Dit inderdaad.
De modellen spreken mij ook lang niet allemaal aan, maar JLC verdient wel credits voor hun bijdrage aan de horlogerie.
Salesmen will be salesmen , maar +1 voor de sterke one-liner
Ik vind het erg leuk dat je de tijd neemt om zo een uitgebreide reactie te schrijven en jouw persoonlijke mening over te brengen. En alhoewel meningen op bepaalde punten natuurlijk altijd kunnen verschillen ben ik het voor een goed deel met je eens. JLC is een merk met een lange historie van kwaliteit en innovatie. Het is een prachtig en uniek merk en bedrijf. Er zijn echter wel twee dingen die me opvallen aan je bijdrage.
Als eerste de vergelijkingen die je trekt met de bekende grote namen. Ik begrijp best je redenering, maar het voelt toch een beetje als VW die met de Phaeton kwam. Technisch gelijkwaardig aan een S klasse, 7 serie of A8 wellicht en van een bedrijf met een lange historie, maar toch niet hetzelfde. Zelf ben ik liefhebber en eigenaar van JLC, en ik moet zeggen dat ik JLC eerder zou vergelijken met bijvoorbeeld Breguet of Blancpain, als ik een vergelijking zou moeten maken. Maar waarom een vergelijking maken? Het steeds terugkomen op de vergelijking met PP, VC, AP, Lange en Rolex is toch onnodig voor een merk wat barst van de historie en plenty ‘assets’ heeft om van eigen kracht uit te gaan?
Het tweede wat me opvalt is de discussie m.b.t. de (recente) prijzen van JLC. Voor een deel is het best te begrijpen en vakmanschap heeft (zeker in deze HF kringen van liefhebbers) zijn waarde. Maar JLC is de afgelopen jaren zichzelf toch wel echt de markt uit aan het prijzen lijkt het. Je vergelijkt hier met de ‘hype’ van een VC overseas en de prijs van een Daytona. Maar die prijzen werden (minder dan de gemiddelde prijsverhoging van JLC) verhoogd terwijl ze niet aan te slepen waren. Dat is wat anders. Daarbij spreek ik nog wel eens een AD als iemand met een verleden in het vak en merk ik daar het nodige ongenoegen over de prijsstijgingen van JLC. Want JLC staat het vrij om een prijsstrategie te kiezen en de koper om al dan niet weg te blijven, maar de AD zit met de gebakken peren…
Zoals gezegd ben ik zowel liefhebber als eigenaar, maar mijn eerlijke feedback op dit moment en dit vlak is dat ik nu geen nieuwe JLC zou kopen
Nog een korte aanvulling @Frinnl kijk ook eens naar dit topic als je dit nog niet gedaan had. Dat zie je dat mensen JLC toch wel zeker erg waarderen, maar op de één of andere manier niet kopen. Of in ieder geval minder dat een vergelijkbare Patek of VC. Uit de comments blijkt vrij duidelijk waarom…
Mijn kijk op die discussie: JLC is wat braaf voor mensen die het geld hebbem op een PP te kopen. En de duur tov andere merken die net iets lager zitten van afwerking.
Ooit JLC gaan passen. Mooi, maar ik bleef met het gevoel achter: “Zijn ze de meerprijs tov Zenith wel waard?”
Ik ben enorm fan van JLC en had bijna een groene Reverso gekocht. Kreeg zelfs een korting van zo’n 15% aangeboden.
Maar toch ook de knoop niet doorgehakt. Had toch voornamelijk met de prijs te maken. Zelfs met de korting vond ik het gevoelsmatig gewoon net iets te veel. Maar heel gaaf is die zeker! Misschien dat ik nog eens een jong gebruikt, net exemplaar met de afschrijving via Chrono24 op pik.
Wat sales mannen nogal eens vergeten, is dat de klant altijd gelijk heeft. Die geeft geen 20 of 30k uit als die dat het niet waard vindt. Alle contra’s ten spijt.
Hmmmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Wie betaald, die bepaalt klopt wel maar wil niet zeggen dat ze gelijk hebben.
Niet in de zin van dat hij het beste koopt, maar wèl in commerciële zin. Wat heeft een merk er aan om iets te maken wat kwalitatief superieur is, maar niet verkoopt?
Je kunt dit lang bediscussiëren, maar uiteindelijk is het een beetje zoals in het blauw hier vaak te zien is: je kunt vinden dat je horloge een bepaalde prijs meer dan waard is, maar als niemand het ervoor wil geven blijf je er gewoon mee zitten. Als privé eigenaar van een horloge kun je daar voor kiezen. Maar als manufacture wordt het dan lastig…
True. Echter, er hoeft maar 1 influencer te zijn die JLC de hemel in prijst en ze verkopen als een tierelier. Commercie is een vreemd iets hahaha
Daar worden die mensen gewoon voor betaald hé, dus dat ligt aan JLC zelf als dat uit blijft. Daarbij is reclame geen garantie voor verkoopsucces…
Kwaliteit en gewildheid zijn niet hetzelfde. Hypes houden geen rekening met het onderliggende vakmanschap. Er zijn nou eenmaal veel consumenten die er bij willen horen zodat ze kunnen laten zien dat ze ook pig players zijn met hun Rolex. Imago is everything en JLC heeft daar een issue.
Is natuurlijk niet onoverkomelijk.
Volgens mij is t imago van jlc heel goed.
Alleen heeft jlc minder mass appeal.
En dat is ok.
Ik kan het als fan van Jeager-leCoultre alleen maar eens zijn met @Frinnl . Volkomen gelijk.
Kan er eigenlijk ook maar weinig aan toevoegen.
Ik ben enkele jaren geleden bij JLC geweest, inderdaad een geweldige ervaring. Er zijn maar weinig merken van dit niveau. En vraag ik mij af of je bij Rolex überhaupt wel binnenkomt. In ieder geval geen manufactuur van het niveau JLC al is het maar dat het niet onder één dak is.
Verder wil ik opmerken dat JLC de prijzen nooit heeft verhoogd tot het niveau van Patek Philippe. Dat las ik ook ergens in dit topic, onjuist. JLC heeft in tegenstelling tot Patek Philippe wél een lager instapniveau omdat ze in dat segment van staal zijn.
Tot slot zitten er nogal wat reacties bij met een hoog azijngehalte. Maar die zie je eigenlijk ook bij alle reviews wel.
Een imago van hoog vakmanschap is natuurlijk helemaal prima, maar dat is niet voldoende als je veel wil verkopen, dat was precies mijn punt. Hypes zijn vaak gedreven uit hebzucht en/of egocentrisme en JLC past daar niet bij, daar zijn andere merken beter in
Als je echt een mening wilt,
Ik denk dat JLC 2dehands ongelofelijk veel klok voor je geld is en ook iets waar je nooit spijt van zult krijgen. Kijk hier in het blauw, staat veel leuks tussen. Misschien kun je er zo wel 2 kopen voor iets meer dan 1 nieuwe. Buiten de afschrijving om zie ik eigenlijk geen reden om geen JLC te kopen als het merk je aanspreekt
Klopt. Zo’n vintage Atmos heb je al voor rond de 2k
De afschrijving is dus de reden om geen JLC te kopen. Dat is het onderwerp van dit topic…
JLC heeft erg mooie ontwerpen. Ik vind het persoonlijk wel prettig dat ze ook stalen instappertjes hebben. Goud hoeft voor mij niet zo nodig. Dat is behoorlijk prijziger en kwetsbaarder. Dus áls ik ooit een JLC zou kopen wordt het staal.
Ik heb begrepen dat je bij de meeste merken meteen een flinke afschrijving te pakken hebt. Wat is het verschil dan tussen JLC en andere merken?