Marktplaats waarschuwingen topic (beheersmaatregel)

Is het misschien handig een topic te openen met bv. “interesse in MP horloge” als titel waarbij er wel een link naar de advertentie is en één ieder er naar kan kijken, MAAR reactie’s alleen via 'n PB.
Net zoals er niet gereageerd mag worden in de verkooptopic (behalve met een directe PB)
Dan kan er toch gereageerd worden door leden met kennis van zaken, zonder dat HF daar nadeel van kan hebben.

Two cents

6 likes

Allereerst: ik ben het met Jur eens dat je beter de post kunt verwijderen dan iedere keer weer te moeten kijken of een dreigbrief hout snijdt (met post verwijderen bedoel ik niet die van de postbode hè).

Op de vraag van SeikoFrank: dat is inderdaad de bedoeling van zo’n schrijven. Mensen zijn vaak bang dat er meer kosten aankomen, ook al omdat zogauw incasso-organisaties worden ingeschakeld het bedrag al is verhoogd. Maar dat gebeurt vooral bij wanbetalers en huurachterstanden.

Ik heb het ooit persoonlijk ervaren, daarom een verhaaltje ter illustratie. Een jaar of 15 geleden kreeg ik een incassobureau op mijn dak. Het fitnesscentrum had drie maanden nadat ik mijn abonnement had stilgezet vanwege een ski-ongeluk, het abonnement weer opgestart. Beleid zeiden ze, maar dat was nergens te vinden. Aanmaningen gingen naar mijn vorige adres en na een lange tijd kwam men erachter dat ik ergens anders woonde. Een claim van duizenden euro’s. Overigens had mijn vriendin indertijd mijn nieuwe adres opgegeven.
Dus ik bel met dat bureau, en dan krijg je dus inderdaad een toon waar de honden geen brood van lusten. Om te beginnen uiterst neerbuigend, alsof ik een kleuter betrof. “Ja, had u maar moeten betalen hè?”. En inderdaad: dreigen. “Ik kan u vertellen dat we dit soort zaken altijd hebben gewonnen”. Ik heb toen gezegd laat het maar op een zaak aankomen, u wint ze immers altijd? Ik ga daar die regel bestrijden en mijn vriendin zal getuigenbewijs leveren. Ik zie u daar.
Uur later belden ze op: ik had toch wel een punt met mijn verklaring. Ik hoefde niks te betalen.

Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen denken het zal wel kloppen. Ik wil dit gedoe niet. Ik betaal maar snel.

5 likes

Denk dat inderdaad zo’n brieven enkel ter afschrikking dienen en zelden of nooit verdere gevolgen zouden zijn moest je er niet op reageren. Dat terzijde snap ik dat als forum beheerder je niet dergelijke brieven wil ontvangen! Is er geen mogelijkheid om een soort aansprakelijkheids clausule van elke gebruiker te hebben dat de forum beheerder volledig vrij staat van aansprakelijkheid? Ben volledige leek in deze materie, waarschijnlijk moest zoiets mogelijk zijn dit al lang in de kleine lettertjes zou staan :blush:

Even voor de toekomst, wat is het verschil tussen het ‘ervaring met…’ topics over koper/verkopers? In theorie is dit juist hetzelfde als een ‘mp ervaring’ topic? Dus eventuele claim ze er in de toekomst wel kunnen komen van een forum lid? Misschien wat doemdenken maar beter op voorhand dan achteraf…

Misschien dat Nike eens Marktplaats aansprakelijk stellen voor het aanbod van namaak spul. Voelen ze zelf eens hoe het dan is…

2 likes

Waarom niet?

Ook misschien leden die zich wel gelegitimeerd (badge) hebben, wel de mogelijkheid geven om recenties te kunnen plaatsen.

1 like

Incassobureau’s zijn soms net bloedhonden.

2 likes

Kan natuurlijk dat er iemand valse gegevens geeft, geen kat die het zou merken…
Iedereen 1cent overmaken naar de rekening van @jur en hij heeft alle gegevens :grin:

2 likes

Het forum krijgt er wel een forse verantwoordelijkheid bij, namelijk de bescherming van privacy. Daar bestaat ook een hoop wetgeving over.

2 likes

Precies. Daar zou ik me niet aan gaan branden.

Hier gaan we ongetwijfeld een keer vreselijk onderuit inderdaad :smirk:
Qua bescherming persoonsgegevens is het nu relatief makkelijk.
Emailadres van gmail, ip-verstrooier en jezelf lekkus noemen. Heeft voor het forum ook wel voordelen

2 likes

Hoe je het moet doen, zo doe je het.
Gaat niet om de vorm maar om het resultaat tenslotte👍

Ah, dus als het topic wordt verwijderd is de zaak doorgaans wel opgelost? Of blijven ze dan alsnog dreigen?

Helemaal eens. Het krioelt er van handelaartjes in namaak artikelen. Ze zetten het er ook gewoon schaamteloos bij. “1 op 1, AA kwaliteit” en meer van dat misselijk makende gebrabbel. Het is illegaal en marktplaats maakt er geen enkel probleem van. Ben benieuwd of je ook cocaïne via marktplaats kan verkopen. Je privacy blijft toch prima gewaarborgd wanneer je daar je illegale producten aanbiedt :+1:t2:

De eis is het verwijderen dus als daar aan is voldaan hebben ze verder niks meer om te dreigen.

We gaan er dan wel vanuit dat wat op het forum geschreven wordt waar is. Anders is er wel degelijk sprake van smaad. Mensen schrijven soms maar wat achter hun pc.

1 like

Je zou massaal dit type advertentie rapporteren wellicht de leuke topic voor HF link een illegale advertentie en verzoek iedereen te rapporteren . Oplossen gaan we het probleem niet maar wellicht helpt het een beetje (zal de plaatser zeker frustreren)

1 like

Nee, in die brief eisen ze geld, geen verwijdering. De schade is al geleden doordat het bericht niet meteen is verwijderd.

2 more cents:

Met jur’s eigen idee om het op off topic te zetten heb je nog steeds “het voordeel van de collectieve interactie” (een vergadering met brainstorm kan meer opleveren dan alleen separaat eenrichtingsverkeer).
Met pb’s alléén is dan weer beter dan helemaal niets.

Geen officier die daar wat mee doet hoor.

Maar dan is het toch nog steeds inzichtelijk voor derden en mogelijk kwalijk voor HF. Of zie ik dat verkeerd.