Meteen doorverkopen...wat vinden wij er van?

Hypothetisch gezien; voorbeeldje.

Jij bent al jaren op zoek naar een mooie Omega cosmic (whatever).
Ik zie er eentje op 2dehands.be beschreven als oud Omega horloge. Ik weet dat het een cosmic is en wat meer dan de 150EU die hij vraagt waard is.

Jij typt je wekelijkske zoekopdracht ; Omega Cosmic in en vindt mijn horloge, goed beschreven, betrouwbare verkoper, weet waar hij over praat met deftige foto’s the whole shebang.

Ik koop hem voor 150EU en jij koopt hem van me voor 250EU.

Dan zijn wij beiden toch gewoon blij?

Of verwacht je dat ik er om rijd, nog niet mijn tijd die ik ‘verdoe’ op zo sites inreken. En hem gewoon doorschuif naar je voor 150. Effectief geen verwijt maar een vraag.

1 like

Waar, maar een mailtje naar Tjeerd waar hij het horloge kan kopen kan natuurlijk ook :slight_smile:
Daar bedoelt Jaap ook gunnen mee, denk ik.

Kijk uiteraard @marijn maar daar moet ik meneer voor kennen en zijn wensen kennen.

Als je in het vintage gedeelte het ‘Vintage-Deals topic’ er op naleest zal je zien dat ‘wij’ ook heus wel enorm veel advertenties uitwisselen. Dat is ook ‘gunfactor’ IMHO.

Ik ken wel wat mensen op het forum al wat beter en als ik iets interessant zie dat ik weet dat zij willen schuif ik het door naar hen. Geen enkel probleem mee. Maar dat is niet haalbaar voor een compleet forum van hoeveel ondertussen enkele duizenden leden?

Zonder mensen die kopen, uitproberen, en terug verkopen zou het aanbod inderdaad enorm verarmen. Dat is ook net de sterkte van kapitalisme; mensen die zichzelf proberen te verbeteren zorgen voor vooruitgang. Elke economist zal je hetzelfde vertellen over vraag en aanbod. Vrije markt zorgt voor een situatie waar iedereen beter van wordt.

Ik vind het vreemd dat dit steeds opnieuw ter discussie moet komen. Verkiezen jullie 5 leden die elkaar eenzelfde Rolex gunnen aan een prijs een fractie lager dan markt, of een mooie varieteit aan horloges die zorgen dat we als verzamelaarcommunity op plaatsen komen waar we anders nooit waren geraakt? Ook al bestaat er voor die varieteit geen scheidsrechter die oordeelt dat de prijs te hoog of te laag is?

Als beide partijen blij zijn, en we hier honderden horloges per dag zien passeren in de wildste kleuren van de regenboog, dán hebben we een mooie horlogemarkt gecreeerd. Ondernemersschap, of hoe je het ook wil noemen, in de kiem smoren is je toekomst als markt voor de haaien gooien.

Enneeuh… mag best een liberale gedachte zijn, maar beleven we allemaal niet de hobby op onze eigen manier??

5 likes

Ik begreep uit jouw verhaal dat jij Tjeerd zou kennen. Fout begrepen dan. Maar dan nog hoor, we zijn allemaal anders, iedereen moet het allemaal zelf weten. Ikzelf heb mijn Meistersinger Perigraph voor hetzelfde geld weer te koop gezet als ik hem gekocht had, terwijl dat best hoger had kunnen zijn. Ik doe dat liever zo. Een ander niet.

1 like

Vind ik ook. Iedereen staat daar vrij in.

Maar het moet maar eens gedaan zijn met die recurrente heksenjacht op het flipperende deel van het forum.

En zeggen dat het niks bijbrengt aan het forum is gewoon absurd (niet dat jij dat zei). De flipperaar brengt kennis waarvan ‘gewone’ horlogeliefhebbers enorme moeite kunnen hebben om die op te bouwen net door het feit dat hij ze effectief door zijn handen heeft zien en voelen gaan. De flipperaar is misschien zelfs wat beter geoefend in het herken van Frankens door de grotere exposure etc.

Ik wil hier niet propageren dat de verhandelende leden de Messiassen van het forum zijn. Verre van.
Maar een mecenas van het forum ga ik ook niet worden :wink:

Is die horlogemarkt er al lang niet op internet. Je kunt overal de mooiste horloges kopen. Het fijne van het forum is nu juist een vertrouwensbasis. Voor mij persoonlijk betekent dat ik iemand of goed moet kennen, of zeker geen handelaarsmotief moet vermoeden. Bij dat laatste kan ik net zo goed naar Chrono24 of een grijze dealer. Maar dat geldt voor mij natuurlijk, vooral heleboel anderen zal dat anders zijn.

Als je hier constructief meebouwt aan de community, en een goede reputatie opbouwt, dan heb je imho toch een dikke streep voor op een internationale grijze dealer hoor.

1 like

Niet of toch bitter weinig voor vintage horloges. ‘wij’ zijn dan ook de tussenstap tussen slecht beschreven zoekertje en handelaar.

Hier op het forum heb je dan het ‘geluk’ dat je tussen die schakel komt van liefhebber naar handelaar. Met een navenant prijsverschil en vertouwen denk ik dan ook. Dat is toch zo in mijn geval hoop ik.

op elke stelling zijn uitzonderingen.

Uiteraard maar hier op het forum is dat toch eerder de regel dan de uitzondering denk ik.

Elk horloge die ik hier al heb verkocht is naar een liefhebber gegaan voor een prijs die wederzijds aanvaardbaar was.

En ik durf stellen dat in 80% van deze horloges de koper het horloge niet had gevonden met een simpele zoekopdracht zonder mijn ‘tussenkomst’.

Ik vermoed overigens dat dit topic ook niet over jou gaat, of hoe jij verder handelt. Het gaat over mensen die snel willen verdienen hier.

Het lijkt me niet dat jij je hier hoeft te verdedigen.

1 like

Ik hoop toch van niet :wink:
Soit live and let live.

1 like

Als je meerwaarde creert door het nemen van risico, het zoeken van zoekertjes, je huiswerk te doen,… , dan hoor je daar best iets voor te verdienen. There’s no free lunch. Ikzelf verkies een snelle verkoop boven een topprijs. Ik prijs dan ook onderaan markt en kan tot nu toe altijd snel verkopen in functie van een nieuwe grail.

Basisles 1 in de economie: life is full of choices.

1 like

Mijns inziens is helaas het forum een afspiegeling van de maatschappij. Dus hier is het ook verhard :disappointed:
Vroeger was het inderdaad veilig om een transactie te doen op het forum, omdat het altijd ging tussen liefhebbers onder elkaar. Hierbij bestonden er ongeschreven regels waarbij men elkaar wat gunde en een afspraak een afspraak was.

Nu is het hier niet veel beter dan marktplaats, waarbij de valse suggestie wordt gewekt dat je hier wel in vertrouwen kan kopen. Mijn ervaringen van de laatste tijd zijn helaas anders.

2 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

De waarde van iets is de prijs die de koper ervoor wil betalen…verlies ? pech, winst ? leuk toch ?
Als ik morgen op de rommelmarkt een breitling koop voor 10 euro die 3000 euro waard is, moet ik deze dan ook verkopen voor 10 euro ? denk het niet !!