Dikke patjepeeër die @RLC. Niet te serieus nemen.
Haha met die Breitling denk ik meer aan een oud ijzer boer
Heuujjjj Bennie, hej dat grut al vastgezet met die oale spanband? Joah? Mooi. Dan piel ik mie nog eeeemmmm een zware van Nelle hè?
Dat hout
Maar even weer on topic. Ik heb helemaal niks met Quartz. Real watches don’t tick they glide. Quartz heeft er tijdens de Quartz crisis in de jaren 70/80 voor gezorgd dat veel horlogemakers/huizen uit Zwitserland in zwaar weer kwamen of zelfs over de kop gingen. De enige twee Quartz modellen waar ik wel sympathie voor heb zijn de Seiko Tuna Marine Master en de Breitling Aerospace en eventueel een digitale casio. Voor de rest not my cup of tea.
Mechanisch vs Quartz?
Stemvork, duh…
Maar zonder gein, alle soort uurwerken hebben hun eigen charme. Ik verzamel gewoon alle significante soorten.
En zelfs dat is niet helemaal correct ook mechanische horloges tikken alleen tikken ze wat meer (5 tot 10 maal per seconde) dan de meeste digitale horloges.
Als ik zou moeten kiezen dan kies ik waarschijnlijk voor een handgewonden horloge (dus mechanisch), nog liever dan een automaat en nog liever dan een quartz. Hoewel ik dus ook quartz horloges heb en automaten en…
I know amigo😉
Ja, een 2824 in een Breitling, da’s techniek op zijn best ;).
Haute horology ten top😅
Quartz of mechanisch, voor de techniek is het leuk om een door een springveer aangedreven horloge te hebben dat ergens tussen de 30 en de 80 uur blijft lopen, maar voor de techniek is het ook leuk om een horloge te hebben dat tussen de 5 en 7 jaar op een batterijtje werkt dat door middel van een gereguleerd stroompje een stuk halfedelsteen laat trillen, dat telt en dan bij elke keer dat de drempelwaarde wordt gehaald, de wijzer een stapje wordt verzet.
Voor de nostalgie en de werktuigbouwkundige techniek van tandwieltjes, veren en asjes - automaat/mechanisch.
Voor de practische kant, de werktuigbouwkundige techniek van electra en aandrijving - quartz.
Voor nog practischer: op zonne-energie en radiogestuurd.
Ik ben vooral voor de laatste 2.
Mooie Breitling en E39…, (sedan denk ik).
BMW E39 528i sedan (niet van mij overigens )
Heb m net opgehaald (ruil) bij @Spierbundel!
Stoer ding en mooi afgewerkt, heb de vijl ff langs de gerafelde wijzers gehaald, spic&span😛
Eerste en laatste zin: contradictio in terminis
Ja he?
Maar wat maakt nou dat er verschil zit tussen een goedkoop quartz uurwerk en een duur quartz uurwerk zoals bijvoorbeeld grand seiko gebruikt? Zijn het de onderdelen, handwerk, afwerking?
Of is het allemaal niet heel duur?
Ik lees hier op het forum regelmatig ‘ja maar het is wel een grand seiko quartz’.
Ik kan het niet direct uit het topic halen.
Kan iemand het in een paar zinnen uitleggen?

Kan iemand het in een paar zinnen uitleggen?
Jewah.
Weet je wat het kwarts kristal in een uurwerk doet? Dat kun je op google wel vinden. Het is te warm om de nerd uit te hangen.
In plaats van een uurwerk bouwen en er een willekeurig kristal in duwen meet Grand Seiko elk kristal (zelfgekweekt/gegroeid voor drie maanden) door en baseert daar het uurwerk op so to speak, dus specifiek op dat ene kristal om het zo nauwkeurig mogelijk te krijgen.
Een Oysterquartz bijvoorbeeld is eigenlijk gewoon een mechanisch uurwerk met een andere vorm aandrijving, hij klinkt ook mechanisch.
Goed luisteren:
Ik was eerst anti-kwarts, tot ik besloot dat het gewoon geroep met de meute was.
Ik denk dat als ik er eentje moest kiezen het wel mechanisch wel zou zijn vanwege een soort ziel, maar kwarts-uurwerken kunnen ook gave techniek hebben!

Weet je wat het kwarts kristal in een uurwerk doet
Nee ik ga het opzoeken. Bedankt voor je reactie daar kan ik wel op verder .
Los van de kwaliteit van de kristallen die Han noemt, zijn er de volgende punten:
- zo’n 500 keer per minuut checken hoe de temperatuur is, om 'm te reguleren teneinde zo accuraat mogelijk te houden
- motoren met een hoge koppel zodat je geen kleine wijzertjes moet gebruiken, maar gewoon full size wijzers
- fantastisch afgewerkte uurwerken
- onderhoudbare uurwerken, waarbij delen in een watervast compartiment zitten, en wat in potentie een erg lange service interval heeft
- per seconde twee bewegingen van de secondenwijzer zodat er geen enkele backlash is van die wijzer, oftewel een erg exacte slag
- door al het bovenstaande 10 seconden per jaar accuratesse
Er zijn maar een paar fabrikanten die op dit niveau opereren. Seiko, Longines met de VHP quartz serie, en tot slot Citizen’s Chronomaster en 0100 uurwerken.
De Oysterquartz was echt een coole innovatie van Rolex, maar werkt op een andere manier. De accutrons van Bulova zijn ook supertof, evenals hun UHF quartz die op 262kHz draaien. Ik weet niet exact of een Precisionist ook high torque is, maar het zijn accurate beestjes.
Dan is er de Casio Tough Movement serie zoals je ze in de Oceanus vindt. Die zijn niet accuraat maar pakken radio-sync tijd, en zijn ook niet high torque, maar wel erg precies op de markers en erg solide.
Er is veel over quartz te zeggen. Dit was een deeltje er van.

Nee ik ga het opzoeken. Bedankt voor je reactie daar kan ik wel op verder
.
Een kristal vibreert met zo’n 32kHz, en het is de vervanger van de balans en balansveer. Die vibreren meestal met zo’n 3-8Hz. Hoe meer vibraties per seconde hoe accurater de tijd gemeten wordt, zo is de theorie.
Quartzkristallen vibreren wanneer je er stroom doorheen jaagt omdat ze piezoelectrisch zijn.