De onderrand ziet er ook dof uit, even polijsten.
Glaasje is opgeknapt
Servicebeurt zou wel nodig zijn.
De onderrand ziet er ook dof uit, even polijsten.
Glaasje is opgeknapt
Servicebeurt zou wel nodig zijn.
Leef je uit met de service beurt
Ik zal proberen om wat betere waardes te laten zien als het op de timegrapher ligt.
Echt een beauty geworden
Ten opzichte van wat het was is het een grote verbetering. Netjes gedaan Wolter. Inderdaad is een beurtje wel nodig maar dat heeft Richard wel een prachtig horloge in de verzameling.
Dankjewel jongens, restaureren is echt een leuke bezigheid. Je moet wel grenzen stellen om niet met een overgerestaureerde kast over te blijven; dat is echt niet mooi.
Links van het glas zie je op de rand van de kast een berg krasjes zitten. Ik kan ze eruit halen of een stuk minder. Als je dat zou willen. Maar daar kijk ik dan wel naar als jij dat zou willen, Richard. Morgen het uurwerk, ben benieuwd wat ik allemaal tegen zal komen.
Ik vind het al super
Ik ben ook weer is wat aan het schroeven. Omstandigheden lieten het niet altijd even goed toe.
Deze kan wel wat aandacht gebruiken. Een simpel enicar horloge wat wat mij betreft wel opnieuw wat leven in gestopt mag worden ![]()
Hoi Dirk, hoe gaat het met de opleiding? Je zult veel geleerd hebben daar in België. Ga je volgend jaar weer verder met de cursus? Mooie Enicar trouwens.
Goed, ik zit er inderdaad nog. Is altijd een gezellige repetitie. Zou graag herstel werk leren daar maar het is puur op service gericht, wat ook niet mis is. Vele hebben al moeite daar om hun dekstenen bij zich te houden…
dus ik snap wel dat ze het moeten beperken tot bepaalde onderwerpen.
De Enicar met epileer band is klaar!
Heel mooi geworden, Dirk.
Moet wel een uitdaging zijn, zo’n cursus, en niet te veel over simpele dingetjes gaan, dan wordt het saai en zonde van de tijd. Deksteenjes vliegen je om de oren, zeker? haha. Zijn spingertjes hoor.
Kan natuurlijk altijd gebeuren. Maarja, bij de ene vaker dan de andere. Laatst had ik daar een 2892 gekregen en daar had ik ook even een veertje verkeerd ingeschat
, hij lag gelukkig dicht uiteindelijk. Het is een leuke bezigheid en krijg daar veel mee van de moderne kant van het vak. Dus zeker waardevol. Het prutsen met dingen proberen echt te ‘maken’ doen we dan maar verder op eigen houtje thuis ![]()
Goedemiddag beste mensen, hier is ie weer.
Ik ben zojuist aan de Pobeda begonnen met het uurwerk demonteren.
Bij deze veerton staat er een merkteken op de wand; is wel handig om het T-stuk terug in de spleet te plaatsen. Ik was al van plan om er een tekentje op te zetten met een stift, maar dat hoeft dus niet.
Als ik kijk naar de binnenkant van de veerton, zie ik grease. Ik denk dat er ooit een nieuwe veer in gekomen is.
Alles zit intussen in de Elma
Ik ga er nu naartoe, zit er al ruim een minuut of tien in of zo.
Net klaar met de veerton. Het was een stuk moeilijker dan met die andere veer van Zim, dat was een slap veertje, dit was andere koek. Eerste poging mislukt, ik wist het al wel, maar ik heb doorgedraaid om te kijken waar dat T-stuk zich zou bevinden. Ik heb de veer er weer uitgehaald en opnieuw begonnen, in totaal bijna een uur mee bezig geweest. Het T-stuk lijkt smaller en de kracht van de veer zorgt ervoor dat het beginpunt telkens verschuift, maar eindelijk is het gelukt.
Niet goed.
Deze keer is het wel goed
Na een halfuur of zo heb ik de blauwe handschoenen vervangen door de witte vingercondooms. Die zitten flink strak en daardoor meer controle over de veer.
Nu even bijkomen, tijd voor een bakkie thee of zo.
Geniet van de thee ![]()
Dank je Richard.
Ik heb vanmiddag ook de vloeistoffen (electrolyten) binnengekregen uit Duitsland. Ik kijk ernaar uit om daarmee te beginnen en dat onder de knie te krijgen. Lijkt me erg leuk om te doen, dat vergulden.
Rechts zie je twee flesjes staan, gold weisser, daar kun je de kleur van het goud mee aanpassen.
Volgens mij zit de veer verkeerd; ga ik vanavond even bekijken en proberen te veranderen.
Rechts de Zim en links de Pobeda beide kaliber 2602
Kan je gemakkelijk zien aan de richting van het haakje op de arbre ![]()