Marriage Molnija horloges uit de Oekraine. Is 't wat?

Ook een mooi uurwerk is de Molnia met centrale secondewijzer, deze is gebruikt in het Ural polshorloge.
Ik had nog zo’n uurwerk liggen en heb geprobeerd of het in een goedkope chinese Unitaskast paste.
Het ging probleemloos. :smiley:

8 likes

Haha wel grappig die wijzerplaat zo; het uurwerk is zowel niet Swiss made, als niet shock resist :joy:

3 likes

Ik heb het gevoel dat de ebay sellers waar TS het over heeft ook ongeveer zo te werk gaan.

2 likes

Dat kan wel eens kloppen. :smile:

2 likes

Volgens mij @DirkT. Hij is er behoorlijk positief over. Ik denk zelf dat er weinig mis kan zijn met zo’n beproefd uurwerk. Die schok bescherming is niet zo’n isseu als je als liefhebber met je horloge om gaat. Gaat er dan nog over hoe netjes is die in de kast gezet. Maar goed, je hebt wel een redelijk uniek horloge.

2 likes

Beste Molnija vrienden,

Vooraf in dit draadje even wat rechtzetten, …
Die mooie Molnija Sturmanski van Jan, is lekker gewoon van mij!!

De Molnija / Sturmanskie van Jan
[/quote]

Ben al een geruime tijd uitermate gecharmeerd van de Molnija 36xx kalibers zoals ik al heb benoemd in het navolgende draadje.

Hoe is het zo gekomen. In mijn verzameling heb ik meerdere complete, uitstekend functionerende Molnija zakhorloges maar ook een paar die wel een beurtje konden gebruiken. Dit was in de periode dat ik wilde beginnen met het zelfstandig uitvoeren van een uurwerkrevisies en moet zeggen dat het 36xx uurwerk fantastisch is om mee te beginnen. Het resultaat van deze revisie was, geheel tegen mijn verwachting in, een goot succes en wilde dit inderdaad laten trouwen met een polshorloge case.
Op Ebay wordt er genoeg aangeboden dus een een setje laten komen uit de Oekraïne. Samenbouwen was verder een fluitje van een cent en ben nog steeds heel blij met het resultaat. Uurwerk loopt al jaren fantastisch en doet zijn reputatie zeker eer aan. Door het formaat en haar luidruchtige aanwezigheid is het zeker een horloge wat in alle gevallen opvalt. Krijg regelmatig positieve opmerkingen en vertel dan ook graag dit verhaal. Zeker een aanrader dus.
Tenslotte, het Molnija uurwerk is Russisch pur sang dus liefhebbers, enthousiastelingen, nieuwsgierigen zijn uiteraard welkom bij de Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel III

6 likes

Geen zorgen Dirk. Hij bedoelde.

"Ik was erg gecharmeerd van het voorbeeld wat @Omega_73 in het zelfde hier aangehaalde topic liet zien: "

Heel mooi horloge! :ok_hand:

2 likes

Sorry @DirkT en sorry @Omega_73
Ik had het inderdaad verkeerd begrepen en dacht dat Jan ook de eigenaar was.
Dus: Jan: Nogmaals dank voor het showen van dit prachtige exemplaar van Dirk en Dirk: nog heel veel plezier gewenst met dit mooie bezit. Dank ook voor het leuke verhaal wat je er bij hebt.
:blush: :confused: :flushed: :relieved:

1 like

Geen probleem hoor!
Plaatje voor de gezelligheid. :grin:

3 likes

Een aardig weetje.
Sturmanskie, of Штурманские in cyrillische letters, betekend overigs stuurman. En klinkt ook ongeveer zo, iets meer als “gschtoerman”.
Dit is een van de vele zeemans termen die letterlijk uit het Nederlands komen. Dit komt door de jaren dat tsaar Peter in Nederland de scheepsbouw en scheepvaart bestudeerde.

3 likes

Ter aanvulling. Штурман betekend stuurman of navigator. Штурманские, spreek uit “schtoermanskie” betekend navigatie. Geen fouten of onvolledigheid meer hier. :wink:

1 like

Leuk! :smiley: Dank je voor de informatie.
Toevallig stond zonet, vlak voor ik dit berichtje opende, de meneer van PostNL voor de deur met een pakje. Met daarin een Восток Часы Амфибия. (Vostok Amphibia Horloge). Niet eens uit Rusland, maar overgenomen van een gewaardeerd Forum lid. Daar komt eerstdaags nog wel een NA-tje over… :relaxed:

3 likes

Hej man, aub no worries.
Ons doel is mede forumleden enthousiast te krijgen (geheel vrijwillig uiteraard) voor de oneindige wereld die de Russische horlogewereld ons biedt. Razend interessante geschiedenis met een schat aan horloge merken en modellen die het verzamelen waard zijn. En niet onbelangrijk ook nog eens heel betaalbaar.
Geniet van je nieuwe aankoop. Mijn verwachting is dat het niet je laatste zal zijn.
Heb je nog vragen, schroom niet ze hier te stellen.

1 like

Dag Dirk, Hier liefhebber van Marriage polshorloges. Ik lees dat je al eens zelf een setje hebt laten komen en samengebouwd. Dat wil ik ook graag met een Europese pocketwatch , Omega etc. Kun je mij adviseren waar ik dat kan bestellen in Oekraïne en wie kan samenbouwen daar of hier in NL. Alvast dank voor je reactie, Groet Dolf

1 like

Dag Dolf,

Heb dus alleen maar ervaring met Russische huwelijken. Bestel de meeste kasten via Etsy bij Madeinua. Kasten waar een Molnija 360x kaliber inpast. Heerlijke pocketwatch voor een huwelijk. Weet dus geen maten voor europese kalibers maar dat is een kwestie van meten. Naar het schijnt is er bij Ali voldoende te vinden. Nogmaals, heb tot nu toe alleen maar succes bij Madeinua uit de oekraïne dus hoef niet verder te zoeken. Inbouwen is overigens zo eenvoudig dat iedereen met een beetje handigheid dit zelf wel kan. Veel plezier met je huwelijk.

1 like

stoere horloges. stijgen ver boven de middelmaat uit. zou ik met plezier dragen.

1 like

Dag Dirk, Dank voor je reactie. Ik ga die opzoeken bij Etsy. Het vastzetten van het uurwerk in de kast, hoe gaat dat? Houdt de kroon het vast? Kan me dat haast niet voorstellen…Groetend Dolf

Nee Dolf, aan de rand van het kaliber zitten twee schroefjes waarmee je het kaliber aan de kast fixeert.

Dank je Dirk, dit is wel een zeer duidelijke aanwijzing. Denk je dat dit vastzetsysteem voor de meeste kalibers geldt? Heb je ook ervaring met ombouw met een kroon op 12 uur?

Voor de meeste wel.

Voor kroon op 12 uur bestaan er ook after market kasten. Gewoon even zoeken op Ali, Ebay od Etsy. Geldt hetzelfde voor montage alleen heeft de wijzerplaat een andere configuratie.