Hoezo? Ik vind het een terdege interessante vraag. Thorstein Veblen hield zich er 150 jaar geleden al mee bezig, en er zijn nog steeds hele drossen economen, marketing-mensen, gedragswetenschappers en verkopers mee aan het werk, met die vraag. En horlogehobbyisten. Ik denk juist dat er iets in je vorming is mis gegaan als je die vraag niet stelt.
De eerste 25 jaar van het bestaan was het horloge anders dan een FF in die zin dat het inferieur was. “Het is toch een ander horloge” is zo’n dooddoener dat je er de discussie mee om zeep helpt omdat je toch niet inhoudelijk reageert. Die Chinees is ook “een heel ander horloge” dan de JLC.
Maar ook dat draagt bij aan het beantwoorden van de vraag waarom luxemerken zo duur kunnen zijn: Totale desinteresse in de intrinsieke waarde van een goed is één heel erg mooie verklaring voor dat fenomeen.
De oorspronkelijk Fifty Fathoms MilSpec van ome Bob Maloubier.
Blijkbaar is het een hele interessante vraag, want ik zie jou ook geen sluitend antwoord geven. “Waarom valt een appel uit een boom” leek op het eerste gezicht al jaren beantwoord, maar in de praktijk buigen zeer slimme mensen zich nog dagelijks over die vraag.
Als na de formulering van de wet van Newton iedereen in 1687 kapte met het stellen van vragen over zwaartekracht hadden we Einstein’s relativiteitstheorie met de verbogen curve van de ruimte-tijd ook niet gehad, en had Erik Verlinde in 2009 de zwaartekracht niet als entropie-kracht kunnen voorstellen.
Omdat ik me in de acht jaar dat ik me nu serieus met horloges bezig houd helemaal het klipklep gegoogled en gelezen heb.
Bij mijn moeder in de kapperszaak in de jaren 60 waren er 2 soorten haarlak. De standaard en een duurdere luxe. Het was dezelfde haarlak maar mensen wilden graag die luxere. De eigenaar verklaarde dat als “mensen willen graag belazerd worden”.
Met je eens hoor, maar ik las hier ergens dat een merk iets van 40% in prijs was gestegen. Daar kreeg ik een beetje dat gevoel bij dat mensen belazerd willen worden, zelfde product maar veel duurder.
Weet je Janes, iedereen heeft gelijk/ongelijk uiteindelijk is het appels met peren vergelijken. Natuurlijk is een Berny niet te vergelijken met een JLC. Maar is dat boeien voor jou, zoals ik je vraagstelling lees zal jij nooit een luxe merk kopen. Jij kijkt weer op een andere manier naar horloges dan anderen. Waar jij geen punt van maakt, doet een ander dat weer wel. Alles is eigelijk al aan de orde gekomen in dit topic. Belangrijkste is dat jij blij bent met je Berny waar een ander dat weer is met een JLC. Gewoon lekker kopen wat je leuk vindt en vooral veel lezen in topics en daarnaast ook regelmatig een kijkje nemen op YouTube. Je zit nog maar net op het HF, wellicht dat je over een paar jaar er anders naar kijkt. Zo niet, ook goed als ik iemand vol trots zijn horloge laat zien van een paar tientjes of van tig K ben ik gewoon blij voor diegene met zijn/haar horloge. Lekker genieten van je Berny en wie weet over een paar jaar…
Nee joh, je moet er gewoon een win win situatie van maken. Vlamingen gaan ons Nederlands leren en wij leren hen hoe ze goede wegen moeten aanleggen .
We moeten gewoon de humor erin houden
Ik denk dat de makkelijkste manier is om een keer een kijkje aan te vragen bij Jeager- LeCoultre. Dan kan je echt zien hoeveel werk en precisie er in zo’n horloge zit. Hoe het getest word, en welke materialen er worden gebruikt. Een Chinese kopie vergelijken met een maison die voor de grootste merken op aarde: Patek, Vacheron, en AP uurwerken heeft gemaakt lijkt mij wat kort door de bocht. Vraag jezelf eens af waarom Patek een uurwerk zou gebruiken van JLC? ( Als je naar Zwitserland gaat, laat dan uit respect wel je Berny thuis! ) Ik denk ook dat je na een bezoek aan JLC Je Berny in de kliko gooit en een Seiko koopt. Amen!
Ik geef ze dat ze de guilloché zelf doen, maar een uurwerk zoals in een standaard reverso voor 11,300 pietermannen is een grof en godsliederlijk schandaal.
Toegegeven, het is een minder groot schandaal dan 14 respectievelijk 12 duizend Euro voor een… wacht… komt ie… hou je vast… Titanium duikertje respectievelijk sporthorloge met boe noch bah. That’s right, IWC en Rolex zijn belachelijker geprijsd wat die twee horloges betreft.
De Reverso was voor 7000 ballen een soort van begrijpelijk. Ik zat er over na te denken. Nu niet meer. Puur omdat ik voor 11K meer verwacht.