Marriage Molnija horloges uit de Oekraine. Is 't wat?

Het was wat moeilijk kiezen waar ik deze post zou plaatsen, in Algemeen of in Vintage, maar omdat het hier gaat om een vraag over Molnija vintage horloges toch maar in het bruine deel.

Een tijdje geleden kocht ik deze,


een redelijk standaard uitgevoerde Molnija. Omdat ik in het dagelijks leven geen zakhorloge draag, hangt hij als een soort wandklokje boven mijn PC monitor (waar ik nu voor zit te typen), en omdat ie daar hangt vergeet ik dus regelmatig om hem op te winden.
Zie ook hier (crosspost)
Sovjet zakhorloge van Molnija - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Eigenlijk zou ik het leuk vinden om zo’n ding met zo’n Molnija 3602 uurwerk als polshorloge te kunnen dragen. Ik was erg gecharmeerd van het voorbeeld wat @Omega_73 in het zelfde hier aangehaalde topic liet zien: de in een forse posthorloge kast ingebouwde Molnija met een Sturmanskie achtige wijzerplaat.


De Molnija / Sturmanskie van Jan

Met name op Ebay worden er vrij veel zgn. Marriage horloges aangeboden, met name uit de Oekraine. Sommige van die horloges hebben oude (gereviseerde?) JLC, Longines, Omega of zelfs antieke Rolex (?) zakhorloge uurwerken en zijn behoorlijk aan de prijs, dus dat vind ik veel te veel risico voor een experimentje. Maar ik zie ook zeer fraai afgewerkte exemplaren met het, naar mijn mening, super degelijke Russische Molnija 3602 kaliber en die zijn meestal goed betaalbaar, zo tussen de 100 en de 170 Euro, inclusief verzending.
Als voorbeeld even deze (maar er zijn er meer die ik mooi vind):


(foto’s van de verkoper op Ebay)

Wat is jullie mening hierover? Als ik zoiets draag, loop ik dan voor aap met een Frankenwatch?
Ik zelf vind deze combinaties van een wat hoger niveau als bijvoorbeeld de beruchte Mumbai Specials uit India of de vaak onbetrouwbare Fillipijnse samenraapsels.

Voorts, technisch gezien, zijn die dingen een beetje betrouwbaar? Ik heb goede ervaringen met enkele Oekraïense verkopers van vintage Vostoks en andere Russische merken, maar daar zit ook wel eens een misser tussen. Daar is de prijs dan vaak ook naar, maar voor een paar tientjes wil ik me wel eens een builtje vallen. Als ik echter zo’n omgebouwd joekel voor aan de pols koop, doe ik dat waarschijnlijk maar één keer en dan zou het jammer zijn als het een ‘lemon’ bleek te wezen.

Graag lees ik daarom jullie ervaringen qua ‘Marriages’ met de Oekraïense Zakhorloge Ombouwers.
Als iemand me een specifieke aanbieder of andere website naast Ebay kan aanraden op dit gebied is me dat ook heel welkom.

10 likes

Ik vind die Molnija / Sturmanskie van Jan wel mooi!

1 like

De Molnija 3602 is gebaseerd op het Cortebert 616 uurwerk, dat oa ook door Rolex in de jaren 40 in zakhorloges werd gebruikt. De Russen hebben de machines overgenomen en hebben tussen 1947 en 2007 Molnija zakhorloges geproduceerd. Daarbij hebben ze het uurwerk geüpgrade naar 15 of 18 jewels geloof ik.
Het lijkt een beetje op het verhaal van het Poljot 3133 uurwerk, dat is gebaseerd op de Valjoux 7734.
Volgens mij is het kwalitatief een prima uurwerk.

Ik heb zelf een Eta Unitas 6498 zakhorloge uurwerk liggen die ik voor een projectje/eigenbouw ga gebruiken. Voordeel is dat hiervoor meer dan genoeg keus is in kasten, wijzerplaten en wijzers. Ik weet niet of dat ook voor de Molnija geldt.

Zeker niet, je loopt dan rond met een uniek horloge. En als je het leuk vindt, wat boeit het wat een ander er van vindt?

Ben wel benieuwd hoe het gaat worden. Het getoonde voorbeeld ziet er wel tof uit.

6 likes

Panerai heeft tot een paar jaar terug nieuwe Unitas 6497 uurwerken gebruikt in polshorloges.
Lijkt mij geen probleem zolang je het maar blijft beschouwen als zelfbouw.

Bij marriage denk ik trouwens zelf meer aan zakhorloges die in WO1/vlak daarna tot polshorloges zijn omgebouwd… met van die wire lugs enzo… maar dat zijn misschien weer meer trench watches.

1 like

Toen een tiental jaar geleden (hele) grote horloges nog wat meer in de mode waren heb ik twee horloges gehad met zo’n Molnija uurwerk. Een 44 mm Junkers Flugweltrekorde en een 47 mm (!) Aeronavigator. Het uurwerk tikt zo hard als een eierwekker :slight_smile: maar was naar mij mening erg betrouwbaar en de ‘actie’ van de kroon voelde prettig aan.

5 likes

Ik vind dit geweldig mooie horloges, stukje historie, mooi uurwerk en prachtige platen. Het enige wat mij terughoud zijn de diameters: je moet echt grote polsen hebben wil je dit kunnen dragen, die van mij zijn te klein hiervoor en zal aan alle kanten uitsteken. Als je ze kan hebben, gewoon doen :ok_hand:t2:
Mocht het nu toch niets zijn dan heb je alsnog een prachtig horloge om naar te kijken.

1 like

Dat vind ik echt geweldig als een horloge echt TIKt. Had een vintage Bifora Unima die ook zo mooi tikte. Heerlijk…

1 like

Dank voor de mooie foto’s.

Ja, @AB64, Ik hou daar ook wel van…:slight_smile:

1 like

Dank, Harry, voor je uitleg. De relatie met het Cortebert ontwerp geeft een positieve indicatie over de kwaliteit.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde en daar was ik misschien niet helder over is het volgende:
Het zou naief zijn om te veronderstellen dat er vrachtwagens vol met New Old Stock 3602 uurwerken vanuit de Russische fabriek in Chelyabinsk Oblast (in het zuiden van de Russische Federatie) naar Oekraïne zijn vervoerd, nadat de productie van deze uurwerken eind jaren '90 in Rusland ophield en de fabriek in 2007 sloot. Het wordt gezegd dat van de restvoorraden nog enige tijd ‘nieuwe’ Molnija horloges zijn geproduceerd.
(Ik heb deze info ook niet van mezelf hoor, maar van dit Wikipedia lemma: )


Ik denk dat de Oekraïense horlogemakers die deze ‘Marriages’ aanbieden toch voornamelijk gebruikmaken van gebruikte uurwerken en onderdelen.
Mijn vraag over de betrouwbaarheid betreft dus meer in hoeverre deze refurbished uurwerken qua niveau uitsteken boven de ‘gloednieuwe’ HMT’s uit India, die óók zogenaamd allemaal nog van new old stock onderdelen uit de gesloten HMT fabriek zijn gemaakt of, nog erger, de prachtig opgepoetste Mumbai Specials en de Filippino Frankenwatches, opgebouwd (soms, niet altijd) uit spare part schroot.
Op de foto’s die ik op Ebay tegenkom (zie OP) zien de Molnija’s er meestal prachtig uit, maar ik ben benieuwd naar ervaringen met Molnija 3602 polshorloges hier in de HF community. Die van @Omega_73 geeft de burger moed, maar wie heeft er nog meer zo’n ding en wil er wat over zeggen?
1 like

Ik heb zelf al een paar jaar een JLC, dat is in dit geval geen Jaeger Le Coultre maar een Juri Levenberg Classic, met zo’n Molnija uurwerk.
Die doet het gewoon geweldig goed.
Het enige kleine minpuntje zou kunnen zijn dat mijn uurwerk geen schokbeveiliging heeft, maar aangezien ik niet een hele ruige lifestyle heb, kan ik hier niet zo mee zitten

JLC

9 likes

Het is jammer dan @vreugd2 niet meer actief is op het forum, die had altijd goede informatie over Russische horloges (en handelde hier ook in).

2 likes

Ook een mooi uurwerk is de Molnia met centrale secondewijzer, deze is gebruikt in het Ural polshorloge.
Ik had nog zo’n uurwerk liggen en heb geprobeerd of het in een goedkope chinese Unitaskast paste.
Het ging probleemloos. :smiley:

8 likes

Haha wel grappig die wijzerplaat zo; het uurwerk is zowel niet Swiss made, als niet shock resist :joy:

3 likes

Ik heb het gevoel dat de ebay sellers waar TS het over heeft ook ongeveer zo te werk gaan.

2 likes

Dat kan wel eens kloppen. :smile:

2 likes

Volgens mij @DirkT. Hij is er behoorlijk positief over. Ik denk zelf dat er weinig mis kan zijn met zo’n beproefd uurwerk. Die schok bescherming is niet zo’n isseu als je als liefhebber met je horloge om gaat. Gaat er dan nog over hoe netjes is die in de kast gezet. Maar goed, je hebt wel een redelijk uniek horloge.

2 likes

Beste Molnija vrienden,

Vooraf in dit draadje even wat rechtzetten, …
Die mooie Molnija Sturmanski van Jan, is lekker gewoon van mij!!


De Molnija / Sturmanskie van Jan
[/quote]

Ben al een geruime tijd uitermate gecharmeerd van de Molnija 36xx kalibers zoals ik al heb benoemd in het navolgende draadje.

Hoe is het zo gekomen. In mijn verzameling heb ik meerdere complete, uitstekend functionerende Molnija zakhorloges maar ook een paar die wel een beurtje konden gebruiken. Dit was in de periode dat ik wilde beginnen met het zelfstandig uitvoeren van een uurwerkrevisies en moet zeggen dat het 36xx uurwerk fantastisch is om mee te beginnen. Het resultaat van deze revisie was, geheel tegen mijn verwachting in, een goot succes en wilde dit inderdaad laten trouwen met een polshorloge case.
Op Ebay wordt er genoeg aangeboden dus een een setje laten komen uit de Oekraïne. Samenbouwen was verder een fluitje van een cent en ben nog steeds heel blij met het resultaat. Uurwerk loopt al jaren fantastisch en doet zijn reputatie zeker eer aan. Door het formaat en haar luidruchtige aanwezigheid is het zeker een horloge wat in alle gevallen opvalt. Krijg regelmatig positieve opmerkingen en vertel dan ook graag dit verhaal. Zeker een aanrader dus.
Tenslotte, het Molnija uurwerk is Russisch pur sang dus liefhebbers, enthousiastelingen, nieuwsgierigen zijn uiteraard welkom bij de Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel III

6 likes

Geen zorgen Dirk. Hij bedoelde.

"Ik was erg gecharmeerd van het voorbeeld wat @Omega_73 in het zelfde hier aangehaalde topic liet zien: "

Heel mooi horloge! :ok_hand:

2 likes

Sorry @DirkT en sorry @Omega_73
Ik had het inderdaad verkeerd begrepen en dacht dat Jan ook de eigenaar was.
Dus: Jan: Nogmaals dank voor het showen van dit prachtige exemplaar van Dirk en Dirk: nog heel veel plezier gewenst met dit mooie bezit. Dank ook voor het leuke verhaal wat je er bij hebt.
:blush: :confused: :flushed: :relieved:

1 like

Geen probleem hoor!
Plaatje voor de gezelligheid. :grin:

3 likes