Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Whow Wolter, wat een veerlengte! Is dit de originele? Bijna geen ruimte om te winden of vergis ik mij!

2 likes

Ook erg sterk; volgens mij is dit niet een originele veer. Ik zag nog verse grease in de ton, dus volgens mij is die veer nog geen vijf jaar in dit uurwerk aanwezig. Het was ook niet echt vuil; er zat ook nog aardig wat energie op het pallet, dus die waardes die ik heb gezien op de timegrapher, het zal mij benieuwen of daar nu verandering in is gekomen na een servicebeurtje.

Ik ga nu eerst even een bakkie koffie drinken, en straks nog een happie eten. Maar nu eerst even een begin maken met monteren.

4 likes

Voor ik nu ga eten, heb ik een vraag over het afdekplaatje. Ik zie op YouTube horlogemakers olie geven op het steentje en daarna wordt het afdekplaatje daar opgelegd, Ik doe het precies andersom: ik geef olie op het afdekplaatje en leg dan het afdekplaatje op het steentje. Wat is nu de juiste werkwijze?

Iets meer had gemogen, maar te veel olie is ook niet goed.

De radjes liggen er al klaar voor

Maar het baasje gaat eerst even een hapje doen, krijg nu wel trek ergens in.

Dit er nog even in en dan, lopen maar.

5 likes

Ik zet het in elkaar en geef dan van binnen uit olie die druk ik door met een dunne as werkt voor mij goed omdat de olie dan niet scheef wegloopt.
Zal als ik het weer eens heb kijken of ik het goed op de foto kan zetten voor je

1 like

Ik weet wat je bedoelt, maar een foto is altijd fijn. Ik zie dat ook gedaan worden met een automatische oliegever.

1 like

Ondingen heb er een liggen maar gebruik hem niet, heb de naald gebruikt om de olie door te drukken

1 like

Ja, het is me al eens voorgedaan, een jaartje geleden of zo. Ik weet niet meer wie, maar toen zaten er steentjes in een brug en die konden alleen van binnenuit olie krijgen; de bovenkant was geheel afgesloten. En hij sprak toen ook over een naald en doorprikken. Misschien was jij het wel.

1 like

Dit zat in de ZIM, zo’n slap veertje met 11 windingen.

En deze komt uit de Pobeda, 12 windingen, en is denk ik iets dikker.

2 likes

Ja, daar zit niet heel veel puf meer in. Snap dat je daar een andere veer voor zoekt.
Als hij straks gaat prellen kun je altijd nog iets doen.
Over dat deksteentje, ik doe het ook altijd zo. Behandelen als een standaard deksteen.

2 likes

Pauze is weer voorbij, ik ga nog even wat rommelen en kijk wel hoever ik kom.

1 like

Denk het niet maar is inderdaad dat principe

2 likes