Maen Watches Hudson Automatic (Kickstarter)

Inderdaad, draait al jaaaren probleemloos. De laatste jaren wel enkel nog tijdens het uitgaan :sweat_smile:

Prima ding!

De benchmark voor dit geld ja. Ik kijk net even wat een aangeklede SKX kost op Monsterwatches. Dan betaal je tegenwoordig inclusief saffier, een solid oyster en een fatsoenlijke sluiting €365. Een 7S26 is toch echt 2 stappen (de 6R15 zit daar nog tussen) onder een ETA. Dan moet je bij de SKX nog rekening houden met een grote kans op imperfectie wat betreft uitlijning.

Ik vind het zelf een leuk ding (design, maat), maar de tot nu toe geplaatste foto’s hebben nog te weinig resolutie om een goed oordeel te hebben over de uiteindelijke afwerking. Je ziet wel dat de brushing op de lugs itt wat je in reviews zag niet diagonaal maar in de lengte lijkt te zijn.
De diepe delen van de “bezel-ribbel”, en de “bevelled edges” van de lugs (hoe noem je die anders) ben ik vooral benieuwd naar.

Zit dat nog in het vat?

1 like

Harm heeft zelf al prima lopen fotograferen. Dus ik denk het niet.

Maar al met al voor eur. 350,- een prima value for money horloge toch?
Tuurlijk Steinhart doet het wellicht nog beter, maar die maken al jaren dezelfde kasten op grote schaal, dan zit je met kwaliteit en inkoopsprijzen toch ook echt anders.

Ik ben het wel met Lencoth eens, met deze mindset heb ik ook de Klokers Klok-08 besteld en de Aevig Balaur HFLE 2016

Wat me opvalt is, ondanks dat alle voorwaarden bij deze crowdfundjng campagne glashelder zijn leden hier al heel gauw naar de keiharde beschuldiging oplichting grijpen


2 likes

De maen blijft op zich veel horloge voor zijn geld. De reguliere prijs nu is 500 euro. Dat vind ik wel aan de hoge kant. Wat ik er wel van geleerd heb is om toch wat anders te kijken naar de kickstarters. Hoewel niet zo extreem zoals @lencoth zal ook ik mijn verwachtingen ( lees : mijn hebberigheid) :slight_smile: temperen en minder snel instappen.

1 like

Erg netjes is het natuurlijk niet: een topkwaliteit prototype naar Fratello en Worn & Wound sturen om de verkoop een enorme boost te geven en vervolgens andere kwaliteit horloges uitleveren. Ik ben benieuwd wat de bloggers in kwestie hier van vinden. Die zullen er niet blij mee zijn denk ik.

3 likes

Je kan je afvragen hoe moedwillig dit allemaal is hoor. Hoogstwaarschijnlijk heeft Maen van de producent óók dit ‘betere’ prototype doorgekregen hĂ© :wink:

Ten tijde van de campagne was er nog geen afgewerkte productie versie.

1 like

Haha goed punt. Dat zou helemáál een bak zijn. Aan de andere kant: zij zijn de experts. Dat hadden ze moeten zien. Als dit werkelijk zo is gegaan, dan hadden ze de ‘gewone’ levering natuurlijk meteen weer terug gestuurd naar hun leverancier.

Enfin, welkom in die mile heist.

1 like

Geen idee of er een kwalitatieve afwijking in zit. Wel een ietsjes afwijkende kast, das jammer idd.

Maar blijft het feit dat iedereen die zijn centjes heeft ingezet om te funden heeft ingestemd met de algemene voorwaarden en weet dat er kan worden afgeweken van de prototypes. Can’t stand the heat, stay out of the kitchen.

Een kleine aanpassing aan de kast kan allerlei redenen hebben, wie weet is de eerder getoonde kast niet goed in grote aantallen te produceren bijvoorbeeld? Of wellicht is er een andere goede reden voor waar je als backer misschien maar blij mee moet zijn. Aan de andere kant
 maybe not

Maar staat dan al vast dat er een beter prototype voor de PR is gebruikt dan de uitgeleverde productieversie. Ik kan die conclusie op basis van de foto’s in dit draadje niet onweerlegbaar trekken. Maen is de enige instantie die daarover uitsluitsel kan geven. Ik denk eerder aan uitmuntende fotografie en photoshoppen.

2 likes

En je publiek zeggen dat er 6m vertraging is en alles mogen terugbetalen terwijl de productievoorschotten wél betaald werden aan de producent?

In een nachtelijke bespreking met het team bij enkele whiskeys zou dan snel beslist worden ‘om het er toch maar op te wagen’ hĂ©, tis geen Patek


3 likes

Dat kan natuurlijk ook heel goed

2 likes

Exact, ik zie het ook niet. Elke brand gebruikt aangescherpte renders en dergelijke.

1 like

Ho, ho. Dit zijn foto’s van W&W en Fratello zelf, hù. Die gaan echt geen plaatjes photoshoppen om Maen beter uit de verf te laten komen.

2 likes

Neen, maar hun plaatjes in het algemeen gaan wel door een intensief photoshop process kan ik je vertellen.

Pas als iemand op eenzelfde professionele manier de productieversie kan fotograferen, en de foto’s nabewerken, kan je gaan vergelijken.

1 like

Mmmm. Interessante opmerking. Ik ging er van uit dat zij de foto’s aangeleverd hebben gekregen.

1 like

Zeker, maar dat is om ongewenste stofjes, reflecties en zo te corrigeren. Niet om kastlijnen scherper te laten lijken dan ze zijn. :wink:

2 likes

Ze gaan de gehele foto aanscherpen en ‘mooier maken’, dus ook het horloge dat erop staat. Ze werken met layers en filters en al wat je wil maar volgens mij op totaal fotoniveau :stuck_out_tongue:

Elke professionele foto gaat door minstens 2 digitale scherpheidsfilters. Om nog maar te zwijgen over de filters voor contrast en dergelijke.

2 likes

Ik heb dat soort fotografie (in een vrij grijs verleden) ook gedaan. Niet van horloges, maar wel van allerlei andere produkten.

Als ik je Ă©Ă©n ding kan vertellen, dan is het wel dat een product er niet mooier uit gaat zien door een normale bewerking: In tegendeel, je gaat zelfs meer fouten zien op goeie hoge resolutie afbeeldingen. Ik heb het meermaals meegemaakt dat ik kleine productiefoutjes in nabewerking zag, die me in het echt nog niet opgevallen waren.

De opdracht om e.e.a. mooier te maken dan het is zou een Fratello of Worn & Wound ook nooit geven, daar ben ik van overtuigd.

Als het foto’s van de fabrikant zijn wordt het al een heel ander verhaal.

Ik doe dat nog steeds en het klopt helemaal wat je zegt. Dit soort verschillen is geen kwestie van een maskertje of wat contrast ophogen, @septentrio, trust me.

Zeker, zeker. Maar dit verschil is echt te groot om af te doen als ‘foto nabewerking’. Met ‘normaal’ photoshoppen maak je van Maggie de Block geen Goedele Liekens.

2 likes