Panerai is een geweldig antwoord op de vraag aan het begin van dit topic. Het enige antwoord is namelijk branding. Mythologisering van het merk. Natuurlijk is een Rolex beter gemaakt dan een Seiko 5. Maar niet 100, 200 (of meer) keer beter. En een Panerai is gewoon helemaal niet beter dan de chinese homages, maar wel heel erg veel duurder omdat kopers onderdeel willen zijn van de mythe rondom het merk.
Ik denk dat alles er inmiddels wel vijf keer over gezegd is. Het komt telkens neer op nieuwe formuleringen van een handjevol clichés:
- Bij dure horloges zit er vaak veel tijd, geld en aandacht in zaken die het horloge mooier, maar niet per se beter maken.
- Ongeacht het prijspunt krijg je bij het ene merk meer waar voor je geld dan bij het andere.
- Of luxe zin heeft is subjectief. Voor de één wel, voor de ander niet.
- Door een vergelijking te maken van horloges met auto’s (of een willekeurig ander product) kun je ongeveer elke stelling onderbouwen, of het tegendeel ervan.
- Sommige mensen houden van mooie producten, sommige mensen houden van producten waar anderen aan kunnen zien dat ze duur zijn. Voor velen geldt beide, en degenen die (deels) tot de tweede categorie behoren ontkennen dit meestal luidkeels.
Ik vergeet er vast nog een paar.
Maak dat de kat wijs man
Je leek me een wijs man @Fate_Amenable_To_Change maar nu ben ik je even kwijt. Zo’n kleuterklok is niks voor een man, man.
Niet meer doen hoor
Zo ken ik je weer
Het lijkt er op dat ik vind dat jij een wat toxische of verouderde kijk op mannelijkheid hebt.
Eindelijk eens een leuk horloge van Rolex, weer niet goed. En hij past nog wel bij al m’n jarretel-gordeltjes.
Zo zie je maar weer… Ook Statler en Waldorf kunnen van een kleurtje houden. En van damesondergoed, zo leerden wij ooit van Eric Idle.
Kuch, hoogglans keramische bezels, destro uitvoeringen met de datum op 9, alle tijd die aan skeletons en barokke gravures op balansbruggen wordt besteed, horloges waar ze kosten noch moeite sparen om de tijd op een kleine subdial weer te geven met een wat zotte zut complicaties er omheen… kuch kuch.
Fixed that for you.
Er is natuurlijk niets wat zin heeft, allerminst mijn vrou… eh, wacht.
Je hebt een wat toxische kijk op mannelijkheid als je je innerlijke kind niet meer kunt omarmen.
Ja ho maar dat wist ik niet. Dan wel natuurlijk
Ik las het niet zo. Er staat immers:
En dat is inderdaad niks voor volwassen mannen.
Grappig dat er serieus geroepen wordt dat Chinese kopieën net zo goed zijn als het origineel. Ik heb genoeg neppers vastgehouden om te zeggen dat dat nooit het geval is. Zeker niet als je ze een tijdje draagt, dan blijkt al snel wat voor junk het is. Hoe dan ook is de prijs afhankelijk van zoveel factoren:
Materiaal
Produktie
Handmatige afwerking
Innovatie
Marketing
Logistiek
Huur vestigingen (boutiques)
Positionering in de markt
Gewenste marge
Merkimago
Inflatie
Verhouding vraag/aanbod
Enz.
De vraag beantwoorden of iets wel of niet te duur is, is dan ook niet zo eenvoudig te doen. Daarvoor zou je feitelijk de winstmarge van elk merk moeten kennen en dan nog: wat is een acceptabele winstmarge in deze sector? In de luxesector is dat niet te definiëren, kijk maar eens naar designerkleren, zelfde verhaal.
Je hebt gelijk, ik had niet “mooier” maar “arbeidsintensiever” moeten schrijven.
Dat mag zo zijn, maar je hoeft je dan nog altijd niet als een kleuter te kleden. Op een gegeven moment wordt dat gewoon treurig, zo niet griezelig.
Ik moet toegeven dat ik niet de ganse thread gelezen heb, maar mijn antwoord op de OP is zeer eenvoudig; ga eens naar een JLC dealer en pak eens zo’n Polaris vast. En doe me een plezier: doe je Berny om zodat je kan vergelijken.
Ik weet nog dat ik ook vond dat een Royal Oak absurd duur was (retail dan), tot ik er eens eentje in m’n handen kreeg. Verhaal meteen afgelopen.
Grappig, ik vond ook dat een Royal Oak absurd duur was, tot ik er eentje in handen kreeg, toen vond ik dat nog steeds.
Nu vind ik je een beetje een zuurpietje.
Hmm, u kent mij?
Toch denk ik dat jij en ik minder goed met deze outfit zouden wegkomen. Maar hee, laat mij de mensen niet vertellen wat ze aan moeten trekken. Dat moeten ze immers lekker zelf weten.
Weet je niet meer dat de CEO van Panerai fakes aan het promoten was omdat ze daar ook het verschil niet zagen?
Tuurlijk wel. Tis alleen geen bewijs voor je stelling
Ik zou de vraag van TS graag omdraaien: Waarom zijn dure merken zo luxe
Klopt.
Panerai heeft geen in-house movement evenwel, en verkoopt bog standard, niet eens bewerkte, ETA 2892s met chrono module onder een andere marketingsticker. Doen ze zelf niks aan en kost geen hol. Dus zeggen dat

een Panerai is gewoon helemaal niet beter dan de chinese homages
is wat kort door de bocht, maar Panerai heeft wel effectief maar twee dingen mee - het coole design van hun cases, en de naam. Het binnenwerk is generiek spul dat je in horloges van 10 keer goedkoper kan vinden. Dus ik vind het wél terecht om Panerai als voorbeeld aan te halen, itt tot pispaal van dienst Rolex, want ofschoon die ook ruim duur zijn krijg je er op zijn minst wel iets voor terug.

Panerai heeft geen in-house movement evenwel, en verkoopt bog standard, niet eens bewerkte, ETA

Panerai heeft geen in-house movement evenwel
Wel

verkoopt bog standard, niet eens bewerkte, ETA 2892s met chrono module onder een andere marketingsticker.

Het binnenwerk is generiek spul dat je in horloges van 10 keer goedkoper kan vinden.
Klopt niet. Oude panerai op 1 beruchte limited na waren iig bewerkt / higher grade ETA. Die 2892 chrono is gebruikt door zowat elk merk, ook omega

Doen ze zelf niks aan en kost geen hol
Kost nog steeds gewoon inkoop.
En je betaalt voor afwerking. Tests. Kwaliteitscontrole etc etc.
Dus panerai overpriced en fake history… eens. Panerai is even goed als een chinese tientjeskloon? Nope.

Toch denk ik dat jij en ik minder goed met deze outfit zouden wegkomen
Mijn postuur leent zich er iets minder goed voor, denk ik. Dat is correct. Het doet pijn, maar ik kan er niks van zeggen.

Waarom zijn dure merken zo luxe
Zijn ze dat ook altijd wel? Dure merken zijn met name duur, en of ik er een gevoel van luxe bij krijg is altijd maar een soort van crap shoot, bij gebrek aan een beter woord.

Het binnenwerk is generiek spul dat je in horloges
Vaak. Maar niet altijd. Ze hebben erg coole releases gedaan met leukere uurwerken. Toch zou ik het liefst een generieke beuker van Panerai hebben met een generiek uurwerk.
Nu is een Panerai ook van oorsprong een commissioned horloge wat leesbaar moest zijn. Officine Panerai maakte met name ook dingen als lichtgevende indicatoren voor in schepen en onderzeeërs, dus die waren meer van de leesbaarheids-toepassingen dan van de uurwerken.
Dat ze zo duur geworden zijn nadat Richemont de Italiaanse oprichters bedonderd had en de IP voor een scheet en een knikker overnam is puur te wijten aan het feit dat Panerai onder RIchemont een corporate shill en cash-grab is geworden.
Eigenlijk zou er een verbod moeten komen op dit soort conglomeraten, want er zijn op de keper beschouwd nog maar vier huizen in Europa. Richemont, LVMH, Swatch Group en de Rolex Stichting.
Als je dan inderdaad dat verhaal met die Baume & Mercier ziet tegenover die Ingenieur… Het is te triest voor woorden, een titaan sporthorloge voor 14 K, met dezelfde inherente anti-magnetische en water resistente specificaties als een Smiths PRS-29 van 400 ballen.