Meest overgewaardeerde horloge (merk)?

Allereerst wil ik graag even reageren op de negatieve reacties over Rolex horloges. Ik voel me overigens niet aangesproken, ik denk echter dat je pas echt een mening kunt hebben als je ook één of meerdere Rolex horloges in je bezit hebt of gehad hebt. Ikzelf bezit al ruim 20 jaar meerdere Rolexen. Ui tervaring kan ik zeggen dat de kwaliteit uitstekend is. ik zwem, douche, voetbal, tennis, ski, snowboard en weet ik het niet allemaal wat met deze klokken zonder problemen. In mijn omgeving zijn redelijk wat mensen met dezelfde ervaring. Nee, er is niets mis met de kwaliteit van een Rolex, echt volkomen onzin. Een Rolex mits goed onderhouden (gem. om de 7 jaar) gaat een mensenleven mee.

Waar ik het wel mee eens ben is het feit dat je voor een goedkoper bedrag een horloge kunt kopen waar ook zonder problemen bovengenoemde activiteiten mee kunt verrichten.

Ik vind echter dat het in dit topic teveel over de prijs van een horloge gaat.
Ik zou als eikpunt liever willen zien wat een horlogemerk voor de industrie heeft betekent. In dit kader vind ik bv. een Cartier veel teveel overgewaardeerd.
Dit merk heeft jarenlang niet eens een eigen uurwerk op de markt gebracht. Ik heb echter begrepen dat dit onlangs wel is gebeurt. Seiko daarentegen vind ik een zwaar ondergewaardeerd merk. Dit is de grootste manufactuur ter wereld die overigens naast de bekende lijnen ook zeer exclusieve (Credor) horloges op de markt brengt. Tevens hebben zij heel wat innovaties op de markt gebracht. Mijn waardering voor horloges heeft dus ook te maken met hetgeen een merk voor de branche betekent heeft. Prijs vind ik geen meetpunt, iedereen moet voor zichzelf bepalen hoeveel hij/zij voor een horloge uitgeeft.

Gr,

Ron.

1 like

Ik vind dit soort topics idioterie.

Alle meningen hierover zijn zeer subjectief, en zelden rationeel. En vergelijken met een automerk…

Appels met peren als je het mij vraagt.

??? :s:s:s:s:s:s

Ik zou het niet weten. Het ‘patsergehalte’ wordt een beetje aangehaald als maat voor overwaardering. Misschien is het wel zo.

Maar om nu een Poljot met een Lada te vergelijken? Echt, m’n schoonvader heeft er ooit één gehad. Die hield op een gegeven moment de achterklep in zijn handen: doorgeroest. En daar wordt Poljot toch echt tekort gedaan. Vergelijk het dan met de Sojuz draagraket: degelijk en het werkt!

@ Dreski:

Altijd beter als een plasma-tik:D:D:D

gr Ron

OMEGA* Schreef:

TW-Steel :smiley:

haha, ik heb er net een in de planning, maar inderdaad ze zijn wel redelijk duur voor wat je er voor krijgt, Zo lang de gek het er voor geeft…

Grappig, vanmiddag las ik het begin van dit topic en denkende dat TAG Heuer compleet afgebrand zou worden, lees ik hier toch vrijwel niets over mijn favoriete merk. :slight_smile:

Het antwoord op de vraag welk horlogemerk overschat is, is geheel persoonlijk en sowieso ook te bekijken vanaf diverse kanten. Historie, kwaliteit, prijs, noem maar op.

Vanaf de kant van de prijs zijn zoveel merken overgewaardeerd, ook de grote merken Breitling, Omega, TAG Heuer, noem maar op. Ieder weet dat een groot deel van de prijs marketing bevat. Niets mis mee, naar mijn mening.
Als ik echt een gericht antwoord moet geven, dan kom ik denk ik toch wel uit bij de modemerken. Geen sublieme kwaliteit voor een hogere prijs, puur wegens het merk.

Ik heb zelf een TAG Heuer met een aangepaste ETA 2824-2 (al weet ik echt niet wat ze aangepast hebben). De afwerking van deze klok is zeer goed en hij loopt zeer nauwkeurig. Echte kwaliteit, maar de kostprijs van deze klok zal natuurlijk veel lager zijn dan de verkoopprijs. Ik draag het merk niet alleen voor het model dat ik erg mooi vind, maar ook wegens het merk en de bekendheid. (dat geef ik maar eerlijk toe).

RogierJ Schreef:
Ik draag het

merk niet alleen voor het model dat ik erg mooi
vind, maar ook wegens het merk en de bekendheid.
(dat geef ik maar eerlijk toe).

Daar heb je volgens mij de kern van de zaak te pakken Rogier. Door (te) veel betalen koop je als klant en drager van een merk ook een bepaald gevoel, met andere woorden (te) duur voelt vaak “beter” aan dan (te) goedkoop. Een en ander gedlt ook voor auto’s, tv’s etc. Een hoge prijs heeft dus ook voor de koper een niet te onderschatten functie.

Beste forumleden,

Een interessant onderwerp, waar ik natuurlijk zo mijn eigen gedachten over heb. Laat ik eerst maar eens een poging wagen mijn persoonlijke mening over zowel onder- als overwaardering te geven.

Onder overgewaardeerd versta ik horloges die mijns inziens veel te vaak en voor veel te veel geld worden gekocht, maar waarbij een opvallend kastje, een overvloed aan tierelantijnen en een “ronkende naam” de matige kwaliteit van het mechaniek moeten verdoezelen. Helaas is dit tevens de categorie producten die tegenwoordig in een op een waterval gelijkende overvloed wordt aangeboden. Dit alles onder het motto: 't geeft niet wat erin zit, als het maar verkoopt! En, helaas, daar zijn ook te veel “bekende merkhorloges” onder.

Onder ondergewaardeerd versta ik horloges die in de winkel blijven liggen omdat ze, soms bedoeld, niet opvallen en mede daardoor door velen als te duur worden ervaren, maar waarbij het veelal onzichtbare inwendige overduidelijk de hand van de meester verraadt. Ze worden gekocht door echte kenners en liefhebbers waaronder de verzamelaars, zijn duur, maar niet zonder reden: ze behouden hun waarde! Het is misschien een open deur in dit forum, maar een feit is dat een onberispelijke afwerking van een uurwerk hoofdzakelijk tot doel had en nog steeds heeft een collega-horlogemaker nog jaren later van zijn stoel te doen vallen. Overdreven misschien, maar echte horlogemakers zien de creatie van een “perfect” uurwerk nog altijd als een kunstvorm.

Merken doen er niet toe, winkelmerken net zo min. Een van de grote problemen van deze tijd is dat kwaliteit niet meer wordt herkend en erkend. Er zijn horloges van “de bekende merken” waarin uurwerken schuilen waarvoor ik mij als fabrikant diep, heel diep zou schamen. Het kwartswerk is natuurlijk een gigantische technische vooruitgang als het om nauwkeurigheid gaat, maar helaas heeft dit type uurwerk tevens de totale inflatie van het begrip kwaliteit ingeluid. Onder het motto “het mag niet te duur zijn” worden met name in het verre oosten uurwerken in elkaar geflanst die die naam nauwelijks verdienen: wanneer ze alle elektronica en de magneten van kunststof zouden kunnen maken, dan zouden ze dat nog doen ook! Werkjes van één euro vijftig per stuk vinden zo hun weg in horloges die uiteindelijk in de winkel het vijfhonderdvoudige moeten kosten. En de grap is: de klant betaalt en dat ook nog zonder morren!

Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat over- of onderwaardering zeer betrekkelijk is. Je zou toch denken; de kritische klant verwacht waar voor z’n geld. Edoch, die klant wordt niet geacht de kast open te maken om hetgeen hij van plan is aan te schaffen aan een kritisch onderzoek te onderwerpen en loopt daardoor een levensgrote kans een kat in de zak te kopen. Maar degene die zich een kenner noemt laat zich niet in de luren leggen; hij weet wat hij koopt. Trots toont hij zijn aankoop aan anderen, al of niet in dit forum, want hij is zeker van z’n zaak; hij heeft een kwaliteitsproduct gekocht! Mag ik daar, gezien het bovenstaande en wat ik bij toeren op mijn werktafel onder ogen krijg, ernstige twijfels over hebben?

Alle mede-forumleden veel succes en wijsheid gewenst bij hun nieuwe aankopen.

Hartelijke groeten,
Robbert

1 like

Ik noem 'm niet zozeer overschat, maar ik blijf het toch wel bijzonder vinden: Omega Seamaster 300M. Ik heb 'm zelf ook en vind het een prachtige klok tot aan het perfecte toe.
Toch vraag ik me of hoe populair deze klok zou zijn geweest zonder de Bond-marketing.

Patek Philippe en Cartier.

gelukkig dat smaken verschillen vind cartier een topper mooi afgewerkt en zo
en lopen gelukkig niet zo veel van die patsers mee

Zo’n beetje alle modemerken (Tommy Hilfiger, DKNY, Armani, Hugo Boss, Lacoste, Juicy Couture, Kenneth Cole, Esprit, Mexx, Nike, D&G, etc.). Meestal kwalitatief niet super gezien het geld dat je er voor neer moet leggen. Sommige merken zijn ronduit bagger.
En van de dure (gerenomeerde) zwitserse merken de modellen met een quartz uurwerk.

Niels

kubang Schreef:

Het verhaal van Precisieman vind ik het beste
antwoord op de vraag: Welk is het meest
overgewaardeerd horloge (merk)?

Dat is waar. Zo’n fraaie analyse kan niet meer overtroffen worden.

Niels2 Schreef:

Zo’n beetje alle modemerken (Tommy Hilfiger, DKNY,
Armani, Hugo Boss, Lacoste, Juicy Couture, Kenneth
Cole, Esprit, Mexx, Nike, D&G, etc.). Meestal
kwalitatief niet super gezien het geld dat je er
voor neer moet leggen. Sommige merken zijn ronduit
bagger.
En van de dure (gerenomeerde) zwitserse merken de
modellen met een quartz uurwerk.

Niels

Inderdaad de modemerken zijn wat mij betreft de meest overgewaardeerde merken!!

VrGr,

Vincent

Inderdaad de modemerken die je noemt, maar vergeet tw-steel niet.

FreekNB Schreef:

Ik ben gek op Rolex… maar de wijze waarop de
sluiting van de stalen band is gemaakt is
werkelijk te gek voor woorden, wat een wanstaltig
geval. Maar goed, dat hoort er bij.

Ik heb zelf geen Rolex (vind het overigens wel een gaaf merk), maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar die al eerder genoemde matige sluiting. Hoe zit dat precies?

Hier mijn vergelijking met automerken:

Rolex = Mercedes, maar dan wel de duurdere hè…
OMEGA = Audi (Seamaster is de A4, de Speedmaster
de A6, de DeVille de A5 en de Planet Ocean is de
A7)
Panarai=Maserati
Seiko=Toyota of (de duurdere Seiko’s) Lexus
TISSOT=Skoda
TAG Heuer=BMW
Breitling=Caddilac Escalade

Wat toevallig. Ik zat enige tijd terug in m’n hoofd ook te vergelijken en ik kwam op vrijwel precies dezelfde lijst uit!

1 like

U-Boat!!!
Toch vind ik Panerai ook vrij overgewaadeerd, met name de versies met Unitas uurwerk

RogierJ Schreef:

Ik heb zelf geen Rolex (vind het overigens wel een
gaaf merk), maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar
die al eerder genoemde matige sluiting. Hoe zit
dat precies?

Ik ik het ook maar enkele maanden geleden ontdekt. Ik had net een Breitling Chronomat met Pilotenband vastgehad.

Niet dat ik hem echt mooi vond, maar toch vroeg ik of ik de GMT Master eens mocht vast hebben.

De band op zich is wel ook, maar misschien konden de randen nog wat beter.
Maar dan deed ik de sluiting open … een stukje ‘blik’ …

Het is moeilijk om op foto’s te zien, je moet hem gewoon eens vasthebben.
Zo’n mooie horloge’s, en voor de 4000 + besparen ze dan op de sluiting :frowning:

Hier kan je het duidelijk zien dat de sluiting nogal dun is.
Daarnaast ligt die van een Omega Seamaster PO. Die ziet er stukken beter uit.
Maar deze is met splitpennen dacht ik … (Maar wel minder duur)

ben ook zeer benieuwd naar de matige sluiting
heb 3 rolxen waarvan 1 al 18 jaar en nooit problemen mee.