Tja, ik weet het niet hoor. Mijn SBGP011 is bijvoorbeeld exact hetzelfde model als z’n voorganger, maar dan met een interessanter uurwerk. Zo zie je ook dat ze een hele rits Uemura’s en 62MAS horloges uit hebben gebracht in diverse kleurstellingen, dus zo weinig continuïteit is er nou ook weer niet.
Als ik dat vergelijk met een andere producent die horloges per miljoen maakt, ieder jaar, dan zijn daar ook om de zoveel tijd wijzerplaten en vormen die uitgefaseerd worden ten faveure van de opvolger.
Natuurlijk, er zijn heel erg veel Seiko modellen die niche zijn zoals discus burgers en Arnies en zo, maar dat vind ik juist de sjeu van het merk. Maar dat er een bepaalde kern is, zoals de cocktail time, die erg lang in productie blijft… Neem nu de SKX. 26 jaar gemaakt in ongewijzigde vorm. Het ontwerp leeft voort in de 5KX. Dat ze veel wijzerplaten uitbrengen is leuk voor de verzamelaar, maar je kunt niet zeggen dat dat geen duidelijke modellijn is.
Het blijft wel de enige tent die ik ken die naast gewone quartz en gewone automaten ook echt alles maakt en innoveert. Spring drive, soit, maar denk ook aan de nieuwe GS onrust, denk aan de high accuracy quartz lijn met GMT complicatie, denk aan de simpele 4r GMT nu… Ze zijn over drie technologie-assen bezig, en dat doet niemand ze vooralsnog op die manier na, ook al is Citizen met de nieuwe Bulova Spaceviews en de FC Monolith interessante dingen aan het ontwikkelen.
Daar pak je dan ook een niche segment zeg… Ter vergelijk, de Credors en GS Masterpieces die uit de Micro Artist studio komen rollen worden in oplagen van 15-25 per jaar gemaakt.
Seiko kun je beter vergelijken met de volledige Swatch Group, omdat ze met alle segmenten van de Swatch group concurreren. De hele Seiko Group zet zo’n 10 miljard Euro per jaar om en doet dat met 74.000 werknemers. Da’s niet helemaal eerlijk, want daar zit ook Epson zelf in, wat printers, semiconductors, optics en andere electronica maakt.
Swatch Group zet zo’n 7,3 miljard Euro per jaar om, en doet dat met 32.000 werknemers, en die doen geen printers maar wel micro-electronica naast de horloges.
Als je dan bedenkt dat er van Hamilton (zustermerk van Glashütte Original wat je noemde) ook al zo’n 250.000 horloges per jaar van de band af rollen, dan krijg je al een heel ander vergelijk.