Zo, 2023 is op gang, dus bezig met nieuwe horlogeplannen. Mijn doel is om dit jaar een mechanische chronograaf aan te schaffen.
In eerste instantie keek ik in het segment tot 2000 euro, waarin met name de Hamilton Intra-Matic, Hanhart 417ES 1954 en Nivada Chronomaster kwamen bovendrijven.
De Hamilton heeft hierbij nog steeds licht mijn voorkeur. Maar mij daarin verdiepend kwam ik natuurlijk ook de Breitling B01 Premier tegen, die er sterk op lijkt maar dan natuurlijk een paar tandjes verfijnder is. Of dat het geld waard is? Geen idee.
Misschien vind ik deze in het zwart overigens nog net iets leuker, maar dat terzijde. Denkende aan chronografen van Breitling ben ik me ook wat gaan verdiepen in de Navitimer, wat toch wel een horloge is waar ik mij als puberjochie aan zat te verlustigen wanneer er weer eens een reclame voor in Auto Motor und Sport stond. De referentie A23322 is denk ik mijn favoriet.
Als je voor dit geld naar een mechanische chronograaf kijkt kun je het natuurlijk niet maken om de MoonSwatch of z’n broertje met saffierglas te overwegen, en ik moet zeggen dat ik het een erg fraai horloge vind, zij het mogelijk ook een tikje saai en lichtelijk overhyped:
Mijn afweging: intuïtief zou ik eigenlijk voor de Navitimer moeten gaan, maar ik ben ook een tikje huiverig voor het feit dat dit de meest flashy optie is. De Premier past waarschijnlijk het beste bij mijn garderobe. Voor het beeld: het zwaartepunt daarvan ligt min of meer bij een net overhemd en truitje, chino of jeans, en bruin suède chukka’s. Maar eigenlijk denk ik, mogelijk blasfemistisch, dat ik dan liever voor de Hamilton ga en ruim 3000 euro in mijn zak houd
Door een aantal Wristwatch Battles meen ik te hebben kunnen destilleren dat het forum voor ofwel de Speedy, ofwel de Premier zou gaan. Zijn er nog andere opties en/of overwegingen die ik zou moeten meenemen? Alle inzichten zijn welkom!
Ja, die is zeker gaaf, alleen vind ik de rand van de lunette daarbij minder mooi dan bij de Navitimer, en ik denk dat ik dan toch zou blijven smachten naar de Breitling. Zo irrationeel zijn we dan ook wel weer.
In de praktijk valt het wel mee met de flashy-ness van de Navitimer in die kleurstelling. De liefhebbers zullen 'm zeker herkennen, maar de gemiddelde persoon kijkt er niet naar om
Ze zijn vaak zo groot tegenwoordig! Hamilton gaat echt die sjoelschijven van Oris achterna. Ik heb er in elk geval de polsen niet voor… …Breitlings ook allemaal zo groot nu.
Ik heb een paar jaar terug een 903 gekocht, nieuw, rechtstreeks uit Stuttgart.
Teruggestuurd wegens twee verkeerd geplaatste wijzers. En het is bij mij al gauw verkeerd hoor. Zo jammer, hij was echt super. Toen toch maar - voor toen slechts 700 meer (!) - opnieuw een (ook nieuwe, via AD) Speedmaster Pro gekocht. Maar met een 903 die door mijn eigen QC was gekomen, was ik minstens even blij geweest.
Vind ik persoonlijk de fraaiste moderne Carrera chrono sinds jaren. Deze serie heeft het 02-Heuer in-house uurwerk, met 80 uur gangreserve. En dit merk stond natuurlijk ook, samen met Breitling, aan de wieg van de eerste automatische chrono.
En dan nog 'n wildcard. Maar gaat niet lukken met bovengenoemd budget.
Nee, overrated zou ik hem denk ik niet noemen. Hij is terecht populair, maar daardoor misschien ook een tikje voor de hand liggend, en uiteindelijk toch ook wel enigszins prijzig voor wat je krijgt. Maar daarmee is 'ie zeker nog niet afgeserveerd.
Oh, als er toevallig iemand in de omgeving van Dordrecht een keer zo gek zou willen zijn mij zijn Navitimer of Speedmaster te laten passen, dan hoor ik het heel graag!
Ja, dat is zo, maar omdat ik waarschijnlijk niet bij een dealer zou kopen vind ik het niet zo tof om er dan wel te gaan passen en koffie te slurpen. Maar misschien moet ik gewoon niet zo moeilijk doen.
Gewoon langs gaan bij een juwelier die heeft liggen wat je wilt passen en als je eerlijk zegt dat je nog aan het oriënteren bent hoef je je niet bezwaard te voelen en houdt je er waarschijnlijk nog een leuk gesprek aan over ook.
Genoeg enthousiasme getroffen bij diverse juweliers.
En ja de eerste keer binnen stappen is misschien een beetje spannend.
Maar geloof me dat went heel snel