Ach, mijn vrouw wordt nog steeds heel vrolijk van haar JLC Rerverso duetto, en helemaal toen zij in de museumshop van het van Gogh museum hetzelfde horloge in de vitrine zag liggen voor bijna een ton!
p.s.
de wijzerplaat was wel wat anders, n.l. een mini schilderijtje van Vincent, maar toch
Leuk die museumshop! Maar dat high-end deel - koopt daar nou echt ooit iemand iets…? Heb er wel eens dure chocolade gekocht, maar die was ook wel legendarisch.
Bedankt voor de info In Frankrijk is het omgekeerd: hoe duurder het is, hoe trotser en blijer men is dat men het heeft kunnen verkrijgen. Het zijn twee verschillende werelden…
Ik spreek geen Nederlands en de manier van lezen of schrijven, en dus het begrijpen of overbrengen van een boodschap, is ingewikkeld voor mij. Ik begrijp de nuances en subtiliteiten van de taal nog niet volledig. Daarom heb ik benadrukt dat het mijn persoonlijke mening was en niet die van JLC. Tenslotte werk ik niet in het weekend.
We kunnen het zeker oneens zijn, ook al heeft een Fransman per definitie altijd gelijk, en als hij ongelijk heeft, gaat hij in staking… Maar even serieus, ik ben hier niet om u van mening te laten veranderen (is het überhaupt mogelijk om een Nederlander van mening te laten veranderen? ), maar om te discussiëren.
Tjah, hoe zal ik het eens zeggen… Wij staken niet?
Wat de toon betreft; als dit jouw versie is van beperkt Nederlands, dan ben ik benieuwd naar het niveau wanneer je de taal beter machtig wordt. Ik verwacht bij deze minimaal poëzie van wereldniveau
Ja daar is de Fransman echt heer en meester in. Ik had eigenlijk een Franse machinist moeten zijn bij de SNCF, dan was ik al een jaar met pensioen… (55 ).
Precies… De gemiddelde Fransman koopt geen horloge van meer dan 10.000 €, geen Birkin-tas of sportwagen. Wat ik daarmee bedoel, is dat het vragen om een korting niet in de Franse cultuur zit.
Ik bemerk bij mezelf geen enkele verwarring. Uit de gebruikte bewoordingen is voor mij duidelijk dat Frinll spreekt als liefhebber van het merk. Ik waardeer zijn mening over JLC bijzonder.
Hoe ik het zie, met alle recente prijsverhogingen in het achterhoofd, als een merk als JLC een horloge aan mij verkoopt wat 20% minder waard is wanneer ik de deur uitloop dan vraag ik mij af of ik meer betaal dan het eigenlijk waard is.
Het is en blijft een luxe product waar je betaald voor het gevoel, het verhaal en de historie, tuurlijk. Zo heb ik in het verleden ook een quartz Cartier Tank gekocht die nieuw €3000+ was, waar je (specifiek bij dit model) niet voor het vakmanschap betaald maar voor de historie, het design en de merknaam.
Maar ik snap heel goed dat mensen over afschrijving praten. Niet persee vanuit het oogpunt van het doorverkopen van een horloge. Maar dat horloge dat ik eerder in mijn voorbeeld bij JLC nieuw heb gekocht, zou ik ook eventueel ergens anders pre-owned in dezelfde staat kunnen kopen voor een prijs die 20% lager is. Dan vind ik het een hele valide vraag.
Persoonlijk vind ik de enorme (hoeveelheid) prijsverhogingen die merken als JLC of Omega in afgelopen jaren doen vrij absurd. Heb je dan jarenlang je eigen producten veels te laag ingeschat, of probeer je jezelf als merk te positioneren naast anderen die meer waard zijn qua vakmanschap of een hogere premium kunnen vragen omdat ze zo gewild zijn/marketing zo goed is.
In vier jaar tijd is de inflatie ook wel bijna 20% geweest. Gemiddeld. Dus in specifieke sectoren kan dat (veel) hoger zijn. Met welke percentages zijn de genoemde merken duurder geworden?
Dit soort afschrijving heb je op alle producten waar geen schaarste op zit en lijkt mij gewoon een gebruikelijke afschrijving.
Waarom 2e hands kopen als je voor iets meer zelf nieuw van AD kunt kopen? Dit geldt voor auto’s, electronica, kleding en noem maar op. Tenzij het niet beschikbaar is nieuw… dat is de enige reden mijns inziens waarom bijv. Rolex waarde behoudt.
Dus ik denk niet dat er teveel betaald wordt, maar dar het gebruikelijk is af te schrijven bij verlaten van de winkel/showroom
Als het idee dat je hem nieuw hebt gekocht je duizenden euro´s waard is (20% van 14k), en je dat kan benoemen als ‘iets meer’, dan snap ik de vraag.
Ik ben waarschijnlijk die saaie Nederlander die daar geen enkel gevoel van trots of blijheid bij krijgt.
Ik heb horloges nieuw en 2e hands gekocht, maar heb van beiden evenveel plezier. Ik heb dus geen duizenden euro’s over voor het verschil.
Ik bedoelde het meer dat voor 20% minder men het wel tweedehands koopt.
Als het verschil €200 euro is op een bedrag van 14k dan koopt iedereen hem nieuw…
Daarom is het niet raar dat je de winkel uitgaat en gelijk waardeverlies hebt, wanneer het horloge voor een ieder te verkrijgen is in de winkel.