Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Jaren 70 kleurtje

3 likes

Leuk, man!

1 like

Ik heb erover nagedacht om de veer te vervangen. Het uurwerk loopt wel, maar ik krijg geen waardes te zien en ik zie dat de amplitude zeer laag is, dus ik heb iets in gedachten waardoor ik er een gewone veer in kan zetten. Als dat lukt, dan kijken of het een verbetering geeft. Zo niet, moeten we verder gaan zoeken.

1 like

Ik ben een uurtje terug weer begonnen aan de Kienzle, dus waar ik zaterdag was gebleven heb ik nu weer opgepakt, met de tips van Scudo in mijn achterhoofd.

Zeer weinige keren gebruikgemaakt van een loep en mijn tafel in de hoogste stand. Met een micro kun je er bij deze penanker niet goed in kijken en werken tegelijk. Dus loep en tafel omhoog.
Het ging wonderwel aardig snel; nu zitten de raderen en het escapewiel op hun plek. Nu nog de veerton. De veerton erin geschoven, een spie erdoorheen gebracht, druk op de spie gehouden door het op het aambeeldje te leggen en het laatste stukje schoof op zijn plek. Alles draait soepeltjes.

7 likes

Hopelijk verdwijnt hiermee je schrik/afkeer van penankers.
Het is af en toe wat klungelen, maar oefening baart kunst.

4 likes

Onbekend maakt onbemind, dus waarschijnlijk met jouw tips en goede raad kan ik het wel gefikst krijgen, maar bijvoorbeeld de veerton, dat wist ik niet. Ik had ook niet goed opgelet bij het demonteren. Nu zou ik bijv. eerst de veerton eruit halen en dan de kap los schroeven.

Hij ziet er wel mooi schoon uit.
Het ankertje er in zetten is soms wat moeilijk maar ook dat is wel te doen met wat geduld.
Wat ik altijd met dit soort uurwerken doe is…ik zet de tandwieltjes er in en leg de bovenplatine er zo goed mogelijk op. Dan schroef ik er 2 schroefjes een klein eindje in zodat de bovenplatine niet meer verdraait. En dan kun je rustig met een pincet de asjes gaan rechtzetten en in hun gaatjes gaan zetten. Als laatste het escapewiel. Je voelt meteen als het goed zit. Dan kun je rustig de bovenplatine verder op zijn plaats duwen en de schroefjes vastzetten, maar dat is je al goed gelukt zie ik.

6 likes

Dankjewel, Scudo. Ik hoop dat de klik wel werkt. Ik heb niets losgehad, dus dat zit wel op zijn plek.
Ik ben zeer benieuwd of het straks weer gaat lopen. Mocht het niet gaan tikken, dan heeft het weinig zin om die andere te gaan servicen; daar moet dezelfde balans in.

Het blijven echter wel lastige dingen, die penankers. Bij lukken ze ook niet allemaal hoor.
Vaak zijn ze gewoon te ver versleten. Dit soort horloges kwamen bij mensen terecht die niet veel geld uit wilden/konden geven aan een horloge en al helemaal niets wilden betalen aan service.
Daarbij kwam dat ze vaak ook nog minder betaald (lees zwaar en vies) werk hadden waardoor hun horloge ook meer blootgesteld werd aan bijvoorbeeld vocht, vuil en schokken.
De uurwerken waren minder verfijnd gemaakt. Vaak geen robijnen lagertjes en dikkere asjes die meer wrijving hadden. Een zware veer er in en dan zou het goed moeten komen, maar daardoor kwam er ook veel kracht op het uurwerk. Vooral de eerste as na de veer is vaak uitgesleten, met als gevolg dat alles zwaar gaat lopen.

4 likes

Leuke info, ik heb nog een vraag: hoe zit het met olie geven? Gewoon 9010 op alle vier, behalve de palletvork?

1 like

Ik zou hier alles met HP1300/D5 vet/ dikke olie smeren behalve het gangrad dat zou ik met 9010 smeren.
De as van het anker uiteraard niet smeren en balans lagers ook met 9010

1 like

Dank je, Jeroen, hier heb ik wat aan. Ik ga het morgen afmonteren en hoop op het beste, dat het weer gaat tikken. Ik heb trouwens weer wat geleerd, gangrad. Ik moest even kijken of dat het escapewiel is.

1 like

Gangrad of ankerrad is inderdaad het.scapewheel.
De combinatie gangrad en anker wordt het echappement genoemd

1 like

Ik was helemaal klaar met blikken penankers na deze:
Mickey krijgt een beurt - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Heel interessant om hier de eigenaardigheden van deze Kienzle uurwerkjes te zien. Ik heb ze altijd genegeerd maar krijg nu wel zin om er eentje uit elkaar te halen.

2 likes

Ik heb meerdere penankers en zijn stuk voor stuk leuke horloges. Je kan ze over het algemeen goed een service geven (althans, is mijn ervaring). Vaak omdat ze geen service hebben gehad en dus lopen tot ze stil zijn komen te staan worden ze weggelegd en wordt er een nieuwe gekocht. Ik kom vaker penankers tegen die er nog als nieuw uit zien. Ok ok ok … en uiteraard gebeurd het ook wel dat we wat defect is of dat er slijtage in zit, maar dat is vaker niet dan wel (of ik heb gewoon geluk gehad).

6 likes

Nee, dat is ook mijn ervaring. Bijna alle penankers die ik proberen herstellen heb, zaten dichtgekoekt van vuil, en gingen weer vrolijk verder eens proper. Niet met de meest indrukwekkende cijfers, maar ik vermoed dat ze die sowieso al niet hadden. :smile:

6 likes

De Kienzle staat weer in elkaar.
Het tikt, maar de veer ligt niet vlak.

https://www.youtube.com/shorts/hZCIZvKpo5A

4 likes

Lekker muziekje, Wolter.
Ik heb op een ingekomen oefenprojectje precies hetzelfde euvel. Dus leerzaam.

1 like

Morgen ga ik proberen om het iets te verbeteren. Nu kan ik het aan het tikken krijgen, maar dan wel met nog niet stevig aangedraaide schroef, want dan staat het stil. Er zit zo’n stelschroef op voor de hoogteafstelling, dat is leuk, maar je hebt wel een goed werkende balansveer voor nodig om dat goed af te stellen. Nu zie ik dat er bar weinig energie vanuit de balans aanwezig is. Dat komt door die veer die er schuin in ligt.

Voor de verandering heb ik de Kienzle weggeschoven en bekijk ik het morgen wel verder. Ik heb namelijk een horlogekast onderhanden genomen en daar ga ik morgen ook mee verder.

2 likes

Niet vlak liggen is op zich geen probleem, maar als het te veel is dan gaat ze slepen en dan verlies je gruwelijk veel energie. Heb er ook eentje open liggen die daarmee kampt. Dubbele miserie want een spiraal rond krijgen is één ding, maar vlak krijgen is serieus andere koek.

2 likes