Luxe merken zo duur. Hoe komt dat?

Leuk om zien, tof filmpje. Zo is het wel te verklaren dat er “luxe”, luxe en Luxe is.

Dat gezegd zijnde, Patek ís ook krankzinnig goed. Terwijl bijvoorbeeld Panerai dingen verkoopt voor 10,000 euro waar een nauwelijks aangepast stock binnenwerkje van minder dan 100 euro in zit. Dus sommige merken leveren waar voor je geld - al zal die waar niet aan iedereen besteed zijn, toegegeven, maar het ís er wel - en andere merken… niet zo. :slightly_smiling_face:

3 likes

Omdat het een luxe merk is.

Is gewoon goed.

https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=29803

Ik begrijp je vergelijking. Maar Berny gooi je na 6 maanden weg en de JLC gebruik je 30 jaar en vervolgens verkoop je met winst door. Vanzelfsprekend betalen we echt te veel voor de luxe horloges. Maar zolang ze waarde vast zijn, zal je niemand horen piepen.

1 like

:rofl: :rofl: :rofl:

:face_with_raised_eyebrow:

Recent flimpje gezien waar ze een fake Rolex van 1000 Euro vergelijken met de echte, ze moeten het horloge openmaken( om te kunnen spotten dat het namaak was), en toegeven dat het een geniale kopie is. Sommige zaken zijn zelf beter gemaakt.
Doet mij vermoeden dat een basis Rolex puur voor werkkosten en materialen klaar is met 1000/2000 euro.

2 likes

Het verschil is 20% materialen en 80% image.

Ik denk dat je inschatting van kale kosten vrij raak is. De materialen is in gewicht heel weinig. Edelmetaal is natuurlijk iets anders en heeft ontegenzeglijk een reserve voor waardefluctuaties ingebouwd.

Controle op kwaliteit is wel duur en elke afwerkingsstap ook die je niet sec nodig hebt. Of gecertificeerde prestaties qua nauwkeurigheid.

Ik heb wel eens ergens gehoord (ik dacht bij die paul thorpe in een filmpje) dat de dealer al 40% bruto marge op rolex heeft (zonder zijn kosten er af dus). De stichting in Zwitserland zal minstens een gelijk deel bruto winst vergen en heeft ook zo de nodige kosten, van de fabriek tot hr etc.

Maar dat is natuurlijk precies het punt, de kosten van dingen zijn meer dan het materiaal en uren van montage en verspanen. Tijd, kwaliteit, marketing en allerhande overhead zijn een groot deel van de kosten. En het is geen liefdadigheidsinstelling, dus men wil winst maken door de keten heen.

Maar voor wie dat niet wil uitgeven is er zat keuze. Ik zal eerlijk bekennen dat ik wel eens twee hommages heb gehad, maar dat waren geen blijvertjes. Alternatieven genoeg die van zichzelf prima zijn.

1 like

Dat hebben de ontkenners van klimaatveranderingen ook altijd beweerd

Welke veranderingen?

3 likes

Ik zou voor de zekerheid de onderhoudskosten van de ‘winst’ halen if I were you :wink:

1 like

image

Man je zit in een luxe positie. Als je het verschil niet merkt ben je echt een lucky bastard.

Ik vergelijk het een beetje met goede koffie uit Italië of goede wijn. Zodra je aan het betere spul begint en daaraan gewend raakt smaakt de rest vaak ronduit kut.

Zo heb ik een beetje spijt van mijn espressoapparaat, met vers gebrande bonen van een locale brander niet ouder dan een maand. Elke ochtend afmeten en malen. Heerlijk!
Maar…ik kijk met jalousie naar mensen die claimen dat senseo koffie pads heerlijke koffie biedt. Of dat wijn van 2 euro uit een plastic literfles echt goed te drinken is. “Want dure wijn is voor snobs…”

Als je het verschil niet ziet, houden zo!! En probeer niet erachter te komen waarom dure merken duur zijn. Scheelt goed in de portemonnee!

33 likes

Ik ontken ook zeker niet dat er in China kinderarbeid is, dat ontkennen ze nota bene zelf niet eens…

Maar bij het assembleren van horloges?

Iedereen en z’n moeder laat dingen in China maken. Van jouw iPhone assemblage tot onderdelen voor de Zwitserse industrie tot aan het gedroogde knoflookteentje wat je in de supermarkt koopt, allemaal China wat de klok slaat.

Ik vind dat je iemand de maat mag nemen op de dag dat je kunt bewijzen dat je niks uit China in huis of zelfs maar aan je lichaam hebt hangen.

Hoe verklaar je de prijs van een submariner dan? Dat is tenslotte ook een Blancpain hommage met dezelfde draaibare bezel die ooit door Lt. Cmdr. Weems is uitgevonden voor een Longines. Shit zeg, de Sub had de eerste 26 jaar van z’n bestaan zo’n gare bi-directionele bezel. Blancpain gaf ons de unidirectionele bezel die we allemaal kennen.

Laten we nu niet net doen alsof R&D kosten het grootste verschil maken in de productie van een duikerjte wat al 55 jaar op de markt is. Zeker niet wanneer je bedenkt dat de eerste Memovox Polaris uit 1968 nota bene een EPSA compressor kast had. :slight_smile:

Ik ben het direct met je eens wanneer je zegt dat je zouteloze hommages kut vindt. Absoluut. Maar dat rechtvaardigt de kolderieke prijzen van moderne luxe-huizen niet.

8 likes

Jaja, daar was ik inmiddels ook al achter, hoe achterlijk het er uitziet ook :joy::joy::joy:

1 like

Ik heb 'm nu nog een keer gelezen, en ook jij bent Willem Elsschot niet. :rofl: Zo zie je maar weer:

Tussen droom en daad staan wetten in de weg,
en praktische bezwaren.
En ook weemoedigheid die niemand kan verklaren.

3 likes

Luxe artikelen zijn ook niet rationeel.

1 like

Die Mazda gaat langer mee denk ik zo :smile:

1 like