Microbrand only (Deel 2)

Ik zat al een tijdje op een Lorier Neptune te azen en vind de nieuwe versie ook nice. Ik was wel net op tijd met bestellen, want alle vier de modellen bleken binnen 10 minuten uitverkocht.

6 likes

Vooruit, een Neptune vind ik toch ook altijd wel heel aantrekkelijk. Misschien komt die er ooit nog. Wel jammer dat er zo weinig meer te kiezen valt qua kleuren. Hopelijk brengt de samenwerking met W&W daar ook verbetering in.

Veel plezier met je aankoop alvast!

1 like

Inderdaad lijkt het zijn doel totaal voorbij geschoten, maar ik vermoed dat de suggestie is dat deze situatie iets lang zal voortduren. Ze zullen waarschijnlijk op zoek gaan naar waar de saturatiebalans ligt. De huidige vraag kan waarschijnlijk worden verklaard door de afwezigheid en de promomachine van het W&W nieuws. Precies die hausse herhalen is niet zo makkelijk denk ik, noch inschatten hoe groot de appetite is. In ieder geval hebben ze gelijk aangetoond dat al die negativiteit over de veranderingen in de modellen en ‘vsn hun geloof vallen’ of ‘ziel verkopen’ of de microbrandwereld schade toebrengen toch allemaal behoorlijk overtrokken is. Van het zeer weinige dat ik ervan heb gezien, was er weinig nieuws onder de zon. Was er ook een opgefriste nieuwe Zephyr beschikbaar?

1 like

Nee, alleen de Neptune, Falcon, Astra en Hyperion waren beschikbaar.

Ik zag idd ook het geblaat over saffier vs hesaliet en dergelijke voorbij komen. Nu moet ik zeggen dat ik het plexi glaasje op mijn Falcon erg mooi vind, saffier lijkt niet echt (makkelijk) dezelfde vorm aan te kunnen nemen, is toch vaak net wat hoekiger, en de vervorming is ook minder met saffier. Heb ook geen last van krassen (of ze vallen me gewoon niet op). Maar saffier heeft andere voordelen.

Voor de rest ben ik heel benieuwd wat de samenwerking voor de beschikbaarheid gaat doen. Het aanhouden van voorraden heeft (strategische) voordelen, maar wil je tegelijkertijd natuurlijk ook beperken als verkoper. Maar daar zal W&W vast verstand van te hebben. Ik verwacht iig dat ze gewoon door zullen gaan met productierondes inplannen, en die als pre-order aankondigen. Alleen dan wellicht frequenter en over een groter assortiment (hoop ik).

Iets anders wat ook speelt is dat uurwerken kennelijk steeds duurder worden en moeilijker te verkrijgen. Benieuwd hoe dit een merk als Lorier gaat raken, al is het natuurlijk voor alle microbrands relevant.

De eigenaar van Nodus had hier wel een interessant verhaal over in een recente nieuwsbrief:

Movement Armageddon

If you frequent Facebook groups or watch forums, you’ve probably heard that there is massive turbulence in the movement supply chain. Every brand is saying something different, but nobody has really laid out the full picture publicly.

From where I sit, this is what is actually going on.

We are seeing massive price spikes across the board—from entry-level giants like TMI and Miyota to Swiss manufacturers like La Joux-Perret (LJP) and Sellita.

Along with price volatility, timelines are ballooning. Even quartz suppliers like Ronda and ETA are doubling their historical delivery windows. For micro-brands like ours that already operate on a year-long production cycle, it’s a massive headache.

So what’s happening here? Well, like most things in watches…there are a lot of complications.

1. The Commodity Crunch

The war in the Middle East has caused volatility across pretty much all commodities. The prices of metals in particular, have skyrocketed.

Brass is heavily used in movements and watches. Because brass is an alloy made of primarily copper and zinc, the price of high quality brass tracks both of those markets closely. Supply disruptions, in combination with an intense ramp up of energy demand has pushed prices to historic highs.

Okay, that explains why costs are up, but why can’t movement suppliers just charge more for their movements and keep timelines the same?

2. Tier-hopping

As I learned when I was in Switzerland last year, the price of a movement is mostly driven by the market, and the market has a hard ceiling on what it is willing to tolerate.

Movement suppliers know that watch brands will only pay so much for a movement with X power reserve or Y thickness before they decide to jump ship to the next tier up. It creates a wild domino effect:

• TMI gets too expensive —> Brands jump to Miyota.
  • Miyota gets too expensive —> Brands jump to LJP.
  • LJP gets too expensive —> Brands jump to Soprod.

Once the price of a movement approaches the next tier up – say going from a Miyota to a LJP – brands typically have to make a decision on whether to make the leap up and charge more for the end product to maintain their margin stability.

This tectonic shifting of demand creates ripples throughout the entire industry that suppliers have trouble adjusting to.

3. Gatekeeping

Because of this chaos, movement suppliers have become very protective. They have made the strategic decision to start selecting and approving brands that want to use their components.

Even if a massive brand shows up ready to buy a massive stock of movements, a manufacturer might turn them down if they deem them “too high risk” or a threat to their core business. This forces those rejected brands to hunt for third-party suppliers who gouge them on price—driving costs up even further.

———

That, in a nutshell, is why watch movements are getting more expensive and watches taking twice as long to manufacture. It’s a wild time to be making watches, but navigating these shifts is exactly what keeps us sharp.

3 likes

Interessant relaas van Nodus, maar tegelijkertijd lijkt het me vreemd dat suppliers tier hopping niet bij kunnen houden, aangezien ze de oorzaak zijn, of nee, eigenlijk is het de oorlog en energie en grondstoffen. Ok. Kunnnen we begrijpen, maar dan is die huidige situatie zowel mogelijk tijdelijk (in zoverre het aanbod niet wezenlijk verandert, zoals de move up van de SW200 serie) of het effect tijdelijk omdat iedereen zich aan moet passen aan nieuwe prijssituaties. Eenmaal door de afgelopen release rondes heen, zit iedereen dan weer gewoon in de tier die het moet zijn en is, dientengevolge, alles een tikkeltje duurder. Als dat laatste niet het geval is, dan is er dus bewust geschoven met positionering of aanbod verandert. En een prijsstijging geeft in feite ook weer kansen aan nieuwe uurwerkmakers, Chinees of anders (zie opmars van Hangzhou, Peacock, en de terugkeer van Ronda, dat was toch dat ‘nieuwe’ alternatief van laatst?).

1 like

Interessant stukje leesvoer dit!

1 like

Niet altijd eenvoudig, zeker voor een kleiner merk. Niet alleen zit je met soms afwijkende maten (wijzers, spacers, …) die dure aanpassingen vereisen, maar bij de grote fabrikanten (ook Chinese) wordt je vaak gewoon buitengelachen met een té kleine order, en de groothandelaars drijven de prijzen gigantisch op afhankelijk van vraag en aanbod op dat exacte moment. Denk bijvoorbeeld aan de ST19, waarvoor bij Seagull nu een minimale afname geldt van 10.000 (!) stuks.

Vaak regel je dan ook de afname van binnenwerken met de assembleur die de horloges voor jou in elkaar zal zetten, maar die zitten met dezelfde spelregels te vechten intussen. Zelfs een bedrijf als San Martin dat op de achtergrond enorm veel assemblage uitvoert voor bekende microbrands heeft het gamma aan toegepaste binnenwerken noodgedwongen moeten uitbreiden omwille van problemen met de verkrijgbaarheid en/of de prijs.

2 likes

Prima, maar de kansen zijn er, en de tekenen dat andere uurwerken hun intrede doen ook.

1 like

Deze Beaubleu Puèce No. 1 Champagne is wel heel passend voor het label wedding watch…

3 likes

Als we even if themahorloges blijven dan is Fears in pale lilac wel ultiem zomerig.

5 likes

Liever zwarte wijzers dan, voor een beetje contrast :wink:

1 like

Nou, inderdaad!

Bij Von Doren kan je al lang terecht voor een oprecht stijlvolle quartz. Kennelijk hebben ze nieuwe varianten van de Runde toegevoegd aan de toch al brede keus.

6 likes

Grappig om de connectie te zien met Nederland

Persoonlijk vind ik dit een mooie uitvoering

10 likes

Het Zweedse Monchard heeft afgelopen jaar nog een leuk quartz tankhorloge (Étape) op de markt gebracht.

5 likes

Strak, I like it!

1 like

Het Turkse Gurlevik kon me met hun thematische en figuratieve aanpak eerder echt niet bekoren. Deze Ferseng heeft meer potentieel met een origineel sausje in de drukke integrated bracelet space.

7 likes

Geinig, die band geeft hem net dat beetje je ne sais quoi.

2 likes

Maar niet te koop, zo lijkt het

Uitverkocht? Kan. Was vorig voorjaar. Me toen niet opgevallen denk ik