Op zich is dat ook zo. De Hangzhou is technisch gezien eerder gebaseerd op de ETA 2824-2 blauwdruk, en is beduidend dunner dan de ETA. Niet zo dun als sommige veel duurdere binnenwerken, maar daar betaal je dan ook niet voor.
Die zitten rond de 5,6 mm dikte, dus toch al snel 1,6 mm dikker dan de Hangzhou.
De Baltic MR01 is nét onder de 10mm inclusief glas. Zonder glas is dat 8 mm. Ik denk dat er met een lager profiel glas dus nog wel wat dikte van af zou kunnen. Ik zie niet direct een technische reden waarom een horloge met de Hangzhou niet even dun zou kunnen zijn als met een Miyota 9015, dus ik vermoed dat er gewoon wat minder aandacht aan besteed wordt. Het verschil in hoogte is immers maar 0,05 mm.
Ik ben wel blij met mijn horloges van 5mm dik. Natuurlijk heb ik daar (vintage) quartz voor moeten accepteren. Het draagt en presenteert heel fijn. Ik ben ook blij met mijn exemplaren van rond de 10mm, maar bijvoorbeeld bij een diameter van 36mm of kleiner gaat de dikte toch ook meer opvallen. Bouw en pootjes maken veel uit. Het is dus geen categorische must.
Als ik in de ochtend mijn bed uit kom, moet ik er doorgaans niet meer aan denken nog iets te moeten opwinden ;-). Alle gekheid… dat minuutje stoort mij echt op een toch al druk moment van de dag. Liever niet.
Ik sta ook open voor de mogelijkheid dat andere kastvormen met die maten wel goed om de pols vallen hoor.
Voor mij is het winden een van de kleine geneugten van het leven.
Ik laat het genoegen aan jou, en zal het blijven tolereren voor hier en daar een exemplaar in mijn collectie. Variatie doet ook deugd, maar ik weet dat ze minder tijd om mijn pols liggen, en soms is dat jammer.
Forward Watch Co is kennelijk met een 3de batch bezig hiervan. Ik weet er praktisch niets van, maar het oogt alleszins redelijk, ware het niet dat de wijzers helaas wat verloren gaan tegen het donkere aventurijnglas.
Pedral pakt gelijk door met zijn volgende KS campaign. Dit keer is het iets anders van opzet en motivatie. De Rymd laat hij al lange tijd met regelmaat zien, maar de Artefact, Maestro en Triomphe kregen duidelijk prioriteit in ontwikkeling. Nu brengt hij de Rymd toch op de markt, maar als een one off campagne, voor de fans en insiders, zogezegd. Desondanks heeft hij ambitie, want hij wil graag door de grens van 300 backers. Meer dan dubbel wat hij tot nu toe heeft gepresteerd. De prijskaartje is dan ook misschien het enige dat meer voor de massa is: 350 (de komende ~40 uren nog dan), maar dat is wel excl. De Rymd heeft een Miyota 9, dus dat is netjes. Het opvallende (nieuw retro, 1970s) ontwerp wordt op BOR geleverd en ik vind dat een goede keus. Die keus wordt ook onderbouwd, maar het is zichtbaar een aantrekkelijkere keuze met de kast. Met het optionele Scorpio alternatief kom je in de richting van Oris Propilot X, maar het overtuigt minder dan die referentie. Kevin belooft een microadjust in de butterfly. Welkom en zelf essentieel voor sommigen, maar momenteel oogt de foto van een prototype link rond de sluiting echt vele malen mooier dan de versie waarin de microadjust wordt gedemonstreerd. Dat verschil moet nog worden opgehelderd.
Ter specificering: de GMT is een standaard, maar iets duurdere optie.
De 47,5mm lug to lug is inclusief endlinks (en een female variant zou ook in de maak zijn).
Het design van de clasp zou zo blijven ondanks de microadjust implementatie. Ik ben daar wel benieuwd naar omdat ik weinig ruimte voor speling zie in die foto.
We hadden het hier over brutalisme. Het Zwitserse Belchengruppe kan daar ook wat van. Meer te vinden in de kast dan op de plaat. Hier een video met wel schone footage.