Microbrand only (Deel 2)

Zou wel weer eens tijd worden… Goed plan, nu de gelegenheid nog.

In de tussentijd wat foto’s. De Lima heeft mijn pols in de afgelopen week niet verlaten. Gisteren heb ik de retro metalen band gewisseld voor een Méraud tropical rubberen band.

9 likes

Dat zal kloppen. Zodra deze beschikbaar is, zou dat alleen voor deze modellen niet meer moeten gelden

Een vaatwasser gebruik ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Zoals altijd, en zeker bij zoveel lagen lak, komt de kleur in diverse schakeringen over afhankelijk van hoek en omgevingslicht. Het is inderdaad een lichte kleur, maar ik zou het eerder omschrijven als een rijk pastel dan echt vaal. Kennelijk is er veel werk in gestoken om de toon van de BMW 2002 uit de late jaren 60 te raken. Nu heb ik zelf niets persoonlijks met die auto (niets mis mee, leuke oldtimer), maar is er leuk gebruik gemaakt van de layout en typografie op oude autoklokken om het geheel vorm te geven, hetgeen waarschijnlijk bijdraagt aan de visueel comfortabele balans. De andere kleuren zijn dieper en ook mooi, maar deze is voor mij grafisch duidelijk aantrekkelijker en wellicht de meest kenmerkende van het drietal. Not for everybody? Ja, daar kan ik wel in mee. Aanvankelijk dacht ik ook dat het ogenschijnlijk gebrek aan contrast problematisch zou zijn, maar in persoon is er (voor mij) meer dan voldoende contrast en is die eenheid in groentinten juist wezenlijk deel van het ontwerp.

Overigens is de kast ook heel goed gedaan. Er loopt een horizontale lijn over de hele lengte, waaronder het materiaal is weggesneden. Onder de meeste hoeken lijkt dat een kromming, maar dat is het niet. De gestampte gepolijste bezel is ook een prachtige subtiele omlijsting van de wijzerplaat, dat zich sierlijk aftekent tegen de geborstelde kast die van boven een monoblockachtig voorkomen heeft.

Het is voor mij echt een horloge als designobject. Desondanks biedt het de technische elementen die je verwacht en een afwerking van duidelijk bovengemiddelde kwaliteit.

7 likes

De opbouw doet mij echt heel erg denken aan de Richardt Mejer Automatisk. Dat ontwerp werd toentertijd door sommigen verguisd als stereotypische Scandinavisch minimalisme, een slap aftreksel. Ik was en ben het daar niet mee eens. Sterker nog, in de horlogewereld kom je niet veel tegen dat er echt op lijkt. Maar deze Lima Transit is als een iets gespierdere en vereenvoudigde versie van de kast van Richardt Mejer, dat zich meer gedraagt als een gekleed horloge. Ook leuk dat de Lima juist uit de tropen komt, verre van Scandinavisch minimalisme (en ook Peru, waar ik hoe dan ook telkens aan moet denken bij die merknaam).

Het past wel in de kleine groep van strak brutalistische lastontwerp, waaronder ook recentelijk Palmos en Laps.

2 likes

Voor ieder wat wils. Ik vind dit wel leuk, vooral de donkere schakering, maar dat kosmisch cartooneske past mij niet echt.

De RichardtMejer Automatisk heeft een vaste plek in mijn verzameling. Ik vind het nog altijd een erg mooi horloge en de mensen om mij heen ook.
De commentaren hier op HF waren zoals je kan verwachten van dit forum, dumet-ripoff, lomp, zaaddodend, dertien in een dozijn, etc.

9 likes

De mijne leeft op een prachtig matchende nubuck van Molequin die ik eigenlijk voor wat anders had bedacht. Een heel chique look.

1 like

Petermann Bedat, maken 40-50 horloges per jaar, erg mooi imho, niet goedkoop

Aanvankelijk meen ik dat ik wat schamper reageerde op Arsène Lippens Artigiano. Klassiek en minimalistisch met een plakje stof als wijzerplaat. De marketingmachine draait flink. De prijzen zijn hoog. Immers, dat stofje an sich lijkt weinig bijzonder, zelfs als het weefsel uit Italië komt. Het type vezelblends dat je in iedere interieurwinkel tegenkomt. Bovendien lijkt het me relatief makkelijk als wijzerplaat te realiseren. Hoe meer ik er beelden van zie, hoe meer ik overtuigd raakt dat Arsène Lippens toch iets bijzonders heeft gemaakt. Ik kan niet oordelen of de afwerking echt zo fijn is, maar alle beelden geven de indruk van heel hoge verfijning. Bij benadering wil ik ook helemaal niets anders op deze wijzerplaten, want dan zou je niet even goed van de wijzers genieten. Daarnaast begrijp ik dat er ook een horlogemaker in het complot zit die zijn sporen heeft verdiend. Naar verluidt is zijn hands-on involvement hetgeen de productie runs zeer klein houdt. Desondanks sta ik niet te trappelen om ruim over de 1500EUR neer te tellen. Net als andere merken die hoog mikken, wil ik dan eerst nog graag overtuigd worden van precies hoe dan die extra waarde tov de vele andere is gecreëerd. Helaas zal met hele kleine aantallen de secundaire markt ook niet snel kansen bieden. Zien jullie het ook? Of laat ik me bedwelmen? (PS ik dacht aanvankelijk ook dat de Classico lijn een verbetering was, en hoewel ik die totaal niet kan afkraken, val ik zowat van mijn geloof en zou ik waarschijnlijk toch voor minimalisme op textiel kiezen.)

7 likes

3 likes

Die jeans blauwe gaat wel lekker bij mijn eeuwige 501 :wink:

1 like

MV Watches uit Kroatië. Erg behoudend, toch smaakvol, sports watch design met dressy uurwerk in de ETA7001. Dat houdt het horloge ook net onder de 8mm dun.

5 likes

Ja, lekker fris en fruitig design, mooi plat ook.

1 like

Het eerste model van Namica – de Shirahama – werd via Kickstarter verkocht en ik heb er toen twee besteld (voor mezelf en voor een vriend). De brand eigenaar Charlie was op Kickstarter heel responsief op alle vragen en opmerkingen, op een zeer sympathieke manier. De Shirahama Neo Tokyo die ik heb heeft een gradiënt en verticale brushing wat heel dynamisch is met veranderende lichtinval. Kortom: het merk heeft nog steeds een plekje in mijn hart.

Een echte klik met chronographs lijk ik maar niet te hebben, de twee in bezit worden zelden gedragen. Maar deze hele andere chrono look prikkelt: vooral de Hayabusa Neo Tokyo black dlc versie.

Daarom besteld en nu heel veel geduld hebben; levering is in december.

8 likes

Ik kan het begrijpen. Zelfs al is het feitelijk echt mijn ding niet, heeft Namika vanaf het begin met overtuiging hun stijl uitgedragen.

1 like

Zeer fraai, maar is er van dit merk nog iets anders te vinden dan een Insta-pagina? Iets van een website met informatie over prijzen e.d.?

Geen idee

1 like

Uit Wenen een beginnend merk (independent) die zich richt op uitsluitend Europese productie. Blütezeit.

6 likes

Spinnaker komt binnenkort met een Snoopy versie.

2 likes

Na Aryons gekonkel met toch geen echt emaille, komt er wat nieuws. Heeft een eigen smoel (herkenbaarder dan het streperige logo) en goed gemengde kleuren. Intuïtief voelen de wijzers voor mij wat kort, maar ik wil nog wel meer zien.

1 like