Beste lezers, hierbij deel ik graag een recente ervaring met jullie:
Polshorloges en mijn vader gaan niet bijzonder goed samen.
Het Fossil instapmodelletje die hij vorig jaar van mij en mijn zus kreeg had wederom geen lang leven.
Hij deed wel als enkel het bandje kapot ging het horloge los in de zak, dus ik dacht;
ik ga eens kijken of ik een stevig en niet te duur zakhorloge weet te vinden.
Na de nodige goedkope prullen van websites met bijna alleen maar slechte reviews gezien te hebben kwam ik een vintage Molnija handopwinder (cal.3602) tegen. Een zakhorloge met een stuk meer karakter, een beschermend klepje met de afbeelding van een auerhaan, volledig metaal en op het oog zeer degelijk.
Precies een mooi ding voor mijn vader.
Ik ben wat gaan rondstruinen op het internet en het blijken op zich prima klokjes te kunnen zijn.
Ook staan er gezien ze en masse geproduceerd zijn behoorlijk wat te koop op het internet, varierend in prijs en land van verkoper. Er staan goed uitziende exemplaren voor 40 euro, en gehavende voor boven de 100 euro. Ook exemplaren van 200+ waarbij de verkoper vind dat ze zeldzaam zijn kom je tegen, maar allemaal cal.3602 in een zelfde type kast, alleen wisselende afbeeldingen. De Molnija fabriek mag dan wel gestopt zijn met het maken van deze klokjes, echt zeldzaam zijn ze mijns inziens nog zeker niet.
Uiteindelijk vond ik op marktplaats een exemplaar met de gewenste auerhaan die er nog goed uitzag, alleen een ietwat vergeelde wijzerplaat. In de advertentie stond z.g.a.n. en volledig functioneel, loopt goed. vraagprijs 70 euro. Deze heb ik vorige week kunnen kopen voor 55 euro, wie niet waagt die niet wint.
Het horloge ziet er zoals op de fotos uit de advertentie gewoon goed uit, daar heb ik niks op aan te merken.
Echter toen ik hem op had gewonden en eens keek hoe het met de nauwkeurigheid gesteld was bleek hij behoorlijk achter te lopen. Ik heb hem een dag laten lopen en hij blijkt op 24 uur 2!uur! achter te lopen, dat is natuurlijk vrij extreem en daar kan je niks mee.
Ik ben dus naar de plaatselijke horloge/klokkenmaker gegaan en het probleem beschreven.
Die melde na even gekeken te hebben dat het uurwerk gereviseerd moet worden om weer fatsoenlijk te lopen. Deze horlogemaker staat goed bekend dus ik twijfel niet aan zijn expertise, maar met kosten van 90 euro besloot ik daar eerst even over te denken. Ik besloot ook even contact op te nemen met de verkoper van marktplaats, zonder hoge verwachtingen uiteraard.
De beste man vertelde me dat horlogemakers allemaal oplichters zijn die je geld af willen troggelen, maak hem open draai wat aan het hendeltje waar + en - bij staat en je kan hem zo afstellen.
De horlogemaker had mij natuurlijk al verteld dat je met dat hendeltje geen 2 op 24 uur kan corrigeren, maar daar heb ik het verder maar niet over gehad.
Nu ben ik toch wat aan het twijfelen over mijn keuze, een nieuw quartz zakhorloge heb je op internet ook voor 90 euro. Maar of dat nou een betere keuze is…
De horlogemaker beaamde wel dat het best aardige uurwerkjes zijn, en de auerhaan is in ieder geval +1 voor de Molnija.
Zijn er toevallig forumleden met een Molnija zakhorloge die mij ook kunnen vertellen dat het degelijk spul is en het reviseren waard?
Groeten, Frank