Het blijven echter wel lastige dingen, die penankers. Bij lukken ze ook niet allemaal hoor.
Vaak zijn ze gewoon te ver versleten. Dit soort horloges kwamen bij mensen terecht die niet veel geld uit wilden/konden geven aan een horloge en al helemaal niets wilden betalen aan service.
Daarbij kwam dat ze vaak ook nog minder betaald (lees zwaar en vies) werk hadden waardoor hun horloge ook meer blootgesteld werd aan bijvoorbeeld vocht, vuil en schokken.
De uurwerken waren minder verfijnd gemaakt. Vaak geen robijnen lagertjes en dikkere asjes die meer wrijving hadden. Een zware veer er in en dan zou het goed moeten komen, maar daardoor kwam er ook veel kracht op het uurwerk. Vooral de eerste as na de veer is vaak uitgesleten, met als gevolg dat alles zwaar gaat lopen.
Leuke info, ik heb nog een vraag: hoe zit het met olie geven? Gewoon 9010 op alle vier, behalve de palletvork?
Ik zou hier alles met HP1300/D5 vet/ dikke olie smeren behalve het gangrad dat zou ik met 9010 smeren.
De as van het anker uiteraard niet smeren en balans lagers ook met 9010
Dank je, Jeroen, hier heb ik wat aan. Ik ga het morgen afmonteren en hoop op het beste, dat het weer gaat tikken. Ik heb trouwens weer wat geleerd, gangrad. Ik moest even kijken of dat het escapewiel is.
Gangrad of ankerrad is inderdaad het.scapewheel.
De combinatie gangrad en anker wordt het echappement genoemd
Ik was helemaal klaar met blikken penankers na deze:
Mickey krijgt een beurt - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges
Heel interessant om hier de eigenaardigheden van deze Kienzle uurwerkjes te zien. Ik heb ze altijd genegeerd maar krijg nu wel zin om er eentje uit elkaar te halen.
Ik heb meerdere penankers en zijn stuk voor stuk leuke horloges. Je kan ze over het algemeen goed een service geven (althans, is mijn ervaring). Vaak omdat ze geen service hebben gehad en dus lopen tot ze stil zijn komen te staan worden ze weggelegd en wordt er een nieuwe gekocht. Ik kom vaker penankers tegen die er nog als nieuw uit zien. Ok ok ok … en uiteraard gebeurd het ook wel dat we wat defect is of dat er slijtage in zit, maar dat is vaker niet dan wel (of ik heb gewoon geluk gehad).
Nee, dat is ook mijn ervaring. Bijna alle penankers die ik proberen herstellen heb, zaten dichtgekoekt van vuil, en gingen weer vrolijk verder eens proper. Niet met de meest indrukwekkende cijfers, maar ik vermoed dat ze die sowieso al niet hadden. ![]()
De Kienzle staat weer in elkaar.
Het tikt, maar de veer ligt niet vlak.
Lekker muziekje, Wolter.
Ik heb op een ingekomen oefenprojectje precies hetzelfde euvel. Dus leerzaam.
Morgen ga ik proberen om het iets te verbeteren. Nu kan ik het aan het tikken krijgen, maar dan wel met nog niet stevig aangedraaide schroef, want dan staat het stil. Er zit zo’n stelschroef op voor de hoogteafstelling, dat is leuk, maar je hebt wel een goed werkende balansveer voor nodig om dat goed af te stellen. Nu zie ik dat er bar weinig energie vanuit de balans aanwezig is. Dat komt door die veer die er schuin in ligt.
Voor de verandering heb ik de Kienzle weggeschoven en bekijk ik het morgen wel verder. Ik heb namelijk een horlogekast onderhanden genomen en daar ga ik morgen ook mee verder.
Niet vlak liggen is op zich geen probleem, maar als het te veel is dan gaat ze slepen en dan verlies je gruwelijk veel energie. Heb er ook eentje open liggen die daarmee kampt. Dubbele miserie want een spiraal rond krijgen is één ding, maar vlak krijgen is serieus andere koek.
Zover mijn ervaring rijkt (niet met horloges) zie je elke kras in het basismateriaal onherroepelijk terug in het eindresultaat…
Goedenavond liefhebbers en geïnteresseerden,
Vanavond een horloge op de deurmat gevonden van een lid hier van het forum, dus ik was erg nieuwsgierig hoe het eruit zou zien.
Ik had nog wel energie, meer dan de Kienzle in ieder geval, en ben er alvast aan begonnen.
Het betreft dit horloge. Ik heb nog niet eens gekeken naar het merk, dus dat weet ik nu niet.
Eerst een grondige cleaning
Glas ook een beurtje nodig, zo te zien.
Vanavond heb ik alvast het chroom eraf gehaald
Weer even in de ultrasoon
Voordat het in het koperbad gaat, moet ik nog even de finishing touch doen, zodat er een mooie dunne koperlaag opkomt waar ik verder weinig meer aan hoef te doen.
Ik ga nu een hapje eten en ga morgen verder.
Ha, een Pobeda met terug zo’n Zim 2602, nietwaar? Die gaat nog goed in de vingers zitten dan. ![]()
Och, dat is leuk, weer een Pobeda met een Zim-uurwerk 2602
Met die aparte veer met een T-stuk dat precies in die twee spleetjes moet zitten. Ik heb die veer er met de hand weer ingezet en dat ging goed.
Ik heb tot nu toe twee Russen opgeknapt, een Pobeda en een Zim
En dit is de derde Rus, een Pobeda, ook met hetzelfde kaliber 2602, dat ook in de Zim zit.
Zou toch fantastisch zijn als deze kast weer mooi chroom krijgt.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het in 1 keer gaat lukken. Dat is ook het mooie van galvaniseren: mocht het mislukken, is er niets aan de hand; dan kan de chroomlaag weer op een eenvoudige manier eraf worden gehaald.
Lekker hoor ![]()
Je kan met een spiraaltang (pincet) kort tegen de aanhechting van de brug proberen de spiraal de buigen naar boven, dan kan de spiraalveer vlakker gaan liggen.
Let op, kleine bewegingen en nooit forceren. Ik plooi deze als de balans is gemonteerd.