Parnis is eigenlijk een verzamelnaam voor een reeks bedrijven in China dat als eerste onder die naam een serie Hommages op de markt heeft gebracht (en nog doet), maar omdat Parnis een zekere reputatie heeft gekregen, wordt het dus gewoon ook weer nagemaakt in China (als je dat theoretisch “namaak” kan noemen; copying from a copyright infringer?). Veelal zijn het dezelfde bedrijven die dan in de avonduren hun eigen opdrachtgever in de maling nemen door extra te produceren en die dan zelf op de markt te gooien (normaliter alleen de lokale markt). Heb zelf in China anderhalf jaar geleden nog een onderzoek naar namaak gedaan voor mijn werk. Er is niets mis met de horloges op zich, maar ze zijn natuurlijk gewoon gebaseerd op bestaande ontwerpen en dus mag het eigenlijk niet, al weten alle grote bedrijven dat het geen zin heeft er iets aan te doen.
Maar vergis je niet: als je in Shanghai in de achterstraatjes een namaak horloge koopt, zie je eigenlijk al vanaf een afstand dat het nep is. Er zijn dus ook onder de namaak horloges/hommages grote verschillen in kwaliteit.
Geheel mee eens. Maar nu reken je buiten een eigenschap van de mens. Opportunisme.
En dat verklaart voor een deel het verschijnsel “hommage’s” (alleen het ontwerp wordt gejat, niet de naam).
Vooral wanneer de neppers kwalitatief goed van niveau zijn (uurwerk, afwerkingsniveau) komt een rechtvaardigheidsgrond om de hoek kijken. En dan wordt een Invicta, Seiko (ja ook zij) of Steinhart nu wel erg aantrekkelijk ten opzichte van nog vijf jaar sparen voor het origineel.
Ik volg met belangstelling de discussie hier, over waar de grens ligt of zou moeten liggen. Dat ik er (nog) van overtuigd ben dat je altijd voor “the real thing” moet gaan heeft niet zo zeer te maken met je morele verplichting jegens de fabrikant. Meer met de hoge eisen die ik stel aan afwerkingsniveau, merkhistorie, etc.
Nu ik de komende jaren naar verwachting minder budget heb (gezinsuitbreiding) om te sparen voor mijn volgende aankoop, zou het best kunnen dat ik mijn mening ga bijstellen. Maar misschien ook niet.
Dan blijf ik lekker mijn principes trouw.
Een SND voor mijn 50ste verjaardag:)-D en een PP 3919 voor mijn 60ste:)-D
Op marktplaats zie je tegenwoordig neppers met een valjoux 7750 met de tekst beter kun je ze niet krijgen en die kosten 385 euries.
Wel zo,n chinese valjoux lijkt mij niet dat een horlogemaker daar iets mee kan als hij stuk is.
En uiteraard saffierglas wat ik ook sterk betwijfel.
Meer als 100 euries zou ik er niet voor uitgeven.
Ik zie het zo heb je het geld niet voor een rolex en 2 breitlings dan is het een optie omdat je kan genieten van de vormgeving.
Heb zelf ook neppers in het verleden gekocht ,maar moet eerlijk toegeven nu ik een sinn 903 en een seiko velatura direct drive heb draag ik de neppers niet meer met kun behoorlijke tijdsafwijking.
Nee kwaliteit merk en voel je om de pols dan wil je niks anders.
Ik wil als eerste post graag even mijn 2 cents kwijt over dat Parnis verhaal.
Ik ben eens student die geïnteresseerd is in horloges, maar niet het budget heeft om zelfs maar een horloge van een paar honderd euro te kopen. Onder de indruk van een sub die hier bij de S&C lag ben ik op internet gaan zoeken naar een mooi, en vooral cleane duiker. Hoewel seiko prachtig spul maakt, was het mij wat te druk. Zodoende kwam ik uit bij Parnis (voor een foto, zie een paar posts boven deze).
Inclusief verzendkosten koste deze mij nog geen 40(!) euro. Mooie nato van 5 knaken erbij en klaar. Voor dat geld heb je een horloge waarmee je niet kan duiken, maar wel een automaat die prima binnen de marges loopt en tot nu toe ook tegen een stootje lijkt te kunnen.
Ik doe niet alsof het een rolex is, en als ik het geld heb zal ik ook zeker overstappen. Maar het is wel het horloge dat ik mooi vind, en doe nou niet alsof rolex er last van heeft dat ik dit horloge draag, ze eten er geen boterham minder om.
Fakes met een logo erop, die tot overmaat van ramp worden verkocht als echte, voor soms duizenden euro’s? Nekschot.
Klagen dat een liefhebber een hommage koopt aan een horloge dat buiten zijn leage is, en voor velen op dit forum ook altijd zal blijven? Zoek een (andere) hobby.
Concluderend; iemand die van plan is een rolex, bretiling of IWC te kopen, laat die echt niet liggen omdat Parnis logoloze horloges maakt die er op lijken.
Ik doe niet alsof het een rolex is, en als ik het
geld heb zal ik ook zeker overstappen. Maar het is
wel het horloge dat ik mooi vind, en doe nou niet
alsof rolex er last van heeft dat ik dit horloge
draag, ze eten er geen boterham minder om.
Maar de mensen die een neppert maken eten er een goede boterham van. Zonder zelf creatief te zijn. Jij bent student, jij leert en doet onderzoek om een goede scriptie te maken. Iemand anders kopieert jouw scriptie, jij krijgt hetzelfde cijfer dus wordt niet benadeeld. Iemand anders krijgt zonder al te veel moeite te doen hetzelfde cijfer. Dan voel jij je toch ook genaaid?
Ik doe niet alsof het een rolex is, en als ik
het
geld heb zal ik ook zeker overstappen. Maar het
is
wel het horloge dat ik mooi vind, en doe nou
niet
alsof rolex er last van heeft dat ik dit
horloge
draag, ze eten er geen boterham minder om.
Maar de mensen die een neppert maken eten er een
goede boterham van. Zonder zelf creatief te zijn.
Jij bent student, jij leert en doet onderzoek om
een goede scriptie te maken. Iemand anders
kopieert jouw scriptie, jij krijgt hetzelfde
cijfer dus wordt niet benadeeld. Iemand anders
krijgt zonder al te veel moeite te doen hetzelfde
cijfer. Dan voel jij je toch ook genaaid?
Deze vergelijking vind ik niet goed. Ik geef een nepper zeker niet hetzelfde cijfer als een orgigineel.
Bovendien zit er geen copyright op de horlogemodellen alleen op de merknaam. Dus zorgen dat je copyright op je scriptie hebt.
Ach ik moet er gewoon niet meer op reageren…Lewis heeft overigens helemaal gelijk.
Leuke vergelijking. Als iemand anders doet alsof hij mijn scriptie zelf geschreven heeft dan zou ik daar zuur van zijn inderdaad. Als hij/zij geen enkele pretentie zou hebben het zelf te hebben geschreven, en hem als hommage aan mij in zou leveren, prima.
Stel je voor je bent een schilder. Jou schilderijen verkopen voor vele tien duizenden euro’s, mischien wel miljoenen. Zou je dan gaan huilen als er in de giftshop bij de uitgang posters van werden verkocht?