Leuke discussie, maar waar blijven de foto’s van nieuwe Seiko modellen
PS ik denk dat de meesten hier een band met schroefjes als “premium” ervaren.
En dat pin collar systeem als minder goed.
Ikzelf vind het wel een handig systeem.
Leuke discussie, maar waar blijven de foto’s van nieuwe Seiko modellen
PS ik denk dat de meesten hier een band met schroefjes als “premium” ervaren.
En dat pin collar systeem als minder goed.
Ikzelf vind het wel een handig systeem.
En een schroevendraaier is geen basic tool??
Veel gemaakte fout met schroeven is sowieso dat mensen ze ze te strak aandraaien maar dat terzijde.
Vooralsnog heb ik nog steeds niet echt een argument gezien dat pin en collar een makkelijker systeem zou zijn dan andere schakelverbindingen
Veruit het makkelijkste schakelsysteem wat ik ooit in handen heb gehad is het volledige tool-less systeem van Cartier’s Santos. Dus dat verliezen zowel de pin and collar als de split pen als de schroeven.
Maar ik ben wel eens een schroef verloren (tijdens het dragen) terwijl ik nog nooit beweging in een pin and collar bracelet heb gekregen. Naar mijn smaak zijn schroeven zonder loctite niet te vertrouwen in gebruik. Of het makkelijker of moeilijker inkorten is is niet relevant voor die vraag.
Dan zijn de schroeven van Grand Seiko prima, die kun je met één schroevendraaier doen, maar op het moment dat het zoals bij de Citizen Chronomaster met twee schroevendraaiers tegelijkertijd moet vind ik het ronduit kut worden. Da’s bij de bandaanzet van m’n Mühle Glashütte ook zo. Bah.
Pin and collar is übermakkelijk te vergroten/-kleinen als je een pennetje hebt met zo’n hamertje. En je steekt niet met een platte kop schroevendraaier in de zijkant van je band, je schiet niet uit, etc etc. Aangezien de meeste band-schroeven een platte kop zijn is de kans op schade groot en moet je dus afplakken. Dat hoeft niet met pin and collar. Kortom:
Superieure oplossing dus, pin and collar.
Wat bedoel je daarmee?
Het splitpen systeem zoals ik het ken bestaat enkel uit 1 pen. En is eenvoudig uit de schakel te tikken of eruit te draaien met een tooltje.
Vergelijkbaar met pin en collar maar dan zonder dat verdomde kraagje om de boel vast te zetten.
Die pennen. Die verliezen spanning, en dan lopen ze uit de schakel. Ik zeg niet dat het vaak gebeurt, maar ik heb mensen er last van zien hebben op internet.
Exact de reden dat pin and collar in mijn optiek robuuster is.
Ligt vooral aan de kwaliteit van de pin. Ik heb dit zelf (gelukkig) nooit meegemaakt.
En ja, alles kan stuk.
Ugh. Van die vette jaren zeventig indices. Ik heb daar zo’n broertje dood aan. Verder zijn de kleurtjes leuk.
Wel leuk de 70s sushi diver indices. Alleen past de rest er totaal niet bij en ontsiert het gekke logo de plaat.
Agreed. Alleen niet dat ding met al die kleurtjes.
indexjes printen is zo skeer.
Ik vind die Ufo kastvorm veel leuker dan die SKX afgeleide, zeker in het ca. 37mm segment.
Eigenlijk gewoon de recrafts van een jaar of 5 geleden.
De wijzerplaatjes vind ik leuk. Ik hou van deze retrostijl. Maar het logo mag er vanaf, dan een andere kast en andere wijzers. Nah, gaat 'm niet worden, dus.
Die was al voorbij gekomen met de Honda Cub. Maar hij blijft leuk.
Weer een nieuwe Sumo variant.
Als dat rood wat donkerder rood is. Vind ik hem wel gaaf
Seiko Prospex Philippine Eagle Sumo Watch SPB345J1
Oh, die vind ik wel mooi! Jammer dat een Sumo en mijn pols niet zo goed samengaan…
Ik heb best een normale polsmaat van tussen de 18,5 & 19cm. Dan past een Sumo perfect.
Ik kom niet verder dan 17cm en heb er een gehad. Vond 'm toch echt een slagje te groot, helaas…