meesten zit geen horlogemaker meer. Datzelfde geldt vaak ook voor de eigenaar- de juwelier zelf- die vaak niet kundig is om aan een horloge te werken.

Verhaal halen/ bewijzen/ is uiterst moeilijk, maar je kan ze natuurlijk wel zeer hard toespreken en zorgen dat ze het niet vergeten. :sunglasses:

Ik doe tegenwoordig heel veel zelf en als ik dat niet kan of durf ga ik naar mijn eigen officiële horlogemaker. Die maakt geen krassen op mijn mooie klokjes. :slightly_smiling_face:

6 likes

Is hier niet nog eens iemand geweest die iets gelijkaardigs voor gehad heeft? Misschien dat je (als je de draad kan terug vinden) nog wat inspiratie uit kan halen.

Edit: dit hier dus:

1 like

:joy: Over krasjes van een paar millimeter. Wat zitten hier toch heerlijke autisten op het forum.

Hier, voor de bibberaars. De achterkant van een gebruiksvoorwerp :roll_eyes:

10 likes

Waardeloos, de eerste kras doet altijd pijn. Sterkte ermee!

Verder sluit ik me helemaal aan bij het bericht van een kwartiertje terug van @HanDavinci. Ja serieus, … :sunglasses:

2 likes

Was al bijna bang dat je een vrouwelijke bips liet zien :wink:

8 likes

Iedereen heeft het er altijd over dat je eerste kras het meest pijn doet… Als dit je eerste krasjes zijn,… dan is het alleen maar mooi dat ze aan de onderkant zitten :wink:

1 like