Microbrand only (Deel 2)

Er zit inderdaad een heel groot verschil tussen een hommage/bijna origineel/gejat ontwerp met kleine aanpassingen en een regelrechte 1op1 kopie inclusief merknaam.

Dat laatste is not done hier (verboden volgens onze forumregels), het eerste geeft veel liefhebbers de mogelijkheid om ook die hele dure en originele ontwerpen eens te “proeven” voor een fractie van de prijs.

Dit onderwerp zal altijd wel een dingetje zijn hier……

1 like

Zolang ik het zelf maar mooi vind, daar gaat het om :wink:

13 likes

Precies

2 likes

Sternglas is mijns inziens geen microbrand maar verder niet zoveel mis mee. Die met die sector-wijzerplaat hierboven ziet er goed uit!

2 likes

Leuk modelletje. Jammer dat 't een quartz is en jammer dat 't een GMT is. Hun normale model vind ik toch net iets te prijzig voor wat het in mijn ogen is.

Maar ik ben Marin ooit gaan volgen omdat ik deze post tegenkwam. Lang niet zo rustig als hun overige designs maar daarom sprak het me ook meteen aan. Helaas nooit meer iets van vernomen.

4 likes

Om een of andere reden trekt deze mij wel. Die blauw/groene dan.

Oh, was dat nog voor die rustige horloges? Ik dacht dat hun zwarte en witte ‘rustige’ horloge hun eerste was.

Met die kleur is ook niets mis.

3 likes

Peter Kotsa point ons een, toegeven, best goed gelukte Phoibos. Dit is echt mijn stijl en merk niet, maar ik kan waarderen dat ze hier een overtuigend product hebben gemaakt en tegen de 20% korting zal dit wel aantrekkelijk zijn voor liefhebbers. Persoonlijk minpuntje: ik vind de constructie en vorm van de bracelet niet helemaal passen bij de rest van het horloge, terwijl afzonderlijk beide onderdelen prima ogen.

2 likes

Deze Speake -Marin Dual Time terracotta was ik nog niet eerder tegengekomen. Normaal gesproken is dit soort gecompliceerd horloge echt te druk voor mij, maar op een of andere manier heeft dit iets uitnodigends en intrigerends. Het verliest zich niet geheel in ‘moeilijk doen’. Goed, met een prijskaartje van tienduizenden heb ik er verder niets aan, dan aardige plaatjes, en stel dat ik zoveel aan een horloge zou uitgeven dan is de lijst met mogelijkheden enorm lang.

5 likes

First Stage, het zustermerk van Second Hour, lanceert binnenkort de Alliance. 38 mm diameter, 45.5 millimeter lang, < 11mm dik. Miyota 9015, micro adjust met een knop, quick release springbars. Optioneel extra hardheidscoating.

4 likes

Ik moet toegeven dat ik me gelijk afvraag waarom een zustermerk nodig is. Dit model vind ik zo op eerste gezicht minder geïnspireerd dan wat Second Hour al doet.

1 like

Nieuwe Aigí, maar ik word er niet echt warm van

1 like

Bravur heeft met zijn fietstourchronografen een heel specifieke niche aangeboord. Sommige varianten zijn ook goed geslaagd. Mijn ding is het niet en deze laatste haalt het juiste niveau niet in mijn ogen.

2 likes

En een slecht gekalibreerde duikring (iig op de 12).

Er komt een Trafford Crossroads S en daar kunnnen we een hoop van vinden. De Crossroads kreeg steun en aandacht dankzij Teddy en zijn Sharktank-friend. En zo werd het nog zeer kleine Trafford opeens een succesverhaal. Onverdiend? In mijn ogen niet, want de Crossroads was zeker een heel leuk horloge, zij het een tikkeltje groot en nog een tikkeltje grof in de afwerking, met name rondom de lugs. Hoewel ik het graag een slagje dunner had gezien, maakte juist dat het zeker geen subtiel horlogeontwerp is dat de Crossroads een bepaald aantrekkelijk informeel karakter kreeg. Ook zonder subtiel te zijn was het ontwerp heel verzorgd met een goed uitgedachte balans. Met quartz of Miyota 9 paste het prijskaartje ook bij dat informele karakter met een vleugje kleurcontrast.

Inmiddels zijn we wat hoofdstukken verder en in de meeste modellijnen van Trafford springt er wel een uit die ik best leuk zou vinden in mijn collectie. Ik heb mogelijk een beetje spijt dat ik de Daytripper I-75 heb laten liggen. Echter weet ik ook dat ik mijn horloges liever dunner en iets kleiner heb, waardoor hij misschien zou liggen te verstoffen, zeker naast een Crossroads die ook al een beetje die informele kleurrijke easywesar niche vervult.

Nu dan, de Crossroads S. Zoals de naam suggereert, kleiner. Maar vooral ook dunner. Dat laatste is echte winst, maar komt wel met een handwinder. Zwitsers. Swiss Made. Dus ook een fikse prijsverhoging. De originele kroon van de Crossroads is noemenswaardig goed, maar ik vind een handwinder toch altijd net een compromis t.o.v. een automaat die je in 5 tot 10 seconden gezet en aan de praat hebt. Ik maak uitzonderingen, maar zoek ze zeker niet op. Kwestie van voorkeuren natuurlijk. Aan alle kanten treedt er verfijning op in het Crossroads concept. Het is in mijn ogen zowel subtieler als drukker geworden. Dat laatste komt door de gepolijste randen om de gevulde wijzers en opgelegde uur indices. Goed gedaan? Zeker. Had de Crossroads dit nodig? Ik twijfel. De groeven in de indexring dragen ook bij aan een drukker geheel. Ik ben vooral benieuwd naar het zijprofiel waar de verdunning duidelijk zal moeten worden. Overigens bestaat er nog gewoon een equivalent 40mm rond afmeting in deze S serie, maar de vooruitgang zit vooral in de 36mm rond equivalent. Samen met een dunnere kast gaat dat vast voor velen beter dragen. Onduidelijk is voor mij of alle kleuren in alle maten beschikbaar komen. Nathan zet onder andere juist in op creatieve complementaire his and hers paren. Leuk, maar ik weet niet hoe populair dat vandaag de dag is.

5 likes

Het probeert voor mij twee of drie dingen tegelijk te zijn, en dus blijft het achter. Geen duiker, geen vintage, onvoldoende dressy. Wishywashy

Zelfde prijs?
(Ik meen rond de 650 dollar?)

899usd preorder.