Marokaans horloge

Veel horloges, ook die van gerenomeerde merken, lijken op elkaar. Het is lastig je in de markt te onderscheiden, zeker als je niet al te buitenissige horloges wilt maken. Met alle respect, maar een van der Gang heeft toch ook duidelijke kenmerken van de IWC Portugieser. Recent heb ik op dit forum een topic geopend met als vraag: ‘Mag kopieergedrag?’ http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,241496 Van de vier Marinue Uhren die ik toen liet zien (zelfde uurwerk, vrijwel dezelfde wijzerplaat) is maar de vraag wie er als eerste was en hoogstwaarschijnlijk was dat een ander merk. Wat ze allemaal doen is hun eigen naam erop zetten, of eventueel zonder naam, maar geen naam die niet klopt en die alleen is bedoeld om mensen te misleiden. Een merk als Parnis maakt inderdaad ook horloges met op andere merken lijkende wijzerplaten. Maar in afwijking van wat ik boven heb beschreven, gebruikt Parnis keurige Seagull uurwerken en zetten ze hun eigen naam erop. Dus voor alle criticasters van hommages: koop voortaan alleen maar horloges als de 4N-MVT01/D01/4, Volnatomic of de Ultralight Tourbillon RM027, tenminste zolang die niet worden nagemaakt.

Ach wie heeft het er voor over een duur tourbouilon horloge te kopen voor veel geld en deze uit elkaar te halen om er iets van te leren.

Ik zou dan ook liever een namaak slopen dat scheelt veel geld en ik leer er wel veel van.

wat mij betreft sturen zij die namaak horloges naar de vakschool om de leerling horlogemakers mee te laten knoeien en laat hun dan maar vertellen wat de verschillen zijn.

Iedereen gaat nu gillen dat de ontwikkelingskosten moeten worden meegerekend.
Volgens mij zorgen de namaak horloges wel dat de prijs van een echte niet nog meer wordt opgedreven.

als je werkelijk wil weten hoe een horloge in elkaar zit en er niet te veel voor wil betalen is een namaak voor de sloop zo gek nog niet.

Voor diegene die er mee wil lopen en opscheppen.
Succes er mee

Groet
Arie

Lewis Schreef:

Stel je voor je bent een schilder. Jou
schilderijen verkopen voor vele tien duizenden
euro’s, mischien wel miljoenen. Zou je dan gaan
huilen als er in de giftshop bij de uitgang
posters van werden verkocht?

De schilder (of erfgenamen) hebben recht op een gedeelte van de opbrengst.
Als schepper van een product zou ik er wel moeite mee hebben als iemand zonder zelf veel moeite te doen mijn schepping zou afpakken en te gelde zou maken. Maar als jij de vergelijking tussen een poster en een echt schilderij wilt vergelijken met de vergelijking tussen een nepper en een echt horloge… dan heb je gelijk.

Dat er kruisbestuiving plaats vindt tussen verschillende horlogemakers is logisch. Mensen worden beinvloed door wat ze zien, bewust of onbewust. Daarnaast zijn er trends (grootte van horloges, kleuren, materiaalgebruik) dus dat verschillende merken met soortgelijk idee-en komen is niet te vermijden.

Echter, bij een nagemaakt product wordt er simpelweg geld verdiend door iemand die makkelijk geld wil verdienen met de creativiteit van een ander zonder dat de originele producent hiervan iets terugziet.

ik wil dit niet vergelijken met schilderwerk
Je kan een bekend schilderij ook in japan of china laten namaken voor een prikkie.
Degene die de copy maakt is toch een artiest als hij dit kan namaken.
Hoe denk je dat schilders in het verleden het vak hebben geleerd.
Zij hebben ook naar een voorbeeld getracht dit na te schilderen toch.

M.i. moet je namaak gebruiken om te slopen en er van te leren.
niets meer niets minder. Helaas de verkoper verdient er aan. maar ik heb nog nooit gehoord dat een bekende horlogefabriek zijn hologes beschikbaar stelt om mensen op te lijden. Behoudens in hun eigen fabriek. maar wel schelden dat er onvoldoende horlogemakers zijn.

Groet
Arie

In een aflevering van Goudzoekers bij de VPRO van een tijdje geleden ging het over nepartikelen uit Turkije. Daar werd beweerd dat de echte merken een grotere omzet krijgen door de nepartikelen. Mensen kopen de nepartikelen en worden hierdoor bekend met het artikel. Het wordt dan een soort droom en als ze meer geld hebben kopen ze de echte. Ik denk dat bijvoorbeeld de naamsbekendheid van Rolex mede te danken is aan de grote hoeveelheid neppers.

Da’s natuurlijk wel een argument uit verdachte hoek…
Aan de andere kant: voer voor psychologen.

Drie pagina’s alweer, kansloos topic

Niets kansloos aan. Zij het dat het grootste deel van de posts niet uit het uitwisselem van argumenten bestaat. (Maak ik mezelf ook schuldig aan.)

De discussie waar de grens ligt, welke vorm van jatwerk nog wel, en welke vorm niet meer toelaatbaat geacht wordt blijft een zinnige en actuele discussie.
Namelijk omdat deze velen van ons raakt.

Dat de aanleiding hier is, dat een geacht forumlid een begane zonde opbiecht (en probeert te rechtvaardigen), doet mijns inziens ook geen afbreuk aan de zin van de discussie. Eerder is hier sprake van een “valse start” van een hernieuwde discusie over het onderwerp.

Ik vind dit altijd erg vermakelijke topics. Ik bemoei me er meestal niet mee maar lees het allemaal wèl.
Ik was eerder te vinden in de Turkse horlogewinkeltjes dan, zoals nu, met de neus aan de ruit van een juwelier geplakt. Ik heb eerder een nep Breitling in handen gehad dan een èchte in de etalage gezien.

De “èchte” horlogeindustrie is er in mijn geval niet slechter op geworden want door deze Turkse souvenirs werd mijn belangstelling gewekt. Sindsdien is er een, ooit voor mij onbereikbaar geachte, èchte Breitling in mijn bezit en diverse Seiko’s.
De Rolexhoek in die winkeltjes heb ik geen blik waardig gegund maar zelfs die begin ik nu door de kennis die ik opdoe op dit forum te waarderen.

Neppers ga ik niet meer kopen, tenzij ik genept word, Hommages, die duurder zijn dan de neppers die ik bekeek en kocht vind ik heel leuk en schaf ik wel eens aan.
En wie weet, als de kans zich voor doet blijft het niet bij mijn huidige Breitling.

Mischien was ik niet helemaal duidelijk in mijn vergelijking met een schilderij. Ik bedoel dat de originele maker/ontwerper er geen last van heeft dat er een kopie gemaakt, mits deze niet als echte verkocht wordt.

Mensen die voor prive een monet, picasso of een hirst kopen beseffen heus wel dat ze ook een nageschilderd exemplaar kunnen kopen, ze kopen echter een echte.

Hetzelfde geld, naar mijn mening, voor een rolex of iets dergelijks tegenover een parnis.

Als er -zogenaamd- niemand slechter wordt van jatwerk is het niet erg?

Iets zegt me dat er weldegelijk mensen door getroffen worden…

Misschien wordt IWC wel niet slechter van Parnis, Seiko daarentegen wel?

De mensen die 100.-- willen besteden aan een automatisch horloge komen dan niet bij hun…

Dat is dan dus omdat Seiko minder mooie producten ontwerpt. Lijkt me gewone marktwerking, beter goed gejat dan slecht bedacht, zo gaat het in de modewereld toch al sinds mensenheugenis?

Seiko heeft gewoon een imago probleem. Als je aan iemand verteld dat je een Seiko horloge hebt van 1000 euro geloven ze je niet. Seiko heeft in Europa altijd een poor mans watch label en dat gaat helaas niet snel veranderen.

ff terug naar je schilderij.
Voor wat betreft de posters ga ik helemaal mee met je redenering.
De uitgever van de posters betaalt echter een vergoeding aan de schilder van het origineel. In het geval van een gejat horloge-ontwerp gebeurt dit natuurlijk niet.

Han R Schreef:

ff terug naar je schilderij.
Voor wat betreft de posters ga ik helemaal mee met
je redenering.
De uitgever van de posters betaalt echter een
vergoeding aan de schilder van het origineel. In
het geval van een gejat horloge-ontwerp gebeurt
dit natuurlijk niet.

Zal ik het nu nog één keer uitleggen. Het horloge ontwerp is niet beschermd. Het copyright van het schilderij wel. Geen logo is volgens de wet geen nep dus volkomen legaal einde discussie imo.

Het was mij om de vergelijking met het schilderij te doen.

Een horloge-ontwerp is weldegelijk te beschermen (net als de eerder in dit topic aangehaalde houten stoeljes):

Tekening of model

Het uiterlijk van een voortbrengsel kunt u beschermen door het tekeningen- of modellenrecht. Dit uiterlijk wordt bepaald door bijvoorbeeld de kleur, de vorm of het materiaalgebruik van het voortbrengsel. Essentieel hierbij is dat het model nieuw is en een eigen karakter heeft.

Door het registeren van uw model heeft u het recht op te treden tegen derden die inbreuk maken op uw model.

U kunt kiezen uit een:
¡Benelux model
¡Gemeenschapsmodel
¡Internationaal model

bron: www.octrooicentrum.nl

Je hebt natuurlijk gelijk als je stelt dat dit niet relevant is.
De meeste fabrikanten registreren het model niet, voldoen vaak niet aan het vereiste dat het uniek is, of de registratie is inmiddels vervallen.

Lijkt me helemaal niet vanzelfsprekend… Waarom kan het ontwerp van het horloge niet beschermd zijn? Dan is een hommage (of, in mijn optiek: nepper) met of zonder logo dus vergelijkbaar met een reproductie van het schilderij… :smiley:

acour_jeroen Schreef:

Het horlogeontwerp is niet beschermd. Het
copyright van het schilderij wel. Geen logo is
volgens de wet geen nep dus volkomen legaal einde
discussie imo.

Lijkt me helemaal niet vanzelfsprekend… Waarom
kan het ontwerp van het horloge niet beschermd
zijn? Dan is een hommage (of, in mijn optiek:
nepper) met of zonder logo dus vergelijkbaar met
een reproductie van het schilderij… :smiley:

Zucht…Hoeveel topics zijn hier nu over geweest? Blijkbaar leert niemand er iets van want we blijven maar weer doorgaan.
En ook al is het misschien niet vanzelfsprekend toch is het zo.

En wanneer je hommages neppers gaat noemen zijn we weer helemaal terug bij het begin. Ik hou er echt mee op nu…

Dat imago-probleem hebben ze feitelijk zelf veroorzaakt door slechts een beperkt aantal modellen en/of modellijnen beschikbaar te stellen voor landen buiten Azië.
Er zijn zoveel fraaie modellen die m.i. hier ook behoorlijk verkocht zouden worden als ze via het normale circuit bij de AD’s zouden liggen.
Seiko5’s en Seiko-duikers worden hier, vanwege de bijna onbetwist hoge prijs-kwaliteit verhouding, immers alom gewaardeerd.
Goede verkrijgbaarheid van m.n. duurdere modellen zoals GS, KS etc. zou na enige tijd eenzelfde waarderingsgraad van die modellen en daardoor van het hele merk kunnen bewerkstelligen.
Jammer dat ze dat in Japan niet snappen. Soms zijn het rare jongens.

Ik kap er ook mee.
Over feiten kun je niet discussieren.
Inmiddels heb ik zelf een fatsoenlijke samenvatting gevonden van wat er mogelijk is: http://www.hautehorlogerie.org/en/fondation/wrestling-anti-counterfeiting/intellectual-property/designs-and-models/

Dat er niet altijd van de mogelijkheid gebruik is/word gemaakt, is wat anders.