Luxe merken zo duur. Hoe komt dat?

Dat hebben de ontkenners van klimaatveranderingen ook altijd beweerd

Welke veranderingen?

3 likes

Ik zou voor de zekerheid de onderhoudskosten van de ‘winst’ halen if I were you :wink:

1 like

image

Man je zit in een luxe positie. Als je het verschil niet merkt ben je echt een lucky bastard.

Ik vergelijk het een beetje met goede koffie uit Italië of goede wijn. Zodra je aan het betere spul begint en daaraan gewend raakt smaakt de rest vaak ronduit kut.

Zo heb ik een beetje spijt van mijn espressoapparaat, met vers gebrande bonen van een locale brander niet ouder dan een maand. Elke ochtend afmeten en malen. Heerlijk!
Maar…ik kijk met jalousie naar mensen die claimen dat senseo koffie pads heerlijke koffie biedt. Of dat wijn van 2 euro uit een plastic literfles echt goed te drinken is. “Want dure wijn is voor snobs…”

Als je het verschil niet ziet, houden zo!! En probeer niet erachter te komen waarom dure merken duur zijn. Scheelt goed in de portemonnee!

33 likes

Ik ontken ook zeker niet dat er in China kinderarbeid is, dat ontkennen ze nota bene zelf niet eens…

Maar bij het assembleren van horloges?

Iedereen en z’n moeder laat dingen in China maken. Van jouw iPhone assemblage tot onderdelen voor de Zwitserse industrie tot aan het gedroogde knoflookteentje wat je in de supermarkt koopt, allemaal China wat de klok slaat.

Ik vind dat je iemand de maat mag nemen op de dag dat je kunt bewijzen dat je niks uit China in huis of zelfs maar aan je lichaam hebt hangen.

Hoe verklaar je de prijs van een submariner dan? Dat is tenslotte ook een Blancpain hommage met dezelfde draaibare bezel die ooit door Lt. Cmdr. Weems is uitgevonden voor een Longines. Shit zeg, de Sub had de eerste 26 jaar van z’n bestaan zo’n gare bi-directionele bezel. Blancpain gaf ons de unidirectionele bezel die we allemaal kennen.

Laten we nu niet net doen alsof R&D kosten het grootste verschil maken in de productie van een duikerjte wat al 55 jaar op de markt is. Zeker niet wanneer je bedenkt dat de eerste Memovox Polaris uit 1968 nota bene een EPSA compressor kast had. :slight_smile:

Ik ben het direct met je eens wanneer je zegt dat je zouteloze hommages kut vindt. Absoluut. Maar dat rechtvaardigt de kolderieke prijzen van moderne luxe-huizen niet.

8 likes

Jaja, daar was ik inmiddels ook al achter, hoe achterlijk het er uitziet ook :joy::joy::joy:

1 like

Ik heb 'm nu nog een keer gelezen, en ook jij bent Willem Elsschot niet. :rofl: Zo zie je maar weer:

Tussen droom en daad staan wetten in de weg,
en praktische bezwaren.
En ook weemoedigheid die niemand kan verklaren.

3 likes

Luxe artikelen zijn ook niet rationeel.

1 like

Die Mazda gaat langer mee denk ik zo :smile:

1 like

Ik denk dat daar de crux zit.

Veblen goed is al voorbijgekomen en in aanvulling hierop wil ik de Wet van Engel naar voren schuiven.

Mensen die meer inkomen hebben gaan niet evenredig meer voedsel eten, ze gaan voedsel van een betere kwaliteit (dus duurder) eten.

Ik denk dat dit indirect ook geldt voor duurdere producten: des te meer inkomen hoe makkelijker je duurdere producten koopt.

Daarbij is het een prima autoriteits-argument om een discussie te beslechten: mijn horloge is duurder en daarmee beter :clown_face:

3 likes

Ik vind dit wel een leuk topic hoor :otter:

Lijkt mij ook. Mijn oom zegt altijd: “mijn Hema horloge loopt ook op tijd”. Heeft hij gelijk in, maar ik krijg daar geen fijn gevoel van. Puur rationeel kan afwerking en materiaal bij zo’n klein produkt nooit zo’n groot verschil uitmaken. Staal kost geen drol, 100 gram 18 karaat goud zet je ook “maar” 3900 euro verder.

Luxe moet je niet willen verklaren.

1 like

Afwerking lijkt me wel degelijk een rationele verklaring. Als je ziet hoeveel tijd (1000 uur en meer) en vaardigheid (talent en jarenlange ervaring) er nodig is om de mooist afgewerkte horloges te maken, dan is het niet zo moeilijk te verklaren dat ze duur zijn.

Of het rationeel is om een horloge zo af te werken? Ik denk dat het dat best wel kan zijn. Als een klant ervan geniet tenminste. Want het is volgens mij niet irrationeel om genot na te streven.

2 likes

Je hebt paarden en je hebt paarden hè.

Sommige zijn er om prijzen mee te winnen. Andere zijn er om geslacht te worden.

Zo is het met deze Benry ook.
Dat ga je toch niet vergelijken met het origineel?!
De link met China is toch duidelijk. Alleen daarom is het al goedkoper. Zo is Apple ook rijk geworden.
Maar als je je dan gaat afvragen waarom luxe horloges zo duur zijn, mis je toch iets in je algemene kennis.

Dan die Blancpain en geschiedenis en hoe de rolex sub daar een kopie van is zonder R&D kosten. Allemaal leuk en aardig maar jij weet heel goed dat een sub een ander horloge is dan de Blancpain FF. Alleen het uurwerk al. Laat staan dat ze allebei een kroon en een bezel hebben :upside_down_face:

3 likes

8 likes

Bij de E. Leclerc kun je heel bruikbare slobberwijntjes in zo’n doos kopen, maar in Nederland waag ik mij er niet aan.

1 like

Welke Blancpain is dat, waar de submariner zo op lijkt?

Puur rationeel bekeken is dat een logische vraag. Maar luxe goederen laten zich in de regel slechts zelden rationeel benaderen en de kopers verwachten zelfs niet dat het merk probeert om zijn prijzen te verantwoorden. Soms zijn de prijzen ook gewoon echt compleet geschift. Zo vraagt de lokale sigarenhandelaar nu 95 euro voor een simpele Cohiba die mij een handvol jaren geleden 36 euro gekost heeft. Ik kan je wel garanderen dat hij er niet evenredig beter op geworden is. Maar voor een luxeproduct maakt dat niet altijd uit. Ironisch genoeg is de vraag er enkel groter op geworden sinds de prijzen zo gestegen zijn…

Soms is het niet slecht om je wat vragen te stellen bij de waarde van dit alles. Waar de lijn getrokken wordt moet natuurlijk ieder voor zich bepalen.

4 likes

Als je het helemaal afpelt heeft bijna niemand feitelijk een horloge nodig. We hebben allemaal een telefoon die de meeste functies net zo goed of beter doet.

Oftewel bijna elke aanschaf is emotie.

De duurdere duikers, zoals bijvoorbeeld een Rolex, kunnen ook functioneel gebruikt worden en blijven onder extreme omstandigheden werken. Dat doet die Chinees niet. Daar zit dus bijvoorbeeld een reden tot prijsverschil. Gebruiken de meeste bezitters het horloge ooit waar het echt voor gemaakt is? Zelden denk ik, dus emotie.

Ik heb een aantal horloges in de 5k - 10k range en ik heb die uitgezocht op waardevastheid. Dat geld is dus niet weg. Misschien ga ik er als ik er klaar mee ben iets op vooruit, misschien achteruit. Maar mijn netto kosten om iets dat ik met veel plezier draag zijn echt niet heel dramatisch. Ik heb het gevoel dat mensen die afgeven op duurdere aanschaffen dat aspect niet altijd goed op het netvlies hebben.

Als nabrander moet me nog van het hart dat de ironie van iemand met een ‘hommage’ (prachtig woord voor een neppen met een andere merk er op) die het origineel onzin vindt me niet ontgaat.

5 likes