Luxe merken zo duur. Hoe komt dat?

Jij haat Rolex echt hè

Veel mooier gaat het niet worden vrees ik.

1 like

Ik zou 'm voor 4500 Euro nog een soort van kunnen overwegen, maar dan verloor hij het van een simpele BB54, een Super Squale, een SJE093 en mogelijk zelfs van een platte ETA Oris Sixty Five. Oh, en een Pelagos 39.

Best een aardig ding, niet de meest spannende wijzerplaat, er staat weer veel te veel veel te brede tekst op de wijzerplaat, er is sprake van een mercedes wijzer en de 12 uur marker op de bezel is echt gruwelijk. Lelijk, bedoel ik dan.

Ze hebben letterlijk alles wat ooit cachet had aan een Yachtmaster uit dat horloge gesloopt. Geef mij de rosé-gouden YM 37 maar op zwart rubber.

Nee hoor. Ik heb een DJ vast gehad met porseleinen plaat die ik overwoog te kopen, de 1908 is niet lelijk (maar wel belachelijk duur), de fel gekleurde OPs van de 2020 release zijn leuk, de DJ met Palmblad is cool, de OP met ballonnen-wijzerplaat is tof, de YM 37 in roségoud is cool, ik vind de ToG in donkerblauw super… Er zijn plenty Rolex horloges die ik tof vind.

Wat ik haat is het eewige kritiekloze gezwijmel over elke scheet die ze laten. Neem nu de GMT Destro. Man man man man man, wat een lelijk ding was me dat zeg. En de hele wereld riep voorzichtigjes dat ze even aan het idee moesten wennen. Vervolgens stond de pers vol van berichten van journo’s die 'm verdedigen, en daarna heb ik 'm nooit meer ergens gezien. :slight_smile:

7 likes

Ik ben het met je eens wat betreft de prijsverhogingen van de laatste tijd. Is ook belachelijk. Het ging mij meer om het merk ansich. Een Chinese horloge vergelijken met JLC. Die vlieger gaat gewoon niet op :joy:. Ik vind trouwens de Polaris wel een prachtig horloge.

1 like

Nietes. Ik haat zwarte gaten niet omdat ze alle materie op zouden slokken, dat is irrationeel.

Krotenkokers die steeds naar de event horizon menen te moeten vliegen, die wel. :slight_smile:

Je kunt ook altijd nog opzoek gaan naar minder bekende vintage horloges. Er zijn zat pareltjes voor het oprapen.

Een porsche Taycan of een Tesla model 3 performance? Zelfde prestaties, zo goed als dubbele prijs…

Ik merk dat veel mensen zich afvragen hoe je DURFT de Berny met de Polaris te vergelijken. Kijk eens op YouTube dan zie je dat heel veel horlogevlogers dat doen. (hier slechts twee links, maar zijn heel veel filmpjes te vinden)

https://youtu.be/ZiDSbLWcxm8

https://youtu.be/IgwtoW4l9YQ

Kijk zelf en vorm dan nog eens eerlijk oordeel. Beter nog, koop zelf eens dit Berny horloge en laat dan eens weten wat je oordeel is. Ik denk eerlijk gezegd dat er dan wat minder denigrerend over het horloge wordt gepraat dan nu het geval is.

4 likes

Ik zal de eerste zijn die zegt dat ie niet van goedkoop jatwerk houdt, maar je hebt groot gelijk. Alsof het heilgschennis is, zeg. Wat mij betreft mag je alles met alles vergelijken.

Wij delen tenslotte ook meer dan 60% van ons DNA met een banaan.

2 likes

Zouden we daarom krom gaan lopen als we ouder worden? :joy:

14 likes

Het antwoord is al lang gegeven lijkt mij, het is een combinatie van verschillende zaken, Kosten, kwaliteit, exclusiviteit, …
Het is dan aan iedere persoon zelf te bepalen hoeveel hij of zij hiervoor wil betalen.

Zag ook dat iemand zei dat je voor die enkele procenten beter betaald en vaak is dan 1% beter een (zeer) grote meerprijs.

Omgekeerd kan je je echter ook de vraag stellen wanneer is iets te goedkoop en wordt er teveel bespaart met als gevolg dat het “kwaliteitsverschil” te groot wordt.

Een horloge is in mijn geval (volgens mij ook bij vele andere) niet meer dan een sierraad waarop je tijd kan lezen, toch lees ik veel vaker en sneller de juiste tijd af op mijn gsm. Moet je eigenlijk gaan afvragen hoe bepaal je de waarde van een sierraad :wink:

1 like

Nee dank je.
Een Polaris is mooi. Een Berny raak ik nog niet een beetje opgewonden van. En ja, ik ben merkgeil, net als vrijwel iedereen hier, en heb geen zin om rationeel en weloverwogen met horloges om te gaan.

6 likes

Amen.

1 like

Ik heb niet het idee dat mensen ageren tegen de vergelijking. Wel heb ik het idee dat ze ageren tegen het idee dat deze twee horloges op de meeste vlakken (zo goed als) hetzelfde zouden zijn.

Dan zouden de mensen met een Berny ook een JLC moeten kopen voordat ze een oordeel kunnen vellen :thinking:

De Berny is op veel vlakken ondergeschikt aan de JLC. Niets mis mee, komt ook met een veel lager prijskaartje. Is de JLC het waard? Laat ieder zich dat voor zich bedenken. Daar zit geen goed of fout antwoord tussen, en dat moet je ook niet willen veranderen.

5 likes

Ik heb een vintage, midden jaren '50, Memovox. Toen ik die gekocht en zelf geserviced had, was ik 1300 euro verder inclusief een paar onderdelen. Is nu een perfect (+5s/24h) lopend en zeer elegant vintage horloge, het is alleen niet waterdicht. Ik ging toen - een paar jaar terug - eens kijken wat een nieuwe Memovox kostte. 10 mille. Ik zocht hetzelfde model nog eens op, gisteren - 15,7 mille. :no_mouth:

Ik kan dat niet uitleggen hoor, aan niemand.

12 likes

En dat is toch prima? niet alles kan en hoeft gerationaliseerd worden, zeker niet in de horlogewereld. Mensen die het willen en kunnen kopen doen dat, anderen niet :man_shrugging:

Als je alles gaat en moet rationaliseren zou niemand meer geld uit hoeven te geven aan een horloge dan ongeveer €20.

4 likes

JlC heeft het al jaren zwaar, ook voor de bizarre prijsverhogingen.
Geen AD meer die het goed verkoopt in NL. ( Misschien komen ze er mondiaal mee weg … ? )
Ze hadden een aantal jaar een Monobrand BTQ in Amsterdam PC maar die is ook al snel weer gesloten, zal niet uit luxe zijn.

2 likes

Het “probleem” voor mij is dat mensen het wel aan mij vragen, hoe dat nou komt. :sweat_smile:

1 like

“Er zijn genoeg oorzaken te bedenken, maar of het het voor u waard is moet u zelf bedenken”.

4 likes