Lugs beschadigd door juwelier. Advies gevraagd.

Ziet er inderdaad niet uit. Zou hem als ik jou was voor een prikkie aan mij verkopen :smirk:

1 like

Daar kan in de nabije toekomst waarschijnlijk over gepraat worden, grappig genoeg. Ik beraad me daar nog een week of twee op, maar als ik die GS zo verschrikkelijk veel blijf dragen moeten er dingen gebeuren.

1 like

:scream_cat::scream_cat:

:sunglasses:

1 like

image

2 likes

Lees vaak: laat het maar zo want het is een gebruiksvoorwerp. Vervang ā€œhorlogeā€ even door ā€œautoā€ en ā€œjuwelierā€ door ā€œgaragehouderā€. Dan is men wellicht eerder geneigd te zeggen dat de garagehouder het moet oplossen. Wat is dan het verschil met deze casus? Volgens mij niets. Er is schade veroorzaakt en die moet de veroorzaker in beginsel herstellen. Hetzij door reparatie, hetzij financieel.
Bewijs is inderdaad een probleempje als de juwelier niet erkent dat hij de schade heeft veroorzaakt. Een procedure beginnen en allerlei getuigen laten opdraven wil je begrijp ik -en volkomen begrijpelijk- niet. Je bent dus in de eerste plaats afhankelijk van zijn antwoord. Betwist hij het dan houdt het dus al op. Erkent hij het dan zijn er 2 opties: hij biedt aan het te herstellen. Dus polijsten. Dat lijkt voor jou geen optie maar de juwelier zal er ongetwijfeld op aandringen. Kost hem immers weinig. In het meest gunstige (alternatieve) geval: hij biedt financiƫle compensatie aan. Dan dien je de schade redelijkerwijs vast te stellen en daarvoor zou het horloge bekeken moeten worden door een deskundige om de waardevermindering vast te stellen (zal wel niet gratis kunnen). Gelet op de aard en plek van de krassen (en de persoon van de juwelier als kennis) is het natuurlijk de vraag of je dat al zover wilt laten komen. Kortom: de opties lijken me redelijk beperkt. Vervelende ervaring. Een eerste kras doet altijd pijn.

4 likes

Exact dit. Bedankt voor de bijdrage.

3 likes

Sterkte man :v:ļø

7 likes

Vervang horloge door auto…
Volvo garage Buitenweg doet dat heel goed. Als een auto een beurt krijgt , wordt er alvorens een rapportje opgemaakt m.b.t. schade aan de carrosserie.

Dus dit vind je niet kunnen?

Het is jammer dat je tegenwoordig op veel plekken zelf je hersens aan t werk moet zetten om een ā€œvakmanā€ de pas af te snijden, zodat hij je kostbaarheden niet beschadigd of erger…

Je kan jammer genoeg niet meer totaal vertrouwen hebben, omdat de kunde of de wil om het nauwkeurig te klaren ontbreekt.

Het is algemeen bekend dat de solid endlinks van Rolex er erg strak tussen zitten met weinig speelruimte.

Ben benieuwd of hij überhaupt deze heeft gebruikt…
image

Aan de andere kant zou ik blij zijn dat de krasjes aan de onderkant zitten, de schade op de foto’s zouden mij geen slapeloze nachten bezorgen in ieder geval.

En of de waarde iets zal dalen door de krasjes? Nee!

Ben eens met een Panerai om de pols van nog geen dag oud in een lege emmer gaan staan in een donkere achtertuin toen ik naar de achterdeur liep…Schoen vast in de emmer. Hink hink hoppa! Op m’n plaat natuurlijk. De buckle was gelijk beyond rescue.

Groeten,

Noel.

Vooropgesteld: ik zou dit ook ontzettend vervelend vinden.

Toch zou ik er persoonlijk niks mee doen, en niet omdat het een gebruiksvoorwerp is of zo. Ik zou enorm opzien tegen het hele proces. Het vervelende gesprek aangaan, dingen proberen aan te tonen, een oplossing verzinnen (waarschijnlijk in de vorm van een geldbedrag want polijsten lijkt me onwenselijk)…maar ik ben dan ook een conflictmijdende persoonlijkheid.

Ik zou het proberen te zien als het onvermijdelijke eerste krasje, en hem misschien wat onbezorgder gaan dragen nu.

1 like

Door een ander? Nee.

Ik zou daar samen met je vrouw eens langsgaan om het te bespreken. Kopje koffie erbij. Klaar

Krasjes zijn altijd zuur, maar ze komen na verloop van tijd altijd; hoe voorzichtig je ook met je spullen omgaat.
Ik betrap me zelf regelmatig op het feit dat ik angstvallig(bijna ziekelijk) voorzichtig met nieuw spul omga en dan is het (toevallig) ontstane eerste krasje een grote teleurstelling.
Van de andere kant: Als je een horloge naar een vakman brengt voor welke reparatie dan ook verwacht je een oplossing voor je probleem en gƩƩn nieuw probleem erbij.
Je zou idd bijna vóór een wegbrengbeurt foto’s moeten maken(macro’s) van alle kanten van het horloge en de ā€œvakmanā€ hier mee moeten confronteren vóór de afgifte.
En na het ophalen deze procedure nog eens herhalen.
Maar dit lijkt me voor beide partijen ondoenlijk en ook niet goed voor het vertrouwen…En bovendien: Waar vind je nog volledig gekwalificeerd personeel?
Krasjes, ok, dit kan in alle redelijkheid gebeuren en zul je m.i. ook moeten accepteren, maar een situatie zoals hierboven ergens beschreven dat een horloge na een glaswissel helemaal bekrast op de onderkant terugkomt, lijkt me onacceptabel.

116 reacties aangaande een miniscuul krasje achter op de lugs, zo te zien gaat het weer goed in dit land…:wink:

3 likes

Ik heb de andere posts niet gelezen maar als je een band niet
zonder krassen kan verwijderen als juwelier ben je een prutser.

5 likes

Wat precies de reactie is van de mensen die dit onzin vinden en zich niet in kunnen leven in mensen die erg zuinig zijn met hun spulletjes.

5 likes

Er is een therapie voor.

Of een forum waar je dit kan bespreken.
Ow wacht…

2 likes