Benieuwd welke je dan wel gaat kopen…
Wellicht de absolute omvang van de afschrijving? 30% van 1k is nogal wat minder dan van 10k. In verhouding gelijk, maar 300 of 3.000 is geen pak suiker.
Verschil is (merken met geen of negatieve afschrijving even daargelaten) dat er een groot gat is ontstaan tussen de prijs van bijvoorbeeld een Reverso van 5 jaar oud die list rond de 6k kostte, en een nieuwe die 11.5k doet. Op die 6k schreef je 20/30% af als je de winkel uit liep net als met bijna ieder ander horloge. Maar nu schrijf je gewoon meteen de helft af door al die price-hikes de afgelopen jaren. Daarbij worden er plenty full set mint Reverso’s aangeboden ver onder list, dus waarom zou je een nieuwe kopen
Op het moment niets, maar zit wel al een tijdje met een schuin oog te kijken naar een Master Control Geographic. Nu list 15.900 in staal, op Chrono24 te vinden vanaf zeg 8500 voor een goede recente full set (dus in het echt zo rond de 7500 te koop waarschijnlijk). Of misschien toch die sector dial (Q1428530), die is ook wel erg leuk
Die zitten dus ook al aan de 10k hé. Just saying…
https://www.jaeger-lecoultre.com/eu-en/watches/all-watches?filters=gender%3D850|852&sort=priceAsc
Ik blijf het een lollige discussie vinden over die afschrijving.
U vindt het een @Joke
Zeker, maar dat is met enige moeite voor mij nog bereikbaar. Maar 50k of meer….

Verschil is (merken met geen of negatieve afschrijving even daargelaten) dat er een groot gat is ontstaan tussen de prijs van bijvoorbeeld een Reverso van 5 jaar oud die list rond de 6k kostte, en een nieuwe die 11.5k doet. Op die 6k schreef je 20/30% af als je de winkel uit liep net als met bijna ieder ander horloge. Maar nu schrijf je gewoon meteen de helft af door al die price-hikes de afgelopen jaren. Daarbij worden er plenty full set mint Reverso’s aangeboden ver onder list, dus waarom zou je een nieuwe kopen
Ah, dat is idd wel een dingetje. Thanks voor de uitleg.

Zeker, maar dat is met enige moeite voor mij nog bereikbaar. Maar 50k of meer….
Fair enough. Maar zou je de 10k uitgeven aan een MUT of MC date? Je kunt ook een hele leuke El Primero kopen voor dat geld, en over houden zelfs. Of een mooie L.U.C…

Ik blijf het een lollige discussie vinden over die afschrijving.
Om er nog eens een draai aan te geven dan; stel ik koop vandaag zo’n Reverso Classique in staal voor 11.5k. Ik heb hem een tijdje maar merk dat ik hem toch weinig draag omdat een wat grotere Reverso voor veel mensen toch een beetje een gelegenheidshorloge gaat zijn. Ik besluit dat ik meer plezier zou hebben van een iets traditioneler horloge en besluit de Reverso te verkopen en een MUT date te kopen.
Niet een heel erg vergezocht scenario toch?
Als die Reverso een beetje waardevaster zou zijn zou ik er nog eens 1.5-2k op toe moeten leggen na een half jaartje waarschijnlijk. Maar in de realiteit kost zo’n grap je minstens 5k. Dat is waarom waardevastheid relevant is en echt niet alleen een onderwerp voor als je in horloges wilt handelen.
Ja maar 2dehands schrijf je doorgaans niet af. Ik schreef mijn mening over een 2dehands JLC

Ik schreef mijn mening over een 2dehands JLC
Dat ontging me even, maar volgens mij is iedereen het hier wel eens dat JLC 2dehands hartstikke leuk is. Ik kan in ieder geval geen reden bedenken waarom geen 2dehands JLC te kopen. Maar de discussie ging juist om het wel of niet kopen van een nieuwe JLC

Ik zou graag jullie ervaring horen mbt aankoop en eventuele later verkoop inruil van Jeager LeCoultre

-bij aanschaf van een nw bij de AD

wat is jullie ervaring bij eventuele later inruil danwel verkoop mbt waardebehoud
Als klant en verkoper zou ik ook graag zien dat verschillende bedrijven hun prijzen niet verhogen, omdat dit me in staat zou stellen om meer te kopen en te verkopen. Ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn. De AD’s verliezen langzaam de meest interessante modellen, simpelweg vanwege de kortingen die ze geven.
Mijn opmerkingen hebben uitsluitend betrekking op de technische kwaliteit van JLC-horloges en dus op de intrinsieke waarde die ze hebben, waarna iedereen zal beoordelen of ze het waard zijn of niet. In het Frans zeggen we: chacun voit midi à sa porte.
Ja, Grand Seiko maakt prachtige horloges met een indrukwekkende prijs-kwaliteitverhouding, en Zenith El Primero, dat in Rolexen is gebruikt, heeft niets meer te bewijzen, daar zijn we het over eens, maar hier heb ik het over luxe, niet over topklasse. De koningin van Engeland droeg geen Seiko of Zenith om haar pols, maar een kaliber 101
Luxe is exclusief, heeft een geschiedenis en bouwt door de eeuwen heen een legende op, daarom vergelijk ik JLC met PP, VC en AP, allemaal oude horlogemakers die tot op de dag van vandaag hun exclusieve status hebben behouden.
Maak je trouwens geen zorgen, we hebben nog steeds klanten en ondanks de prijswijzigingen verkopen we nog steeds, JLC zal morgen niet sluiten, en mensen die zeggen dat niemand JLC koopt, doen me glimlachen
Ik begrijp het onderwerp van prijsdepreciatie niet helemaal. Het kopen van een tweedehands horloge dat geen garantie meer heeft, misschien beschadigd is en een dure service nodig heeft… Ik had onlangs precies zo’n geval met een Geographic; amper ontvangen en al in onderhoud, omdat de vorige eigenaar er niet zorgvuldig mee was omgegaan… Waar blijft het genoegen ?
Sommigen van jullie praten alleen maar over geld, 10, 20, 30 procent van dit of dat. Ik koop een tweedehands model van 10 jaar oud omdat het model van vandaag niet binnen mijn budget past (een andere manier om te zeggen dat ik het te duur vind). Maar het model van 10 jaar geleden heeft niet hetzelfde ontwerp, niet hetzelfde uurwerk, en zal sneller en duurder onderhoud nodig hebben.
Om een voorbeeld te geven: de Reverso Medium Thin ref. Q2548440 kostte naar mijn herinnering €6.500 in 2022. Vandaag de dag wordt deze op Chrono24 aangeboden voor prijzen tussen de €5.600 en €6.900 voor een volledige set…
Hoewel ik de aankoop van een vintage model in gebruikte staat begrijp (ik heb net de Tudor Submariner van Anvers_watch opnieuw gekocht), als een model je aanspreekt en je hebt het budget, doe jezelf dan een PLEZIER!
Mijn advies: koop de Master Control Chrono Calendar met de blauwe wijzerplaat, hij is briljant!
het zijn schitterende horloges met een Super kwaliteit.
Ik persoonlijk prefereer ze boven Rolex zeker kwa modellen.
Maar waardevast zijn ze niet die ervaring heb ik.

De AD’s
zijn ontevreden omdat ze de prijsstijgingen niet aan hun klanten uitgelegd krijgen, omdat ze niet de kortingen mogen geven die ze moeten kunnen geven en dus met incourante modellen blijven zitten en vooral vanwege dalende omzet omdat hun klanten ook niet gek zijn en er een grens zit aan wat ze accepteren aan prijzen

daarom vergelijk ik JLC met PP, VC en AP
Als ik er even voor het gemak vanuit ga dat je deze mening met de JLC leiding deelt ben ik oprecht bang dat JLC zich in de voet schiet. Als ze als enig verschil tussen hen en die andere 3 het prijsniveau zien… De term ‘luxe’ mag dan wat ongrijpbaar zijn, een product wordt niet waardevoller of luxer door de prijs 30% te verhogen. En als je door middel van prijsstelling in een hoger segment wilt positioneren dan is de manier om dat te doen het introduceren van nieuwe modellen of uitvoeringen met een hogere prijsstelling en het uitfaseren van goedkopere modellen. De klant overtuigen dat een horloge van de ene op de andere dag een stuk duurder is geworden omdat het nu een luxe merk betreft lijkt me hard sell.

Het kopen van een tweedehands horloge dat geen garantie meer heeft, misschien beschadigd is en een dure service nodig heeft…
Laten we de discussie hier een beetje zuiver houden. Ik heb het niet over een afgetrapt dingetje van een Turkse handelaar op catawiki. Die Geographic vind je goed en full set van 2 a 3 jaar oud met gemak onder de 10k. Ik ga er vanuit dat JLC achter de kwaliteit van haar producten staat, ook als ze een paar jaar oud zijn. En al heb je de pech dat je er eentje te pakken hebt die een harde landing heeft meegemaakt; met 5k+ verschil kan een eventuele service makkelijk uit nietwaar?

Sommigen van jullie praten alleen maar over geld
Het was dan ook het onderwerp van dit topic

op Chrono24 aangeboden voor prijzen
Daar valt wat op af te dingen hé Maar een goed voorbeeld, die van €6.841 is een 2024 nieuw/full set. Wat is list op dit moment voor een vergelijkbaar model? Rond de 9k?

als een model je aanspreekt en je hebt het budget, doe jezelf dan een PLEZIER!
Aan liefhebbers die precies volgens die redenatie kopen geen gebrek hier op HF
Als laatste een kleine kanttekening; gezien het onderwerp van het topic en het feit dat leden je actief om je mening vragen is de bovenstaande discussie geen probleem. Maar los daarvan is het op dit forum niet toegestaan voor ‘professionals’ om hun waren aan te prijzen op dit forum, ook niet indirect. Je hebt ook duidelijk gesteld dat je jouw eigen mening geeft en niet die van JLC, maar toch wellicht goed om daar wat rekening mee te houden om misverstanden te voorkomen. Beschouw het als vriendelijke suggestie en los van de lopende discussie.

maar een kaliber 101
Dat was 70j geleden. Intussen lijken ze daar bij Cartier aanbeland te zijn.

omdat ze niet de kortingen mogen geven die ze moeten kunnen geven
Hoezo moet er korting gegeven worden?
Bijzondere redenering.
Klanten zijn niet gek? Mensen die 5k+ aan een horloge uitgeven geven kun je al bijzonder noemen en iemand die bereid is 5k te betalen is ook wel bereid 6k te betalen als hij het horloge echt, echt wil…
Daarnaast vind ik het hele afschrijving verhaal altijd een beetje zielig.
Bij auto’s schrijft men soms de prijs van een JLC per jaar af en daar jankt niemand over, maar als een horloge 20% afschrijft vergaat de wereld.
Ik vind het raar dat klanten uit dat segment nog steeds als financieel incompetent beschouwd worden.
Laat me duidelijk zijn: ik zit in de verkoop, en net als AD’s, moet ik omgaan met klanten wanneer mijn bedrijf een prijsverhoging aankondigt. In een perfecte wereld zouden er geen prijsverhogingen zijn, mijn koopkracht zou groter zijn en mijn verkoop ook, omdat een breder publiek zich zou kunnen veroorloven wat ik verkoop.
AD’s maken vaak gebruik van kortingen om klanten te behouden, de omzet op te krikken aan het einde van een boekjaar of om andere redenen. Dit heeft het geduld van bedrijven uitgeput, die hun producten niet in waarde willen zien dalen. Klanten ook niet, want niet iedereen koopt met een korting van 10% of meer.
Als ik het heb over luxe, begin jij weer over prijs. We zitten niet op dezelfde golflengte. Rolex zit in het hogere segment, maar is zeker geen luxe en misschien zelfs duurder dan JLC. Als ik het heb over luxe, dan heb ik het over exclusiviteit, vakmanschap en geschiedenis. Ik dacht dat dat duidelijk was.
Het gaat niet om het rechtvaardigen van een prijsverhoging, die niet door mij is beslist. Waarom zou ik iets moeten rechtvaardigen? Toch is een Reverso van 5K te laag gezien het vakmanschap en wat er gebeurt op de luxemarkt. Hetzelfde geldt voor een GS; als GS morgen de prijzen verhoogt, zou ik dat begrijpen.
Kun je me vertellen wanneer JLC precies geen luxemerk was? Ik ben benieuwd. Ik ben fan van JLC sinds mijn tienerjaren en spreek niet als werknemer, maar als gepassioneerde liefhebber. Op welk moment heb ik promotie gemaakt voor een creatie van het merk? Als je het over de Chrono Calendar hebt, ja, die vind ik inderdaad prachtig. Mag ik dat niet zeggen?
Ten slotte heb ik absoluut geen idee wat de directie van JLC denkt, of ze mijn mening delen of niet. Dit is alleen mijn mening en niet dé waarheid.
De Reverso Classic Medium Thin heeft geen vergelijkbaar model in de huidige collectie, er is geen model uit 2024. De collectie is, voor zover ik weet, ruim een jaar geleden gestopt.Ik kan je dus geen prijs geven en ik wil niet de indruk wekken dat ik aan het promoten ben (wat heeft het voor zin om JLC te promoten, ik zit toch niet in de marketing).
Het spijt me als ik de indruk heb gewekt dat ik JLC commercieel promoot, terwijl ik alleen maar mijn mening geef over een huis waar ik van hou. Dit is een lastig onderwerp, als ik foto’s plaats van mijn amster control of mijn reverso is dat dan reclame? Dus ik stop met commentaar geven op JLC en ga verder met andere onderwerpen. Ik hoop dat mensen het niet erg vinden als ik het over de horloges van de Richemont Group heb, want dat zou veel ruimte in beslag nemen…
Met vriendelijke groet

Mag ik dat niet zeggen?
Mijn opmerking was geen vermaning, maar een

vriendelijke suggestie en los van de lopende discussie
Ik snap dat je een privé mening kunt hebben over alles wat JLC betreft zonder dat dit werkgerelateerd is. Ik heb je er alleen op gewezen dat het verstandig zou kunnen zijn om je er van bewust te zijn dat er op dit vlak verwarring zou kunnen ontstaan gezien jouw werk.

Dus ik stop met commentaar geven op JLC en ga verder met andere onderwerpen.
Dat is op zich niet nodig, maar denk ik wel gewoon handig voor jezelf. Dan kun je tenminste vrij je mening uiten zonder reserve.
Wat de rest betreft zouden we nog wel een tijdje door kunnen discussieren, en het niet eens worden. Maar dat maakt een forum als deze natuurlijk ook de moeite waard. Dank voor je input in ieder geval!
Heb een paar jaar terug een Memovox geserviced die ik kocht van een forumlid. JLC-guru Huib heeft me enorm geholpen met onderdelen. Het horloge was recent geserviced maar het was duidelijk dat de veer niet was vervangen; amplitude was laag. Evengoed trok het horloge ook toen al - ondanks wat achterlopend - snaarstrakke lijnen op de Timegrapher. Na mijn service waren die lijnen nog net zo strak maar was de amplitude zo’n 15 graden hoger. Sindsdien heeft het horloge nooit meer stilgestaan tijdens het dragen.
Beestje is uit plm. 1954; nu rond de plus 8 seconden per dag. Blijft een zondagshorloge, maar ook die moeten nauwkeurig lopen.
Oftewel - ook na 70 jaar lopen JLC’s nog superstrak mits goed onderhouden. De huidige retailprijzen zijn tamelijk schokkend IMO; maar ja - ik betaalde 1100 voor mijn Memovox en nog een paar honderd aan onderdelen, en een (eigen) gratis service.