Marktplaats waarschuwingen topic (beheersmaatregel)

Beste leden,
Alweer is een “marktplaats waarschuwingen topic” verwijderd.
Dat heeft een reden en is ook steeds dezelfde reden.
Graag vraag ik daar even aandacht voor.
Hoewel het horlogeforum (en wellicht het gehele internet) een heerlijk anoniem medium lijkt, kan je niet zomaar van alles roepen.
Een dubieuze aanbieding op marktplaats bijvoorbeeld leidt vaak tot reacties op dit forum waarbij de aanbieder of het aangebodene op zijn zachtst gezegd in twijfel wordt getrokken.
Prima, als je dat doet op het medium zelf (marktplaats). Meld de advertentie, stuur de aanbieder een bericht en vertel hem vooral dat hij een oplichter is etc etc.
Op dit forum wordt het lastiger. Hier iemand beschuldigen leidt steevast tot maatregelen vanuit de beschuldigde partij omdat google de tekst op dit forum opneemt in haar zoekresultaten.
Oftewel, de partij die je hier beschuldigt wendt zich tot het forum (evt via een rechtsbijstand) en vordert ons het bericht te verwijderen.
Lastig, want het is niet ons bericht.
Graag zet ik de vordering die wij krijgen door naar degene die het bericht heeft geplaatst maar die wil dat niet, geeft zijn naw gegevens niet en het bericht wordt weer verwijderd en in uitzonderingsgevallen ook het lid dat de beschuldiging niet wil intrekken.
Veel werk en stapels vorderingen en sommaties zijn mijn deel.
Dat gaat vanaf nu anders. Waarschuwingen voor verkopers of producten worden niet meer toegestaan.
Meldt ze vooral bij marktplaats zelf.
Ik ga nog even uitzoeken of het (afgeschermde) off topic wellicht een mogelijkheid biedt maar vooralsnog is dit de maatregel.
Helaas…

47 likes

Even een geanonimiseerd voorbeeld van een stukje brief:

7 likes

Jammer ,maar duidelijk :+1:

Marktplaats doet niets met meldingen, dus dat is helaas verspilde moeite.

1 like

En ook nog een paar stukjes tekst van mailtjes die ik van krijg als er geen rechtsbijstand tussenzit

weet dat ik je gewaarschuwd heb…
… luister goed als je deze informatie niet binnen 2 dagen compleet verwijdert…
klaag ik je aan wegens privacy schending, dit is een belangrijk goed in dit land dus als ik binnen 2 dagen nog steeds mijn fotos en dergelijken zie op jullie forum dan ga ik je dagvaarden…
… oke jongen jij weet het zo goed,aangezien ik een broer heb die advocaat is en ik zeer vermogend ben heb ik alle tijd met je en zal dus alle middelen aanwenden om jou en je kornuiten te dwingen om dat geen te doen

wat ik van je eis, ik pluk je helemaal kaal ik leg overal beslag op enz enz je ziet maar

Niet het vrijwilligerswerk dat ik in gedachten had :joy:

45 likes

Wat een trieste lui zitten daarbij zeg! :sweat_smile:

3 likes

Eigenlijk toch een gek systeem, dat je aangeklaagt kan worden voor iets dat je zelf niet openbaar gemaakt hebt…

Ze gaan heel ver daarin, ik werk bij een ISP en wordt regelmatig benaderd door advocaten die sommeren de gehele site offline te halen wanneer er terecht of ten onrechte een stuk over iemand wordt gepost, sterker een foto van het web “lenen” om die vervolgens te plaatsen is ook strafbaar …

Ze staan in hun recht, mijn ervaring is echter wel dat wanneer je kordaat actie onderneemt het enkel bij de blafbrief blijft .

1 like

Maar wat ik graag zou willen weten: wanneer is iets vrijheid van meningsuiting en wanneer is iets smaad cq laster?

1 like

Je mag dan wel weer een foto gebruiken als je de bron vermeld toch? Of gebruiken… posten. Niet voor gebruik van je website of bedrijf bijv.

Is er betaald?
Of blijft het bij dreigen?

1 like

Voor zover ik weet is het geen vrijheid van meningsuiting als je diegene opzettelijk beschadigd.
Ik vind jou een oplichter is een mening, jij bent een oplichter is weer opzettelijk beschadigen.

Maar hoe toon je aan of er opzet in het spel is?

Officieel moet je toestemming hebben, een foto bewerken is helemaal een dure grap…

1 like

Tsjonge…dat is zeker geen leuke avond besteding @Jur :angry:

Ik geef je groot gelijk dit soort topics te gaan bannen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een (gratis!) forum een aantal mods zoveel werk bezorgd…en nog erger dit soort wettelijke kopzorgen. Ik zou er moedeloos van worden!

Nogmaals spreek ik hierbij mijn persoonlijke bewondering uit voor het lastige werk dat jij en andere mods doen op HF. :ok_hand: Je koopt er weinig voor maar het moet zo af en toe gezegd worden vind ik.

27 likes

Ben geen jurist, maar er zit wel een duidelijk verschil in je mening uiten of iemand bewust zwart maken.

Bijv. Ik doe geen zaken meer met … door een negatieve ervaring.

Of

Ik doe geen zaken meer met … want die @#/!/# heeft … en … gedaan.

Maar als ik Jur hier goed begrijp kan je in beide gevallen aangeklaagd worden.

Ja dat weet ik ook niet precies.

Misschien omdat je het bewust in een gemeenschap plaatst die in deze wereld (dit geval horloge’s) thuis is.

Dan kan een doodnormale mening ook weer beschadigend zijn :thinking:

Het is iig duidelijk, of we het met elkaar eens zijn of niet.
Wellicht dat je je vragen kan stellen in het deel van het forum dat zich daarvoor leent, zonder de link, zodat beheer iig dit soort mails/brieven/claims niet meer krijgt.

Ben zelf een keer ordinair opgelicht via Marktplaats. Ging toen om een paar Nikes van 180 euro. Aangifte doen had geen effect. Verdere medewerkering vanuit Marktplaats kan je ook vergeten. Ivm privacy bla bla bla. Dus echt een dikke middelvinger naar dat hele marktplaats. Ze bieden een heerlijk platform voor oplichters! :+1:t2:

4 likes