Colman Antwerpen heeft er een als ik het goed gezien heb.
21K……
De link werkt bij mij wel
Colman Antwerpen heeft er een als ik het goed gezien heb.
21K……
De link werkt bij mij wel
Vind ik eigenljik wel logisch dat die combinatie niet bestaat.
Het horloge straat Klassiek met de grote K uit. En dat hoort op een mooie lederen band
Mee eens, maar dan met warme niet prachtisch
Als het deze zou worden, dan zou er de voorkeur zijn om een horloge erbij aan te schaffen met een stalen band
Een Zenith El Primero Revival draagt bijzonder goed op warme dagen door de ladderband.
Wel niet ieders smaak natuurlijk.
Of een speedmaster heeft ook een goeie stalen band. (geen datum en manueel winden is dan een ander nadeel).
Wil je het klassiek houden: JLC Reverso komt wel op staal. Cartier Santos past ook in dit straatje.
Jlc Deepsea.
Nieuw (wel grijs) gekocht voor 6,5k. List was toen 10k.
Inmiddels na 12 jaar weer op bijna 10k.
Dus meer dan waardevast.
Foto voor de sfeer.
Hallo allemaal!
Ik kom in het weekend bij jullie terug op dit onderwerp, want ik heb momenteel een paar dingen aan mijn hoofd waardoor ik niet de tijd kan nemen om deze zeer interessante vraag goed te beantwoorden.
Helemaal top.
Ik werk voor Jaeger-LeCoultre in de verkoop. Ik heb een passie voor horloges en ben er trots op het bedrijf te vertegenwoordigen. Ik wil echter benadrukken dat alles wat ik hier deel mijn persoonlijke mening is en niet die van Jaeger-LeCoultre.
Zoals ik al eerder zei, vind ik het zonde om een horloge te kopen met de bedoeling het door te verkopen. Het neemt het plezier weg van het dragen van een uurwerk dat je waardeert voor wat het is, niet voor wat het waard is. Ik draag zelf al meer dan 10 jaar een Longines HydroConquest buiten mijn werk en ik vind het een heel mooi horloge, ook al zie ik elke dag klanten en collega’s met horloges van €10.000 tot meer dan €100.000 om hun pols. Tenzij je het prijskaartje op het horloge laat zitten (wat heel elegant is, ahaha), praat je nooit over de waarde van een horloge als je ernaar kijkt, het aanraakt en het past met vrienden of collega’s.
Dat gezegd hebbende, begrijp ik dat je je geld niet wilt weggooien. Ja, Jaeger-LeCoultre heeft, net als veel andere huizen, zijn prijzen de afgelopen jaren aangepast. Het dragen van een JLC is alsof je een Patek om je pols hebt voor de prijs van een Rolex, en dat is het nog steeds. Vergeet niet dat alles in huis wordt gemaakt. Een Reverso van €5.000 weerspiegelt niet de kwaliteit van het werk aan het uurwerk en de afwerking. Ja, het is jammer, maar je had er eerder een moeten kopen. En dit zal in de toekomst voor alle huizen gelden: als je een horloge mooi vindt, koop het dan vandaag, want morgen is het duurder.
Kortingen zijn snel vergeten. Er zijn geen kortingen bij Vacheron, Lange, Rolex, Audemars of Patek. Ze devalueren een merk en zorgen ervoor dat de creaties hun waarde verliezen. Merken herwinnen de controle over hun collecties door bepaalde uurwerken op exclusieve basis te verdelen, en dit zal steeds vaker het geval zijn.
Bij JLC, net als bij alle andere merken, behouden sommige uurwerken hun waarde, terwijl andere hun waarde verliezen, afhankelijk van de vraag en markttrends. Als je geen risico’s wilt nemen, concentreer je dan op gelimiteerde edities of speciale stukken, zoals de groene Polaris, de blauwe Chrono Calendar of de blauwe Reverso Tribute Small Seconds. Dan weet je dat je aan het juiste adres bent.
JLC is een geweldig bedrijf, waarvan de kwaliteit nog te weinig bekend is bij het grote publiek. Jammer, of misschien ook niet, dat is een andere discussie, maar ik kan je verzekeren dat ik, nu ik al die tijd voor dit bedrijf heb gewerkt, echt trots ben op het werk van onze horlogemakers.
Ik verontschuldig me voor eventuele vertaalfouten en kijk ernaar uit om met u te delen over vele andere onderwerpen!
Bedankt @Frinnl voor je uitgebreide antwoord. Je hebt helemaal gelijk, een horloge koop je om te dragen en van te genieten. Zelf had ik JLC altijd genegeerd maar nu ik toch wat modellen heb gezien blijft er 1 maar door mijn hoofd dwalen. Heerlijke hobby is het toch.
Mee eens! Koop vooral wat je zelf mooi vindt! Maar als je van jezelf weet dat je snel ergens op raakt uitgekeken, is het geen schande om een beetje de waardevastheid in je achterhoofd te houden.
Aangepast = heel ver omhoog gegooid zonder dat daar duidelijk iets tegenover staat.
I don’t know about that. Ik vind dat een beetje appels met peren vergelijken. Wat je eigenlijk zegt is dat een JLC veel te goedkoop is voor wat het is. Ik denk dat de meningen daarover verschillen.
Dat is bijvoorbeeld bij Seiko ook. Maar goed JLC maakt natuurlijk horloges in kleinere oplages. Tegelijkertijd vraag ik me af of dit de prijzen rechtvaardigt.
Dat is denk ik een belangrijk punt. Kennelijk wil JLC zich met deze namen meten en hebben ze daarom hun prijzen naar dat niveau aangepast. Het verschil is echter dat deze merken allemaal een aantal horloges hebben die de vitrines niet eens halen omdat ze al verkocht zijn. JLC heeft dat gewoon niet. Op een hoop niveaus kan JLC zich meten met de populaire namen maar - al dan niet terecht - niet op het gebied van populariteit.
Ik bedoel, kijk eens hier in het blauwe deel tegen wat voor prijzen JLC wordt aangeboden. Zo’n MUT moon bijvoorbeeld: Een witgouden model staat hier al een jaar te koop. Een stalen model voor een spotprijs vergeleken met de retail, al sinds maart. Stel je voor dat er bijvoorbeeld Patek op de wijzerplaat had gestaan, dan waren ze voor deze prijzen binnen een paar minuten weggeweest.
Mijn punt is dat JLC zichzelf - al dan niet terecht - als gelijkwaardig ziet aan Patek, AP, VC, Lange etc. maar dat dit kennelijk niet de perceptie van het publiek is. Naar mijn mening doe je jezelf dan de das om door je prijzen naar dat niveau te brengen. Ik heb geen inzicht in de verkoopcijfers maar het valt mij wel op dat, elke keer als ik hier in Rotterdam langs de AD loop, ik steeds dezelfde horloges van JLC nog in de vitrine zie liggen. Ik vind dat geen goed teken.
Overigens ben ik echt fan van JLC en vind ik dat ze geweldige dingen maken. Ik plaats alleen zo mijn vraagtekens erbij of de strategie van de laatste jaren de juiste is geweest.
Je hebt helemaal gelijk.
Over vijf jaar denk je ‘Had ik het toen maar gedaan.’
Als een horloge kwalitatief gelijkwaardig of op z’n minst vergelijkbaar is aan de grote namen als AP, PP, VC en Lange, dan is het toch niet raar dat de prijzen daar ook rondom het zelfde niveau zitten ondanks minder “populair”
Dat een groot deel van het publiek dan geen JLC koopt doet niets af aan het feit of het horloge het waard is…
Of een PP 6119R 30k waard is? Aan ijzer prijs en goud iig niet. De ambacht, arbeid, productie en marketing dan? Misschien, maar misschien had 20k de lading ook wel gedekt.
Verkoopcijfers zullen het zeggen of JLC op waarde geschat wordt.
JLC staat zonder twijfel in de top 5 van de grote horlogemerken, met bijna twee eeuwen geschiedenis en een indrukwekkend innovatief vermogen, met meer dan 1.400 kalibers die tot op heden zijn gecreëerd. Wie anders kan dat zeggen? Het is belangrijk om te onthouden dat JLC kalibers heeft ontwikkeld voor merken zoals Patek Philippe, Vacheron Constantin en Cartier, maar nooit andersom. De technische knowhow van JLC is simpelweg ongelooflijk.
De horloges die je in de etalage ziet, weerspiegelen niet het volledige vakmanschap van JLC. Bezoek een officiële boetiek in Parijs, Londen of Genève, en bewonder stukken zoals een Gyrotourbillon of een Reverso Chronographe. Vertel me daarna dat ze hun prijs niet waard zijn.
Enkele jaren geleden kon je een JLC kopen voor de prijs van een Tudor of een Rolex. Maar het is belangrijk om op te merken dat de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van deze twee huizen in vergelijking nauwelijks bestaat. Geen uitzonderlijke nieuwe kalibers, geen tourbillons, geen dubbele wijzerplaten, alleen effectieve marketing en degelijke kalibers. En toch lijkt niemand geschokt te zijn om 20.000 of 30.000 euro te betalen voor een simpele chronograaf. Serieus?
De Reverso en Master Control die je bij de wederverkopers ziet (die geen toegang hebben tot de meesterwerken van het huis) zijn een beetje zoals een Porsche Cayenne die iedereen kan kopen terwijl ze dromen van een 911 RS. Wij verkopen horloges die meer dan een miljoen euro waard zijn binnen enkele dagen na hun release, maar daar hoor je nooit iets over. Dat is wat we exclusief noemen, de essentie van luxe.
De perceptie van het publiek evolueert. Vroeger was Vacheron Constantin niet “hype”. Tegenwoordig wil iedereen een Overseas, gewoon omdat iedereen het wil. En ik heb het nog niet eens over Rolex…
Hetzelfde geldt voor Patek Philippe. Ik ben ervan overtuigd dat als je met iemand zou praten die voor een Patek-etalage staat, die persoon waarschijnlijk de geschiedenis van het merk niet zou kennen of zou weten waarom een Patek zo bijzonder is. Mensen kennen de waarde van een object niet door zijn intrinsieke kwaliteiten, maar door de perceptie die het publiek ervan heeft.
Vanuit mijn oogpunt koop je niet alleen een prijs, maar een ervaring en een ongeëvenaard vakmanschap.
Ik zou hieraan willen toevoegen dat een Reverso die in 1940 is gekocht nog steeds werkt en indien nodig kan worden gerepareerd tot identieke staat. De gereedschappen en materialen uit die tijd worden gebruikt om de te vervangen onderdelen te maken, zodat het horloge de werkplaats zo goed als nieuw verlaat. Ik raad een bezoek aan de Manufacture du Sentier ten zeerste aan, het is een ongelooflijke ervaring.
Kortom, de Reverso of Master Control die je nu misschien te duur vindt, zal nog steeds om de pols van je achter-achter-achter-achterkleinkinderen lopen. Ik weet niet of dat ook voor een Porsche Cayenne zal gelden.