Werkelijk KAPOT van bezoek aan "juwelier"

Bandje verstellen van tag carrera …

Het bezoek begint zo leuk, beetje praten over tag en z’n “zelf ontworpen uurwerk” . Vervolgens legt ie 't horloge op z’n kop op z’n bureau/kassa ding , en begint er mee te schuiven alsof ie een biefstuk aan 't snijden is.
Op dat moment wil ik eigenlijk het horloge al pakken en zeggen "laat maar " .

Dan pakt ie een drukker en drukt 't pinnetje er een stukje uit. Hij dacht dat ie er was en leek erg opgelucht. Dan pakt ie een tangetje en probeert 't pinnetje eruit te trekken. Dat lukt niet en hij schiet eraf met z’n tangetje .
Hij probeert 't nog een keer, deze keer met nog wat extra kracht en nu schiet ie ECHT uit. Ik had me al omgedraaid omdat ik dacht dat ie misschien zenuwachtig was omdat ik aan het kijken was . Net als ik me omdraai zie ik z’n arm en het horloge over de kassa vliegen , alleen stonden er nog wat spullen op de kassa die onderweg mee werden genomen als je begrijpt wat ik bedoel.

Het pinnetje is er half uit en ik zeg “doe 't maar gauw weer voorzichtig erin dan probeer ik 't wel ergens anders” .

“nee hoor ik probeer een ander trukje” . Hij gaat een doosje met pinnetjes halen, en neemt nu ook zo’n houdertje mee waar je het bandje in vast kan klemmen .

Hij tikt 't pinnetje er eindelijk uit, en schakeltje er tussenuit en tikt 't pinnetje er weer in. (hierbij beschadigd ie ook de band omdat ie met een ijzer hamertje op de band slaat bij de laatste paar tikken, maar die beschadiging is zo miniem en zit op een plek waar ik echt mee kan leven) .

Nou, horloge terug in m’n handen, ik ben 't aan het poetsen met m’n shirt omdat ik me niet voor kan stellen dat er geen beschadigingen te vinden zijn. Kan niets vinden (ik keek vooral naar het glas) , en terwijl ik terugloop naar de auto ben ik constant aan het speuren .

Ik zit in de auto, nu met een doekje aan het poetsen en net als ik denk “holy shit ik denk dat ik geluk heb gehad” … :frowning:

dus niet, op een van de lugs zie ik dit: http://imgur.com/a/NCtTH

Nou je kent 't gevoel wel , knoop in je maag , spijt dat je niet gelijk 't horloge hebt gepakt en bent weggerend toen je de eerste keer die neiging had in de winkel …

Ik loop terug maar weet al dat het zinloos is , ik kom binnen en hij zegt "niet goed ? " , hij weet al hoe laat het is natuurlijk.

Ik laat de beschadiging zien en hij zegt “nou ik kan me niet voorstellen dat ik dat gedaan heb…” , ik zeg nog voorzichtig "hij schoot behoorlijk hard uit je handen … " … "ja maar ik heb het horloge niet van tevoren zo goed geinspecteerd ik kan me niet voorstellen dat ik …enz… " .

Ik zeg “'t is 2 dagen oud . … Hij zegt " ik weet niet of dat ik dat er uitgepolijst krijg” , waarop ik antwoord “nee ik denk het ook niet” .

We zitten in een zeer ongemakkelijke impasse, en omdat ik denk dat hij bang is dat ik 2000 euro wil claimen bij 'm zeg ik: “luister, ik ga er echt geen rechtzaak of zo over beginnen hoor” (wat ik ook nooit zou doen zo’n relatief klein schadebedrag) .
Hij herhaalt nogmaals dat ie zich niet kan voorstellen dat hij dat gedaan heeft , maar we weten allebei wel beter .

Ik zeg “ik ben er echt kapot van” … en loop maar weg .

Ergens vind ik 't wel sneu, het is een klein juweliers zaakje, er liggen geen rolexen of zo maar de man zelf is echt wel een liefhebber en had ook wel enige kennis als het gaat om merken en hun geschiedenis, en het verschillende binnenwerken enz .

ZELFS dat ie met z’n tangetje van 't pinnetje af schiet en het horloge bijna door de hele winkel gooit , daar heb ik ook nog vrede mee. Kan gebeuren.

Maar wat me nog het meeste stoort is de groffe manier waarop een horloge van toch bijna 2 duizend euro wordt behandeld. Wie legt er in godsnaam een horloge op 't glas en gaat er mee over de tafel lopen schuiven. Of pinnetje er proberen uit te tikken terwijl het horloge op z’n kant ligt zonder steuntje of in ieder geval een doekje eronder of zo.

Ik was al tevreden geweest als ie gewoon gelijk na de tik het horloge had geinspecteerd , de schade had gezien en had erkend dat 't zijn schuld was.
Dan had ie een poging kunnen doen om 't er uit te polijsten, en als dat dan ook maar ENIGSZINS succesvol had geweest dan had ik er ook vrede mee.

Hij leek zichtbaar aangedaan maar als ik een ding heb geleerd van m’n eigen werk … als je iets verneukt, neem gewoon je verantwoordelijkheid en probeer 't niet te verdoezelen. Dat maakt alles alleen maar erger.

Gelukkig is de beschadiging met het blote oog bijna niet zichtbaar , op de uitvergrote foto lijkt 't ongeveer een faktor 10 erger dan het is , maar het is wel een NIEUW horloge en wat me zo dwars zit, is dat precies waar ik bang voor was ook is gebeurd.

Zo heb ik weleens een horloge bij een andere juwelier afgegeven voor de montage van een ander bandje. Dat wordt dan in een of ander houten bakje geflikkerd bij een ander horloge alsof de mensen geen flauw benul hebben van de waarde, of dat ze compleet technisch onbenullig zijn en denken dat staat en glas onverwoestbaar zijn of zo.

Wat een k*t ervaring .

12 likes

'Ergens vind ik ‘t wel sneu’

Raar ben jij zeg, ik zou des duivels zijn en het dan nog sneu vinden omdat het zo’n gezellig klein zaakje is …???
Ik had er al veel eerder mee opgehouden en mijn horloge weer meegnomen naar elders…

1 like

zodat de rest niet allemaal hoeft te klikken

brrrr horror dit

4 likes

Da’s een beroerde ervaring!
Kan me voorstellen dat je daar nooit meer een voet binnen zet.

Hoort eigenlijk thuis in het “ervaringen met” topic, maar ik begrijp dat je de naam van deze slager niet wil publiceren…? :wink:

Afijn, de eerste kras is het diepst. Geniet van je Carrera! :+1:

1 like

Balen dit. Ik heb al meegemaakt dat bij het passen van horloges lomp wordt omgesprongen met de koopwaar…sommige mensen denken gewoon niet na bij wat ze doen. Als ik een bandje zelf verwissel ga ik echt heel rustig en systematisch te werk. Dat mag je van een juwelier toch ook verwachten.

Waarschijnlijk gaat de pijn wel over zodra je zelf wat krasjes hebt gemaakt. De eerste doet altijd een beetje pijn. Maar ik begrijp je gevoel en ongenoegen.

1 like

Een liefhebber zou die horloges toch niet zo mishandelen :weary:

8 likes

Ik zou het best prettig vinden als je deze zaak noemt in de “ervaring met” rubriek, hier wil ik niet binnen stappen…

Sterkte!

2 likes

Ik weet niet hoe lang jij erover doet om 2k bij elkaar te sparen. Maar ik had de juwelier toch serieus laten betalen voor de reparatie. Al zou dat een paar honderd zijn voor laserwelding en al. 2 dagen oud en nou al happen uit de lug. Pfff.

2 likes

Shit happens. Maar als ik je relaas zo lees, heeft hij er wel om gevraagd. En dan ook gelijk ontkennen. Brrrrr.

1 like

’ Ik zou die juwelier dit en dat… ’ reacties incoming in 3…2…1…

oh wacht… die reacties zijn er al.

Vervelende situatie natuurlijk. Soms begrijp je niet wat er in mensen hun hoofd omgaat. Ze zitten in die branche, dus dan zijn ze zich ook bewust van de waarde van dergelijke horloges toch? En dan toch ermee rondschuiven en smijten… Oude mannen doen dat in mijn ervaring wel vaker bij juwelierszaken. Lijkt wel alsof ze het vanuit vroeger gewoon gewend zijn om overal lomp mee om te gaan.

2 likes

Ik wil geen zout in wonden wrijven , maar misschien wordt het tijd voor een bril… :neutral_face:
Deze lug heeft echt diepe butsen erin zitten , precies op de mooie scherpe rand.

Dit had je nooit moeten accepteren… OMG :sob:[quote=“moonphase, post:8, topic:117389”]
ik had de juwelier toch serieus laten betalen voor de reparatie. Al zou dat een paar honderd zijn voor laserwelding en al
[/quote]

Dat.

3 likes

Ja , ergens denk je toch “hij zal toch wel weten wat ie doet?” . 2 andere juweliers probeerden 't niet eens omdat er volgens hun “speciaal gereedschap” voor nodig was .

Ik denk dat ik toch wel zou brommen tegen de beste man.
Het is toch je trotse bezitting waar je hard voor hebt gespaard.

Vervelend hoor

Het goede nieuws is dat een bekwame vakman de schade onzichtbaar kan herstellen met laserwelding. Het slechte nieuws is dat dit een flinke duit kost.

Kutervaring, vind t oprecht jammer voor je :frowning:

Het valt echt mee hoor , http://imgur.com/a/kSoN8 … dit is nog de hoek waar je de beschadiging uberhaupt kan zien met het blote oog.

Hmm, geen fijne ervaring inderdaad. Knap dat je het zo sportief opneemt.

Tip; koop een eenvoudig horloge reparatie setje. Daar zit allerlei spul bij waardoor je in de toekomst zelf gemakkelijk schakels e.d kan vervangen. Scheelt een hoop tijd en met name ergernis…

Knappe klok!

Valt inderdaad mee, zo op deze foto!

Staat je goed, die Carrera :+1:

1 like

En hoe zou je dat precies aanpakken dan ?

Dan moet je toch via de rechtbang/kantonrechter iets aanspannen. Ga ik echt niet doen voor zo’n toch wel vrij luttig bedrag.

Zeker niet de leukste ervaring van een NA maar desondanks zal het inderdaad met het blote oog meevallen.
Ik wens je veel plezier met je prachtige nieuwe horloge!