Mickey krijgt een beurt

Normaal gesproken werk ik niet aan penanker uurwerkjes, maar deze is zo grappig en interessant dat ik deze klus voor een forumlid met een aparte smaak in horloges aanneem.


Het gaat om een Mickey Mouse geboren in 1934, het is de vraag of deze bejaarde een beurt overleeft.
Zijn blikkerige ingewanden komen uit de Ingersoll fabriek, wat zeker niet staat voor kwaliteit.

Het horloge wordt eerst helemaal gedemonteerd: Er zit een schroef in de balans en het hele uurwerk is vet en vuil. Als ik de balans goed bekijk schrik ik, aan beide kanten ontbreken de tapjes aan de assen.


Research en bestuderen van dit horloge en de meegeleverde donor leert dat de balans van dit uurwerk draait op twee conische puntjes aan de assen. Ik probeer het toch maar en zie wel of ik Mickery weer kan reanimeren.

Na reinigen van alle onderdelen wordt eerst aan de wijzerplaat kant een wip-mechanisme gemonteerd.


Hiermee wordt met de kroon of de veerton, of het wijzerverzet bediend.

Vervolgens kan ik de radertrein monteren, vreemde volgorde, maar zo is dit uurwerk opgebouwd.


Bestuderen van het resultaat levert de volgende teleurstelling op, het asje voor de secondeschijf die uit de donor komt is afgebroken. (Hier onderaan in beeld)

Gelukkig is deze as bij de donor nog compleet, ik kan dus overnieuw beginnen.

Ik stop nu even en ga later weer verder.

61 likes

Mijn beste,

Leuk om op deze manier de revalidatie van Mickey Mouse mee te mogen maken!!
Ga zo voort!!
Dank voor het delen.

Orologio Signaturis Temporis :wink:

4 likes

Gaaf! Een vrijwel identiek horloge van mijn dochter wordt momenteel ook door een HF’er onder handen genomen. Ik begreep ook al dat het niet het makkelijkste uurwerk is om aan te sleutelen.
Leuk om te volgen.

Topic-titel deed me wel aan “Minnie does Mickey” denken :yum:.

1 like

Mijn “Mickey” :grinning::


11 likes

Prachtig!

Cool! Ben benieuwd of het lukt

Leuk om deze restauratie te mogen meemaken.
Succes met het vervolg. :+1:

Top horloge, ziet er leuk uit!

Vanavond het tandwiel met goede as uit de donor gehaald, gereinigd en in Mickey geimplanteerd, Alles draait soepel transplantatie geslaagd. Nu kan de kroon met tirette er op gezet worden, heel gek bijna geen as de kroon hangt aan de rand van het uurwerk in een messing poortje. ook de veren goed gepositioneerd en gesmeerd natuurlijk.

Gelijk door met de veerton (zonder deksel!) die kan je er zo ingooien.


Deze wordt afgedekt met een “stukje blik”

Dit uurwerk heeft een waanzinnig groot anker, heel apart deze moet vanaf de wijzerplaat kant geplaatst worden, meestal zet je deze er van de andere kant in. Wel een heel sierlijke ankerbrug.

Nu wordt het spannend, de balans gaat er in. Nog lastig om de conische asjes in de kuiltjes te wurmen.


Rechtsboven de balans zie je het stukje blik dat de veerton vasthoudt.

Kijk eens hoe enorm groot deze kroon is bij zo’n kinderuurwerkje.

Het Ingersolletje begint voorzichtig maar onregelmatig te tikken. Valt helaas regelmatig stil:
Ik zal mij waarschijnlijk nog wat met de balansveer bezig moeten houden.

17 likes

Dat ziet er goed uit, Mickey is alweer aardig aan het revalideren :grinning:

Leuk, ingersoll was de eerste, meen ik, met een zakhorloge (voor 1 dollar). Nu in handen van Chinezen, heb een automaat gehad die jarenlang prima liep evenwel.

Deze mickey is gewoon tof!

Gaaf! :+1:
Dank voor het delen.

@chronospace: Voorlopig ligt hij nog op de intensive care en heeft hij een pacemaker nodig.
@tjeerd: Hier zie je wat voor kwaliteit je krijgt voor $1,-

1 like

Flink last van mazelen zo te zien…

2 likes

Beetje off topic; vorige week las ik het nieuws dat Ingersoll samen gaat werken met TIMEX voor een herintroductie op de Amerikaanse (retail) markt. Zo is de circel rond :slight_smile:

2 likes

Mooi om mee te lezen, dank daarvoor.

1 like

Ik dacht ik zoek voor de grap ook zo’n ding, dat valt even tegen.
Deze blikken klokjes met papieren wijzerplaat zijn nog aardig aan de prijs!

@WilSeiko :clown_face: :clown_face: :clown_face:

Ik vind de topictitel wat verontrustend.

5 likes

Als Minnie aan de beurt is, hou ik mij aanbevolen.
Mits ze niet van 1933 is hè.

Leuk om te volgen hoe zo’n goedkoop dingetje weer tot leven wordt gewekt.

5 likes

Als hij die destijds nieuw heeft gekocht, was dat een top-investering!