Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Zover mijn ervaring rijkt (niet met horloges) zie je elke kras in het basismateriaal onherroepelijk terug in het eindresultaat…

1 like

Goedenavond liefhebbers en geïnteresseerden,

Vanavond een horloge op de deurmat gevonden van een lid hier van het forum, dus ik was erg nieuwsgierig hoe het eruit zou zien.

Ik had nog wel energie, meer dan de Kienzle in ieder geval, en ben er alvast aan begonnen.
Het betreft dit horloge. Ik heb nog niet eens gekeken naar het merk, dus dat weet ik nu niet.

Eerst een grondige cleaning

Glas ook een beurtje nodig, zo te zien.

Vanavond heb ik alvast het chroom eraf gehaald

Weer even in de ultrasoon

Voordat het in het koperbad gaat, moet ik nog even de finishing touch doen, zodat er een mooie dunne koperlaag opkomt waar ik verder weinig meer aan hoef te doen.

Ik ga nu een hapje eten en ga morgen verder.

8 likes

Ha, een Pobeda met terug zo’n Zim 2602, nietwaar? Die gaat nog goed in de vingers zitten dan. :v:

1 like

Och, dat is leuk, weer een Pobeda met een Zim-uurwerk 2602
Met die aparte veer met een T-stuk dat precies in die twee spleetjes moet zitten. Ik heb die veer er met de hand weer ingezet en dat ging goed.
Ik heb tot nu toe twee Russen opgeknapt, een Pobeda en een Zim
En dit is de derde Rus, een Pobeda, ook met hetzelfde kaliber 2602, dat ook in de Zim zit.

4 likes

Zou toch fantastisch zijn als deze kast weer mooi chroom krijgt.

2 likes

Ik heb er alle vertrouwen in dat het in 1 keer gaat lukken. Dat is ook het mooie van galvaniseren: mocht het mislukken, is er niets aan de hand; dan kan de chroomlaag weer op een eenvoudige manier eraf worden gehaald.

3 likes

Lekker hoor :+1:

1 like

Je kan met een spiraaltang (pincet) kort tegen de aanhechting van de brug proberen de spiraal de buigen naar boven, dan kan de spiraalveer vlakker gaan liggen.

Let op, kleine bewegingen en nooit forceren. Ik plooi deze als de balans is gemonteerd.

3 likes

Het vult wel iets, maar het is minimaal; krassen krijg je niet volledig opgevuld, Ik heb op een kast tien lagen koper opgelegd, de krassen werden wel wat minder, maar helemaal weg, forget it. Hoeft ook niet hé, het zijn kasten met een mensenleven achter de rug, dat mag ook wel gezien worden, dus het hoort bij de charme van een vintage horloge.

1 like

Er zijn leuke YouTube-filmpjes waar het precies wordt uitgelegd. Het lijkt zo simpel, maar in de praktijk is het niet zo simpel, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen. Ik zal er weer eens een paar bekijken.
En bedankt voor de tips, Serge.

2 likes

En veel oefenen en proberen…

2 likes

Ja, veel, heeel veel oefenen.

1 like

Ik ben nu met een Pobeda begonnen aan de galvanisatie.

Ik heb eerst een koperstrike aangebracht. Een koperstrike is een kortdurende dompeltijd van 1 minuut op lage spanning, zo rond de 0.08 ampère. Het is de hechtingslaag voor de volgende koperlaag, die iets langer duurt en op iets hogere spanning.

Koperstrike

1e koperlaag

2e koperlaag is aangebracht, nu wordt het gereedgemaakt voor het nikkelbad, dat wil zeggen, de laag lichtelijk polijsten tot een spiegelend effect wordt verkregen.

7 likes

Als nieuw :heart_eyes:

2 likes

Lichtelijk polijsten met 5000/7000 grit
Het is nu gereed voor een nikkellaagje

1e nikkellaag is aangebracht, ik ga nog een laag opbrengen met een wat langere dompeltijd.

2e laag nikkel wordt nu aangebracht.
Ik heb de spanning opgevoerd naar 0.19 amp en laat het nu 10 minuten in het bad.

Even de belletjes eraf geklopt, nog enkele minuten.

7 likes

Bijzonder om te mogen volgen

1 like

De kast is nu gereedgemaakt voor het chroombad.

De kast hangt in het chroombad

Dit is het eindresultaat, direct uit het chroombad afgespoeld en zachtjes met een microvezeldoekje opgepoetst.
Nu moet het rusten en over enkele dagen kan het met een fijne korrelige polijstvloeistof nog wat meer glans krijgen.

Ik heb me vergist in de anodes; volgens mij is dit een nikkellaag, dus dan heb ik de anodes omgewisseld. Geen enkel probleem, dan ga ik het nu nog een keer doen; er zit nu in ieder geval een extra laag op.

9 likes

Geweldig gedaan Wolter :ok_hand:

2 likes

Ik heb het even over de polijstborstel gehaald en naar buiten gebracht voor een paar foto’s, Ik begin nu weer te twijfelen.
Ik ga even wat foto’s bekijken van de gedane kasten, dan kan ik zien of het toch goed is gedaan.

Ik heb het nagekeken en het is toch goed gedaan, dus aluminium anodes gebruikt voor het verchromen.
Ik begon te twijfelen toen ik de foto’s bekeek; zo’n nikkelachtige kleur dacht ik te zien. Daarom heb ik het even over de polijstborstel gebracht en buiten een paar foto’s gemaakt. Het ziet er nu wel goed uit.

6 likes

Nu ga ik de spullen weer opruimen en ga verder met het glaasje.
Kan wel opgeknapt worden, denk ik.

6 likes