Made in Japan

1 like

Hee, een naamgenoot hier :smiley:

Ik sta er niet echt gek van te kijken, maar het is natuurlijk misleidend. In een andere markt (astronomische instrumenten) ook al eens zoiets tegengekomen. :imp:

Grtz
Harold.

1 like

Is dat niet ook zoiets met “Swiss Made”?

Bij Swiss made moet het uurwerk in Zwitserland zijn gemaakt en kan de rest elders vandaan komen dacht ik. Weet vast wel iemand zeker.

Zie dit topic:

Het probleem met ‘Made in Japan’ is dat er, naar mijn weten, geen naar buitenstaanders bekende maatstaf is voor wat datgeen precies inhoud, in tegenstelling tot ‘Swiss Made’, wat een predicaat op zich is wat ook nog eens kan worden beschermd door een of andere instelling indien nodig.

Als fervent Seiko-fanaat zou ik wat meer transparantie erg waarderen. Seiko, dit is mijn bevel: wees transparant! Oke. Bedankt.

3 likes

Is Made in Japan niet een andere bewoording voor “Geassembleerd in Japan”. Dat een dekseltje dan uit China komt en een strap uit Noord-Korea moet dan niet afdoen aan het feit dat alles in Japan in elkaar is geschroefd.

1 like

Je kunt je afvragen of dat nodig is
 Zwitsers gebruiken het “Swiss Made” om aan te geven c.q. te impliceren dat hun producten daadoor beter zijn dan anderen. Zo zetten Seiko etc. het “Made in Japan” niet in. Wel zijn er voor Grand Seiko duidelijk omschreven normen, waaraan de gelijkloop van het horloge moet voldoen. Die zijn te vinden bij iedere GS die je koopt. Ze zijn overigens strenger dan de COSC normen.

Daarnaast en in algemene zijn, transparantie en de horloge-industrie gaan niet samen. Vraag maar eens aan bijv. Stowa waar haar kasten vandaan komen. Dan krijg je een vaag antwoord en kan je eigen conclusies trekken. Overigens, niets tegen Stowa.

P.S. Swiss Made is geen predicaat. Poinçon de GenÚve en Qualité Fleurier zijn dat wel.

1 like

Voor sommige modellen wel, voor sommigen niet. Wordt ook duidelijk uit het artikel en de links daarin.

Tikje off-topic, excuses, maar deze moet er gewoon even bij:-)

Swiss Made is dit jaar erg veel strenger geworden in de (ijdele?) hoop de smartwatchindustrie (lees: Apple en consorten) voor te zijn met de focus op onderscheidende, toonaangevende kwaliteit.

De regels zijn echter nogal dubieus (ik weet de details niet exact, sorry) en dusdanig, dat het merk Moser ervoor gekozen heeft formeel afstand te doen van “Swiss Made” op zijn horloges. Onder de noemer “Make Swiss Made Great Again” geeft men een knipoog naar de Amerikaanse verkiezingscampagne en bepaalt het zelf wel hoe Zwitsers alles moet zijn, Geloof me: dat is stringent. De case is van Zwitserse kaas :wink:

" erg veel strenger"? Nou, de 50% norm is 60% geworden. Moser vind, IMHO terecht, dat het minimaal 80 had moeten worden. Vandaar dit ludieke horloge :wink:

1 like

Ja precies dat. 60 t.o.v. 50% is nog altijd een toename van 20%. Dat is erg veel, toch? Lever maar eens 20% van je salaris in :wink:

Het verschil is echter dat je bij SM (you dirty mind), een soort van, minimale benchmark hebt. Bij MiJ is deze gewoon non-existent.

Wat Seiko en het ‘Made in Japan’ niet inzetten als ‘hogere kwaliteit’-marketing moet je me toch even uitleggen waarom dan wel niet. Naar mijn mening, is het feit dat ze het (MiJ) in verschillende price brackets toepassen niet gelijk aan dat ze in respectievelijke price brackets geen onderscheid maken ermee. Granted ze adverteren er niet zo sterk mee als SM, maar het onderscheid wordt toch gemaakt.

Wat de GS-standaard betreft weet ik het, maar die standaard zegt alleen iets over de accuratesse en niets over de oorsprong van de onderdelen van het horloge.

En je laatste punt over transparantie in de horloge business
 I know
 Wie niet waagt.

Edit: Swiss Made geen predicaat? Wat versta jij onder predicaat?

Bij Casio zie je vaak “Cased in China”. Dus de onderdelen komen (voornamelijk?) uit Japan en e.e.a. wordt in elkaar gezet in China

Voor je salaris is dat erg vee!. Voor Swiss Made? Kennelijk niet, Thomas Earsnshaw’, Swiss Made & mechanisch, werden en worden nog steeds bij W2D verramst voor onder de €100. Het effect van de 50% naar 60% komt in de prijs geen eens tot uiting

1 like

Het heeft geen zin om als bijv. Seiko te vechten tegen de bij het horloge-kopend publiek veronderstelling dat “Swiss Made” voor kwaliteit staat. Moet je helemaal niet aan beginnen. Daarnaast, dat “Made in” is, in een steeds globalere economie, steeds minder relevant. Dat was in 1910 een interessante discussie, nu niet meer.

Predikaat? Semantisch, maar wellicht eerder gevoelsmatig. Swiss Made zegt me niets over de kwaliteit. PdG en QF wel. Een goed merk ook.

1 like

Dat valt reuze mee. Maar
 wedden dat menig Zwitsers merk de aangedraaide duimschroeven aanvoert voor “prijsaanpassingen”?

Is toch niets nieuws? Welk horlogemerk koopt er nu niet in in China
?

1 like

Ook ik haal saffier uit China en claim dat het Dutch Watches zijn.

1 like

Waar gaat dat heen. Vroeger was “made in Japan” ook echt keihard made in Japan.

Groeten,

Tecco

6 likes