Wat beschouw je als topklasse? Ik vermoed dat jij dan meer snapt dan ik, want ik zie het niet. Boven 8000 Euro vind ik het heel erg vreemd worden. Grote marges, vaak matige specs, een horloge moet voor mij wel heel erg bijzonder zijn wil ik het geld er aan uit geven.
Zo kan ik een JLC dress horloge van 6000-8000 ballen nog enigszins begrijpen, maar een wat saaie Calatrava met 30m WR en een time-only handwindertje van 35000 zie ik gewoon niet.
Dan begrijp ik een Grönefeld one Hertz veel beter. Maar goed, er zijn Grand Seiko horloges waar ik 8000 ballen voor af zou tikken. Twee, de handwinder spring drive blauwe wolk en de automaat spring drive kersenbloesem.
Dan is er nog een JLC Reverso medium KS van zo’n 6000.
En daar heb je direct mijn maximum te pakken, hoe rijk ik ook zou worden. Omdat de rest me helemaal niks doet.
Vroeger had ik het over de EICHI II maar sinds die nieuwe GS uit is hoeft dat niet meer.
Ik heb het dan over complicaties als een perpetual calendar, triple split chronograph, minute repeater etc. Waarom een RVS time only Nautilus een halve ton moet kosten begrijp ik ook niet helemaal. Ik zal iets mompelen over vraag en aanbod, maar waarom de vraag er, bij dit soort prijzen, nog steeds is- daar haal ik mijn schouders ook over op.
Dat zijn allemaal complicaties die mij niets doen, ik heb het liefste 3 wijzers en geen datum. En ik betaal graag voor wat tastbaar is. Niet voor gebakken lucht als heritage wat gewoon marketing is en vaak niet waar.
Dan moet ik even @Fate_Amenable_To_Change oproepen, die weet hoe dat zit met de rollie exploder en de Blancpain duiker bijvoorbeeld. Gewoon prietpraat om er een hoge premium op te kwakken en je meer te laten betalen dan nodig is. Ik doe niet mee aan meer betalen en er slechts een leugen of wat opgedirkte waarheid voor terug te krijgen.
Soms heb ik het idee dat er hier veel mensen dingen alleen heel erg “mooi” vinden omdat het (te) duur is. Post een duur horloge wat helemaal niet zo fraai is en de likes gaan door het dak…
Weet je hoeveel YumYum-noodles je kan kopen voor 5k? Ik wel: veel meer dan nodig…
Deze quote ik even zodat ik hem later makkelijk terug kan vinden
Maar de vraag kan je van verschillende kanten aanvliegen. Een stalen Rolex koop je niet maar je betaalt alleen borg én maakt zelf aanspraak op de premium, dat telt niet imo.
Zou ik echt kijken naar wat ik zou kopen als het allemaal fuck-you-money is waarvan ik helemaal niks voel dan ligt de grens tegen nieuwprijs ongeveer bij een Moser & Cie Pioneer. Vind ik schitterend en meer dan dat vind ik overbodig ongeacht het budget.
Toen ik nog geen liefhebber was kon ik me niet voorstellen dat ik ooit 200 euro zou uitgeven aan een horloge. Dat was gekkenwerk. Dat was 3 jaar geleden.
Toen kocht ik ineens een horloge van 250 euro. Bizar eigenlijk, dacht ik. Hee, er is een forum voor horlogeliefhebbers. Eens kijken.
Dat ik daarna de HFLE voor 650 euro kocht durfde ik niemand te vertellen. Een jaar later had ik een Speedmaster FOIS.
Als ik niet op het forum had gezeten zou ik, als geld geen rol meer speelde, misschien een horloge kopen van wel 1000 euro!
Ik denk dat de grens nu op 10.000 zou liggen, als geld geen enkele rol zou spelen. Daarboven zou ik te gortig vinden.
Dat zit in een hele hoop citizen eco drive uurwerken. Ik had er een van 500, nu heb ik er nog een in een Chronomaster. De reden dat ik over quartz begin?
Ik draag mechanisch zo infrequent dat een
Perpetual calendar op een mechanisch horloge een handicap is. Nutteloze functie voor swappers.
Zegt me niks, gebruik ik niet. Liever een degelijk gewoon chronograafje met 100m WR kastje.
Irritantste functie ooit. Er is te veel op de wereld wat herrie maakt.
Het is ook een glijdende schaal, aan het begin vond ik 200 euro echt een hoop geld, je koopt wat, je verkoopt eens iets, je bent een tijdje bezig en opeens impuls koop je een horloge van 2000 euro. Mijn duurste was 6500, maar mijn psychologische grens is daarmee wel redelijk bereikt, al sluit ik tien duizend ook niet uit…