Meister-Anker. Na tien jaar opnieuw een zoektocht naar de bronnen van een eigenwijs horloge met een zeldzaam uurwerkje.

Vandaag ben ik weer eens een beetje aan het inventariseren geweest in een gedeelte van de collectie dat al een tijdje in dozen lag te slapen. Dan kom je wel eens een horloge tegen met een ‘oh ja, die had ik ook nog‘ gevoel. Daarbij kwam dan ook het idee dat er nog wel eens wat betere foto’s van gemaakt konden worden.
Dat gedaan hebbende vervolgens het ding ook maar weer eens 'aan de pols geslingerd’ zoals dat hier op het Forum heet en daarna ben ik begonnen aan dit artikel.

Er schijnen nog grote hoeveelheden radio gestuurde en Quartz Meister-Anker horloges te koop te zijn, als je de vermeldingen ziet die opduiken bij de zoekvraag ‘Meister-Anker Watches’. Maar die interesseren me niet zo.
Vintage mechanische horloges van het merk Meister-Anker kom je echter niet zo gek veel tegen, althans ik niet en deze handopwinder van naar schatting zo’n 60 jaar oud is al zeker 10 jaar in mijn bezit. Ik wist niet eens meer precies hoe ik er aan gekomen ben. Waarschijnlijk een keer op een beurs of Internet veiling, Rikketik, Verzamelaarsbeurs Utrecht of eBay ? Gekocht? Vergeten…

Maar waar ik iets zelf niet meer weet is het geheugen van ons eigen goeie ouwe Horlogeforum soms toch nog wel een uitkomst. Want als ik verder ga zoeken op het wijde web kom ik deze link tegen:

Nota bene een postje op HF van mijzelf! Uit september 2013, dus meer dan 10 jaar geleden. Helaas zonder de toen geplaatste foto’s, want die werden destijds nog opgeladen via de hostingsite Imageshack, waarvan zoals velen ook hier op het Forum tot hun schade hebben ondervonden van vrijwel alle gebruikers het opgeslagen materiaal is gewist/vernietigd, omdat er geheel tegen alle afspraken in door Imageshack ineens forse bedragen werden gevraagd om de foto’s ter beschikking te houden. Nee dus. Dat betalen gingen we niet doen. Dus: alle foto’s weg. Gelukkig had ik ze zelf ook nog op mijn eigen schijven.

Na ruim tien jaar maak ik dan nog maar eens opnieuw een verhaaltje over dit aardige horloge, ook al omdat ik er inmiddels wat meer over weet dan toen en, hoop ik, inmiddels wat betere foto’s maak dan toen.

De reden dat er niet zo veel van die Meister Ankers zijn is waarschijnlijk de kwaliteit. Veel horloges van dit merk werden vervaardigd door de voormalig Oost-Duitse fabrikant Ruhla, met de bekende blikken UMF24 uurwerkjes er in. Die werden meestal niet gerepareerd als ze stuk gingen en dan blijven er uiteindelijk na een jaar of vijftig niet zo veel meer over. De Ruhla’s en de vele ander horlogemerken uit die fabriek die er nu nog over zijn, althans in Nederland, bevinden zich overigens denk ik voor het grootste deel in de verzameling van geacht forumlid @Scudo :stuck_out_tongue_winking_eye: .
Gezien Peter’s unieke vaardigheid om die blikken dingen ook weer te kunnen repareren, doen ze het allemaal ook nog!

In de Meister-Anker die ik hier laat zien zit echter geen Oost-Duits UMF 24 of daaraan verwant kaliber, maar een redelijk zeldzaam Frans uurwerkje. Het was een hele uitzoekerij om er achter te komen om welk uurwerk het ging, want op de platine vond ik een mij onbekend vormpje met de letters AP er in en daarnaast half onder de balans de cijfers 74. (Zie het tekeningetje op de foto hieronder).
Bij nog eens goed kijken bleek dat er geen ‘74’ stond, maar iets wat leek op ‘71’.

10 jaar geleden: Met een vraagje op het forum en wat hulp van enkele HF speurneuzen kwam ik er destijds achter dat het om een Parrenin uurwerk ging. Het vignetje stelt de kaart van Frankrijk voor.
In die tijd dat ik dit uitzocht was de goede Dr. Ranfft nog springlevend en werkten zijn site en database nog volop. Bij Parrenin was geen #74 te vinden, maar wèl een #171, die precies leek op mijn exemplaar. Ik nam dus maar aan dat dat het juiste kaliber was.

Nu: Toen ik echter vanmiddag e.e.a. nog eens checkte en het uurwerkje op de inmiddels in mijn bezit zijnde Weishi 1900 timegrapher monteerde bleek het kaliber in mijn exemplaar een tikgetal van 18000 te hebben en niet de 21600 die hoorde bij de Parrenin 171 serie. De waarden die de Weishi liet zien na een heel klein beetje afregelen vielen overigens ook niet tegen: minus 12 sec p/d. amplitude 238 en een beat error van 2,4ms. Niet slecht voor een postorder horloge van 60 jaar oud met een onbekende onderhoudsgeschiedenis!

Uiteindelijk bleken de specificaties van het mogelijk iets oudere model Parrenin 60A wèl te kloppen: tikgetal 18000, centrale seconden wijzer en een datumaanduiding. Die moest het dus zijn. Waarom er AP 71 op het uurwerk staat is mij een raadsel, maar mogelijk is dit een vrijwel identiek, maar niet door de Wijze Doctor gedocumenteerd exemplaar.

Over de geschiedenis van Parrenin is veel terug te vinden. Hier een korte vermelding op deze site met een mooie afbeelding van een aandeel certificaat van het bedrijf uit 1911.

Verder is er een uitgebreid verhaal in het Frans over de geschiedenis van het bedrijf en de uurwerken die ze maakten. Ik geef hier de link, maar ga het verder niet vertalen. De site bevat o.a. een volledige technische beschrijving van het Parrenin 60A kaliber zoals dat in mijn Meister-Anker horloge zit.

https://patrimoine.bourgognefranchecomte.fr/dossiers-inventaire/usine-dhorlogerie-usine-debauches-de-montre-des-etablissements-parrenin-ia25001442

Parrenin_HP_60-A_601-A.pdf (bourgognefranchecomte.fr)

Ik ga verder met mijn bevindingen over het merk Meister-Anker.
In de nogal uitgebreide lijst handelsmerken uit de Ruhla stal wordt ook Meister-Anker nog al eens genoemd, maar dat Meister-Anker een Ruhla submerk zou zijn is waarschijnlijk niet helemaal correct. Ik ben er nog eens ingedoken en kwam er al snel achter waar de oorsprong wèl lag. Mikrolisk gaf het antwoord.

Over het Duitse postorderbedrijf Quelle en het merk Meisteranker is wel een leuk stukje geschiedenis terug te vinden. Als ik in Google de zoekvraag ‘Versandhaus Quelle’ invoer krijg ik dit:

Versandhaus Quelle: West-Kataloge voller Ost-Produkte im Kalten Krieg | MDR.DE.

Quelle wird mit DDR-Produkten zum Branchenführer
Gustav Schickedanz (1895-1977) gründete am 26. Oktober 1927 im fränkischen Fürth die Quelle GmbH. Ab den 1950er-Jahren boomte das Versandgeschäft. Goldene Jahre auch für Schickedanz, der gemeinsam mit seiner Frau Grete Quelle zum europaweiten Branchenführer ausbaute…

Quelle wordt marktleider met DDR-producten
Gustav Schickedanz (1895-1977) richtte op 26 oktober 1927 in Fürth, Franken, Quelle GmbH op. Vanaf de jaren 1950 nam de postorderhandel een hoge vlucht. Gouden jaren ook voor Schickedanz, die samen met zijn vrouw Grete Quelle uitbouwde tot een Europese marktleider…
*

Over de opkomst en ondergang van het Quelle imperium van Gustav Schickedanz en zijn echtgenote Greta Quelle is verder op het grote web veel terug te vinden, voor wie het interesseert.

O.a. in Wikipedia:

Versandhaus Quelle: West-Kataloge voller Ost-Produkte im Kalten Krieg | MDR.DE.

Ik vond ook nog deze:

Op diverse sites worden verwijzingen gegeven naar Quelle als eigenaar en verkoper van het horlogemerk Meister-Anker, o.a. hier op deze NL site:

De merknaam Meister-Anker werd voor het eerst geregistreerd voor Quelle - een Duits postorderbedrijf - op 8 januari 1968 . Quelle verkocht horloges die werden vervaardigd door externe bedrijven, zoals Bernhard Förster, GUB en UMF. In de jaren 80 verkocht Quelle gelimiteerde Poljot-modellen onder de merknaam Meister-Anker.

Op de site Watch-wiki.org wordt het hele verhaal over de Quelle Meister-Anker horloges nog beter uit de doeken gedaan, maar helaas is op het moment dat ik dit schrijf de server waar de Google referentie/link naar verwijst… down!

Misschien dat ie het later wel weer gaat doen, maar nu dus even niet. Als je het echt allemaal wil weten probeer het dan nog even zelf. Voorlopig moet ik het met bovenstaande gegevens doen en dan is het verhaal in het kort als volgt:

Meister-Anker is een horloge plak merk dat op de markt is gebracht door het Duitse postorder bedrijf Quelle (later ook Karstadt Kaufhof).

Ook in Nederland waren er destijds winkels van dit bedrijf, ‘Photo Quelle’ die met name budget artikelen voor de foto-hobby aanbood. Bekend waren de ‘Revue’ camera’s. en de Revue Fotoservice, waar je voor een voor die tijd redelijk bedrag je fotorolletjes kon laten ontwikkelen en afdrukjes voor ca. 50 cent per fotootje kon laten maken. Bij de hoeveelheiden die ik in die tijd fotografeerde kon dat nog aardig oplopen… Of ze daar ook de Meister-Anker horloges verkochten kan ik niet meer nagaan.

Quelle maakte voor de Meister-Anker horloges vaak gebruik van de producten uit de fabrieken van Ruhla, maar niet altijd. Ook de Duitse uurwerkfabrikanten Förster, GUB en zelfs het Russische Poljot worden genoemd. Over andere combinatie met Parrenin uurwerken heb ik geen gegevens kunnen vinden. Gezien het feit dat Parrenin sowieso in het Vintage horlogewereldje een vrij weinig gevonden merk is, mag ik er van uitgaan dat mijn Meister-Anker met het Parrenin 60G motortje een redelijk zeldzaam exemplaar is.

Sommige van de gegevens en feitjes die ik hierboven noem zijn misschien niet helemaal spijkerhard. Mocht er iemand op het Forum zijn die het beter weet of meer info heeft dan ik hier heb kunnen delen, hou ik me zeer aanbevolen voor aanvullende en/of corrigerende informatie.

Hieronder, zoals gebruikelijk in mijn postjes, ter afsluiting nog een foto van mijn nog steeds goed lopende vierkante Meister-Anker aan de pols.

Tot een volgend verhaaltje en voor straks: welterusten en morgen gezond weer op!

Groeten,
Lex

51 likes

Dank voor je verhaal.

Op Uhrforum kan je vast veel lezen en over Meister-Anker, ook met Parrenin. Bij mijn korte opzoeking kwam ik een zeer ruim assortiment tegen. Van Quartz tot fraaie duikers, Van bakeliet tot chronograaf met Valjoux 7750.

Hier een leuke :
https://uhrforum.de/threads/welche-vintage-uhr-tragt-ihr-heute-teil-4.310300/page-7314#post-8043006

https://uhrforum.de/threads/meister-anker-bakelit.484679/

3 likes

Weer met veel interesse gelezen, dank voor het leuke verhaal

1 like

Ah foto Quelle . Ja dan moet je toch je leeftijd verraden🙄
Nou ja, het is het vintage gedeelte van het forum hè?:grin:
Veel dank weer Lex. Weer wat wijzer geworden ( nou wijzer, ik weet weer wat meer)
Mijn Meister Anker heeft een PUW 1461 aan boord…

7 likes

Mooi verhaal! Dank je! :hugs::pray:t3:

1 like

Weer een mooi verhaal Lex. Meister-Anker horloges zijn er zelfs ook met Valjoux 7750 chronograaf uurwerk. Dus ze hadden alles van goedkoop (Ruhla) tot aan duur.

Overigens is het niet AP maar HP (Hypolite Parrenin).

2 likes

Mooi en lezenswaardig verhaal weer. Leuk horloge ook. Ziet er lekker fris uit.

1 like

:nerd_face: Bedankt voor je leuke verhaal :female_detective: :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Meister Lex

1 like

Dat is weer een interessant verhaal, Lex.
En blijkbaar toch niet het geringste onder de uurwerkjes, die Parrenin 60:
“le HP 60 de Parrenin Villers le lac à reçu une médaille d’or au concours chronométrique de Besançon”


(bron: forumamontres)

“chronomètre de première classe”; schril contrast met de nederige Ruhla’s uit andere Meister-Ankers

2 likes

Ja, Alphons, wat een mooi kaliber he? Het schijnt een voor die tijd (begin jaren '60) nogal revolutionnair ontwerp te zijn geweest. Heel onverwacht dat zoiets in zo’n postorder horloge terecht kwam. Maar ik heb al uit eerdere reacties hier begrepen (o.a. van @Scudo) dat de mensen van Quelle / Meisteranker wel vaker bijzondere en hoogwaardige uurwerken in hun horloges stopten, zoals Valjoux, ook niet de eerste de beste.
Ik herhaal hier nog even de link die mij bracht naar zeer uitgebreide info over Parrenin.

https://patrimoine.bourgognefranchecomte.fr/dossiers-inventaire/usine-dhorlogerie-usine-debauches-de-montre-des-etablissements-parrenin-ia25001442

Wel allemaal Frans, maar als je dat lastig vind maakt google er een redelijk leesbaar verhaal in het Nederlands van met soms wel wat hilarische vertaal uitglijers zoals ‘mobiele telefoons’ waar ze in het in het Frans over ‘bewegende onderdelen’ hebben. De humor zit soms in een onverwachte hoek.

image

Die site van de Patrimoine Franche-Comté is voor de rest ook heel interessant. Als je op de homepage in het zoekveld bijvoorbeeld de term ‘horlogerie’ invoert krijg je allerlei referenties naar de Franse horloge industrie.

In de uitgebreide beschrijving over Parrenin (bijna een complete biografie) wordt ook duidelijk dat er een link is met Cupillard, een van de voorlopers van wat later France Ebauches werd. Elders op de site blijkt dan ook nog dat ‘Lorsa’, ook geen onbekende in de Franse horlogeindustrie, een onderdeel was van het ‘concern’ van Parrenin.

Zo leer je nog eens wat.

Nog even een paar leuke plaatjes voor de laaggeletterden onder ons:

6 likes

Zo is dat; ook al heb je zoals ik nog voor Quelle NL gewerkt.

Geen probleem voor mij. Ben nogal francofiel, en heb familie in Québec.

2 likes

Ik wel :face_with_monocle: - deze snoepjes kocht ik ooit nieuw, 'n stuk of tien waarbij deze twee van Meister Anker :joy:


6 likes

Dit zijn wel Ruhla’s

1 like

Ohhh! Plastic Fantastic! Dat is een hele aparte verzamel categorie in het vintage horloge wereldje! Er zitten denk ik Ruhla UMF 24 uurwerkjes in? Hier wordt @Emdee wel enthousiast van denk ik.
En die rooie is PLaFaVi&Vi… helemaal te gek!

2 likes

Vrees ik ook Lex…:grin:

5 likes