Ik houd het op geldontwaarding.
Zie ook ontroerende goederen.
Stomtoevallig heb ik er afgelopen week diverse gezien.
In de vitrines in Milaan van allerlei tweedehands horlogeboeren. Om de pols van iemand mocht ik dat gedrocht nog niet aanschouwen. Gelukkig.
Rolex is qua design echt niet aantrekkelijker aan het worden.
En dat zelfde heb je als je deze namaak Polaris a €95 vergelijkt met een Swatch in de sale voor €20. Beiden geven de tijd weer.
Sterker nog, waarom €95 uitgeven als je de tijd al bij de hand hebt op je GSM die zelfs nauwkeuriger is?
Wellicht was deze Bernie niet zo goedkoop als ze zelf een ontwerp hadden moeten maken en niet kunnen meeliften op de bekendheid van een ander? Of niet laten produceren waar het daar geldende uurloon geen levensonderhoud biedt. Vragen vragen
Vind ik wel gaaf deze.
Ik vind dit nog 1op1 vergelijkbaar met een pelagos 39 qua uiterlijk en materiaal.
Zou het geen probleem vinden daar dan nog €2/3k bij te leggen, omdat het Rolex is, maar dan zit je nog niet in de buurt van de list prijs.
Dus voor mij zou hij het ook verliezen van een pelagos 39 of BB54.
#armeMensenPraat
Ben ik het zowaar een keer eens met @Fate_Amenable_To_Change
Ja, maar in de categorie 0-1000 Euro kun je hele grote stappen maken in functionele vragen.
De Swatch of Resin Casio gaat een wegwerp-horloge pur sang zijn, terwijl je die Chinees met z’n miyota en standaard onderdelen tot in den treure kunt blijven servicen, schoonmaken en repareren.
Ik zou ten allen tijde liever een goed uitgevoerde Chinese hommage kopen dan een plastic stuk wegwerp rommel.
Dat heeft er puur mee te maken dat ik een groot voorstander ben van “The Right to Repair” zoals dat in de UK zo mooi gezegd wordt.
Daarom vind ik de waardestijging van 20 naar 100 Euro vele malen plausibeler dan de waardestijging van 100 naar 9000 Euro. Dat dat natuurlijk is omdat na een gegeven niveau iedere graad van verbetering exponentieel duurder wordt moge duidelijk zijn.
Die ik stiekem ook veel mooier vind.
Die Berny is ook wegwerp rommel, in de zin dat een nieuwe goedkoper is dan laten servicen. Ding wordt ook gewoon de kliko ingemikt als er wat mee is. Of stuur je hem op naar China om er naar te laten kijken? Zal vast goedkoper zijn dan hier.
Er is al veel gezegd maar wat ook meespeelt bij JLC is dat ze zich willen positioneren boven een Omega, IWC en Breitling en die hebben de prijzen ook enorm verhoogd de afgelopen jaren, waardoor het 10K prijsniveau voor stalen modellen bij die merken ook werd aangetikt. Hierdoor werden de JLC Polaris modellen relatief gezien te goedkoop en dat is de reden dat er zoveel stijgingen zijn geweest bij JLC, om zo de marktpositionering weer op niveau te brengen.
Een niet onbelangrijk deel van de prijsopbouw in mijn visie.
Daar gaat een flink deel van de marge aan op. Je betaald in feite zelf voor de bekendheid van het merk. Advertenties in de glossy’s, sportevenementen, ‘brand ambassadors’… ze moeten allemaal betaald worden. En daar hebben die goedkopere merken geen ‘last’ van. Die status betaal je zelf dus.
Dat viel mij ook al op. Alsof men zijn uitgave wil rechtvaardigen.
In mijn beleving kan iets van 400,- wellicht nog wel beduidend beter zijn dan iets van 100,- maar naarmate de prijs toeneemt worden die verschillen steeds minder groot en staat de prijs niet echt meer in verhouding tot de meer kwaliteit. Het is dus gewoon omdat men het er voor wil betalen. Luxe artikelen moeten duur zijn, dat versterkt blijkbaar de aantrekkingskracht. Het moet een beetje onbereikbaar zijn.
Sommigen vinden veel geld uitgeven voor dat kleine beetje meer het toch echt waard. Ik heb dat tot op bepaalde hoogte met horloges, maar bijvoorbeeld nog veel sterker met audio.
🥲 ik bedoelde het goed. Zoals je weet ben ik te arm voor Rolex, dus praat ik mijzelf aan dat ik tudors mooier en beter vind. 🥹
Dat is onterecht. Er is wel degelijk kritiek. Zo heb Ik heel veel kritiek op diverse rolex modellen.
Oa de normale yachtmaster en zeker de Ym2, de sky dweller, de kast van de nieuwe stalen daytona en bovenal de DJ41 grootte tov een DJ36 en last but not least de 11 serie submariner kast. Die vanaf dag 1 al kritiek kreeg.
De gouden daytona ‘John Mayer’ of zijn witgouden equivalent met blauwe plaat zijn ook
geen top dials, want geen panda .
De 116500 daytona met stalen bezel is ook gewoon weg niet mooi. De dial is zo koud, dit komt in de prijsstelling ook al naar voren.
En dan kan nog wel even doorgaan… dus doen we dat: bijvoorbeeld de deep sea collectie, of de nieuwe explorer 1 van 40! mm. Of wat dacht je van de grootte van de explorer 2 (te groot) evenals de getoonde YM titanium. Prachtig horloge, jammer van de diameter
Nee ik ben het niet met je eens dat er te weinig kritiek is.
Echter in rolex only zijn veel #liefhebbers en bij het zien van alleen ‘Rolex’ op de plaat is men gelijk verliefd.
. Ik denk dat die taycan het langer volhoudt op een circuit.
Ik zou na 7 bochten hard remmen met die tesla al doodsbang zijn dat de remmen niet meer functioneren.
Zelfde prestaties LOL natuurlijk niet
Daar is dat prijsverschil volledig terecht.
Goed punt. Nu jij:
Ik heb 2 Swatch horloges van 20+ jaar, die ik nog niet hoef weg te werpen.
Er is ook een grote markt voor vintage Swatch. Een beetje raar om het als wegwerp horloges te bestempelen.
Deze kritiek is enigszins zeker terechte kritiek.
Echter het lijkt wel of we in dit topic vergeten dat de inflatie afgelopen jaar al enorm was en nog steeds is.
Niettegenstaande het gegeven dat 30% verhoging fors is.
Ftfy.
Verder snap ik je punt niet zo. Ik reken de vergelijking niet alleen op prijs af.
Ik wel, het is gewoon de geldontwaarding.
Het maar bij drukken van flappen, en onverantwoord financieel beleid.
Kijk eens naar de waarde van uw woning, of de prijs van een kilo kaas b.v.
Met een Miyota en verder goede onderdelen aan boord zou ik hem laten repareren / servicen. Dat het een Chinese knock-off van die JLC is laat onverlet dat er goede componenten zijn gebruikt die gerepareerd kunnen worden. Als ik 'm tien jaar had gedragen, en hij had een beurt nodig, dan had ik 'm die gegeven.
Maar wie ben ik? Ik heb een oude quartz Chronograaf van Seiko die bij het ter perse gaan van deze mededeling nog geen zes tientjes waard is, en daar heb ik net 155 ballen aan besteed:
- Rehaut recht gezet
- Nieuwe pushers
- Nieuw uurwerk
- Nieuw glas
- Nieuwe pakkingen
- Nieuwe batterij
- Grappig genoeg heeft Seiko er nieuwe wijzers in gezet
Dat dat allemaal voor 155 Euro gedaan wordt door Seiko is een godswonder, maar evengoed, dat de reparatie meer kost dan het horloge in mijn hoofd nog waard is speelt eigenlijk geen rol.