Ach joh, dit is toch appels met peren vergelijken. Alles terugrekenen maar hoeveel 18000 yen destijds was in vandaags-geld, andere lonen, productiekosten etc…
Hee, ik klaag niet over de prijs. Als het onder 3000 Euro is, tenminste. 4000 voor een Seiko chrono zonder poespas vind ik exorbitant. Da’s bijna GS GMT geld.
Als je de skrire handwinders buiten beschouwing laat waren de KSen wel degelijk duurder dan de 6139. In het zelfde jaar was een 6139 zonder fratsen een 16000 yen. Een mid-range LM 15.000 yen een een KS automaat 25.000 yen. De 6105 duiker waar jij de re-issue van hebt 17.500 yen.
Je gaat mij niet wijs maken dat alleen zo’n uurwerkje 2.500 euro kost. Zoals gezegd konden microbrands het met een Seiko uurwerk wel voor minder dan 1000 euro. All in. Voor het hele horloge. Het is een kwestie van niet willen bij Seiko, niet een kwestie van niet kunnen.
Ik heb het puur over de verhoudingen onderling. Niet de verhoudingen nu vs toen.
Tja. Zoals ik al zei: Een Chinese cam & lever. Ik heb de 1963 best hoog zitten als super coole throwback, maar ik vrees voor de kwaliteit op termijn. Hoe loopt ie, en hoelang doet ie dat al voor je? Want ik loer eigenlijk al jaren.
Vooropgesteld, je moet niet loeren maar voor dat geld gewoon zo’n ding kopen.
Gezien het uurwerk zal ie best te servicen zijn. Al ben je allicht goedkoper uit met ofwel een nieuw uurwerk dan wel een nieuw horloge.
Ik maak me er niet druk om. Mijne is een re-buy, en ik meen dat ik de tweede eigenaar ben. Gezien de omvang van mijn collectie is er nogal wat in roulatie maar als ie aan de beurt is doet ie wat ie moet doen. Al ga ik er niet met een digitale stopwatch naast zitten. Dat doe ik met geen enkel horloge. Pas als het voor mijn gevoel echt uit de pas gaat lopen grijp ik in.
Haha, ik “loer” er ook al een jaar of 2 naar. Maar voor mij de 42mm met saffier. @Fate_Amenable_To_Change zal wel voor een 38mm acryl gaan schat ik.
Maar waarom nog steeds niet besteld, geen idee.
Ik vind hem wel gaaf! Welk model is dit? Waar zijn deze horloges te koop?
https://www.poljot24.de/bestseller.html
Er zijn een paar aanbieders inclusief eentje in Nederland die hem voor 190 euro op de mat laat ploffen. Het model heet de 1963. Het is ooit voor de Chinese luchtmacht ontworpen.
Weet jij ook de Nederlandse leverancier? Als ik Google kom ik vooral uit bij Alie-express.
Edit: Al gevonden! Thanks.
Uh, wat is deze. Ik dacht nieuwe Seiko modellen te zien, geen Chinese meuk
Als je hem hier gaat bestellen en je wilt een open case back zonder het rode logo er op, dan kun je hem een mailtje sturen. Hij heeft voor mij toen de case back vervangen, zodat je het uurwerk nog beter ziet!
Naar mijn mening heeft hij ook de meest geslaagde homage: dubbele tekst, rechter wijzer van de subdial heeft geen counterbalance, 38mm met acryl glas
Ik zou 38mm met gesloten caseback en acryl pakken. Da’s historisch het beste, vaak zijn dichte casebacks wat dunner, en tot slot zijn ze zo lek als een zeef (0m WR), dus je kunt zo met een pennenmes die achterkant er af wippen als je het uurwerk wilt zien.
Ik besef nu ook waarom ik het nog nooit gedaan heb. De eerste keer dat er iemand opstaat en exact die chronograaf maakt, maar dan met een zeer hoogwaardig saffier (zonder melk), een Sellita SW510 M BH b handwinder, 100m WR en hitte geblauwde wijzers ben ik spekkoper. Kortom: Ik heb er niks op tegen om 1500 ballen voor een 1963 te betalen die fatsoenlijke specs heeft.
Dat is het verhaal maar of het helemaal klopt? De oermodellen die je op het internet tegenkomt lijken slechts in enkele hoofdlijnen op de 1963.
Maar leuk blijft ie.
En nu gewoon terug naar Seiko graag.
Ja, komt u maar dan!
Dit topic gaat over nieuwe modellen. Ik heb er geen meer gevonden.
Je kunt lullen wat je wilt, maar de 38mm 1963 is beter in verhouding dan die rare SRQ039J1. En nog beter van kleur ook, want dat blauw met dat zwart… Ik wil niet zeggen dat het vloekt, maar het kan ook gewoon niet. En de minuutwijzer is te kort.
(Grand) Seiko maakt op dit moment echt alleen maar chronografen die te druk zijn, totaal uit balans zijn, lelijke kleurstellingen hebben, niet weten of ze modern of ouderwets willen zijn, of met enorme vuilnisbakken van pushers aan de zijkant.
Dus is het dan een wonder dat we het over leukere chronografen gaan hebben?
Trouwens, voor de 4000,- Euro roepers in dit topic:
https://www.seiko.nl/collectie/detail?item=SRQ037J1
Die is op staal 3000 Euro rond. Seiko kennende gaat die blauwe op leer rond de 2900 kosten of zo. Nog steeds veel, maar wel marktconform.
Ik zou voor dat geld minstens 8 chronografen op kunnen noemen die ik liever heb:
Farer, 1900 Euro.
Maar dan:
- Excelsior Park, rond de 2400,- Euro, prachtige vintage chrono’s
- Airain, idem dito
- Hanhart, voor rond 1850 tot 2400 ballen heb je mooie chrono’s
- Hamilton Intra Matic chronograaf
- Hamilton Khaki Pilot chronograaf
- Longines Spirit (wel een dikkertje)
- Yema Speedgraf
- Yema Speedgraf Mario Andretti
- Sinn 356
- Sinn 356 SA
- Sinn 356 SA II
- Sinn Navitimer
- Junghans Chronoscope
- Junghans Telemeter
Ik kan zo door gaan met een lijst chronografen die allemaal cooler zijn dan die rare Seiko’s. Beter in balans, mooier, goekoper.
In mijn optiek is de enige chronograaf die Seiko de afgelopen drie jaar gelanceerd heeft die daadwerkelijk mooi is een Solar.
Maar dan vind ik 680 ballen voor een quartz chronootje ook te veel. Dan kom ik weer bij Yema uit.
Maar die is echt veel te dik. Totaal uit verhouding.