Microbrand only (Deel 2)

Ai, wat een kitsch. Nou ging dit sowieso niet voor mij zijn, want ik haak al af bij Romeinse cijfers op een wijzerplaat, maar hier is veel meer mis mee. Die frutsels op de kast, slechte afwerking op de foto’s die ze nota bene gebruiken voor promotie, die goedkoop ogende fonts en dan nog dat structuurtje op alleen de bovenste helft van de buitenring van de wijzerplaat… Alsof het materiaal is aangetast. En bij die donkerblauwe lijkt het alsof iemand is uitgeschoten met een schroevendraaier op de wijzerplaat net onder 3 uur. Zo prijs je het toch niet aan?

3 likes

Ben zoals gezegd zeker geen fan, maar wat is er dan zo overduidelijk slecht afgewerkt? Dat van die buitenring klopt niet. Wat volgens mij aan hand is: het zijn twee halve cirkels van een mineralen inleg. Een hele cirkel wa vermoedelijk erg breekbaar en dit goedkoper te implementeren. Vermoedelijk gaat vaak uit een steen niet een hele cirkel, dus krijg je mismatches. Dat lijkt inderdaad op deze foto’s soms een beetje op wat jij omschrijft, maar de oorzaak ligt dus anders. Het is alsof de kleding is gemaakt van slecht gestikte varianten van een patroonstof. Een vergelijkbaar patroon is overal aanwezig, maar het sluit niet aan en laat niet per se goed bij elkaar. Kitsch is wel de designtrant waarop wordt gemikt.

1 like

Het is wel opvallend dat de onderste helft van de ring telkens effen en zonder structuur is, terwijl de bovenste (vooral de rode en in mindere mate de witte) een structuur lijkt te hebben. De donkerblauwe/zwarte heeft dat dan weer niet. Bij de rode is het contrast heel groot, wat ik heel raar vind ogen. Bij de witte is het een stuk subtieler maar dan ziet het er weer uit als papier dat nat geworden is.

Hieronder wat ik bedoelde ten aanzien van de afwerking.

1 like

zag ik ook, dodelijk idd (zelfs als het niet zo is en het ‘de foto’ is).

1 like

Inderdaad vreemde effecten. Voor mij is het niet. Die hoekjes bij de aanzet van de lugs zouden ook een designfoutje (of misschien geen foutje, maar dan een misser in onze ogen) kunnen zijn.

2 likes

Waarschijnlijk wisten diversen van jullie ook al dat er weer een nieuwe Erebus zou komen. Ditmaal is het een integrated bracelet model en, tja, logisch, want kennelijk is de populariteit nog niet op hoewel naar mijn gevoel het steeds meer als een moetje begint te voelen bij de merken die nu nog de leemte invullen. In het geval van Erebus vind ik de Nexus toch wel het benoemen waard omdat het zeker voor het merk weer een stukje meer ambitie met eigen smoel creëert. Jody legt het leuk uit, al die curves als fundament voor het ontwerp, maar ik vind zelf dat ook met een coherent ontwerpelement je moet weten waar te stoppen en wanneer te contrasteren. Het werkt redelijk goed, totdat je bij de wijzerplaat komt, volgens mijn eerste indrukken dan. Die georiënteerde kussentjes ogen voor mij gelijk wat te druk. Kan ook de afwerking van de plaat zelf zijn. Het is iets waarvan je zou denken dat het moet werken, maar in mijn beleving wordt het er net te rommelig van, want plaattextuur en indices vechten om de aandacht. Datzelfde heb ik eigenlijk ook met de parelmoeren mozaïekjes. Ja, het was een goede zet er geen date in te doen (maar waarom in godsnaam een SW200 met ghost date ipv een passende Miyota 9 zonder datum?! Ik heb un het verleden ghost dates getolereerd, maar heb steeds minder begrip voor dergelijke keuze.), eigenlijk hadden de andere varianten ook zonder gemoogd. Het model had ook nog iets kleiner gekund. Nu vind ik het op het randje voor de stijl, maar net 12mm dik is het niet een heel slank horloge in zijn soort en behoudt het zo wel redelijke proporties. 36-37mm had waarschijnlijk een eleganter horloge opgeleverd, maar dat past vermoedelijk de bulk van hun clientèle niet. Het zwartige mozaïek vind ik nog wel wat hebben, maar de andere neigen ook naar druk. Wat beter werkt een de lucht gebogen hande en indices de ruimte geeft, is de witte met verhoogd contrast van de gun metal finish (maar niet op het logo?) en de gradiënt sunbursts. In deze varianten werkt de kalmte van de achtergrond om juist het staalwerk te laten schitteren en in de wrist shots voelde ik zowaar wat waardering gloeien. Zo wist Erebus met een zeldzame variant van de Ascent dat ook te doen en ik zie die erkenning in mijn onderbuikreactie als groei voor het merk. Tuurlijk probeert Jody ook z’n brood te verdienen, zelfs als de pindakaas dunner moet worden uitgesmeerd, maar mijn indruk was altijd wel dat in principe het hart van hun venture redelijk puur en open is. Daarbij alle begrip dat ze gewoon op de social-media-driven microbrand trend springen. Een neus voor zaken goed uitgespeeld. Ga ik er een bestellen? Ondanks de vooruitgang, betwijfel ik het zeer. Het speelt mee dat het groter dragende effect van integrated bracelet modellen niet past bij mijn hang naar kleiner, en de drukte van de curves niet zo goed past bij mijn huidige zin in relatieve eenvoud. Maar ik ga zeker uitkijken naar verdere reviews van de witte nemen suburst versies als kalmere en gebalanceerdere varianten.

2 likes

De mensen achter Makoto zijn een nieuw merk gestart: Paradigm. Was dat nou nodig? Waarschijnlijk een kwestie van de bestaande niche merkidentiteit niet willen aantasten. Makoto drijft op een Japans-geïnspireerde ontwerpgolf. Paradigm lijkt de auto-ontwerphoek te kiezen, hoewel niet duidelijk is of dat ook gelijk het hele merkverhaal betreft. Hier de eerste output:
[Foto’s willen weer niet. Hebben jullie nog tegoed.]

Ik begrijp dat die 3 drukke wijzerplaten met Selita zijn en de rest met Miyota 9015?
Of komen er nog modellen bij? Wat bedoel je met die witte?

Ja, klopt. Dus die mozaïek wijzerplaten zijn daardoor ook nog wat duurder. De witte is de witte ‘enamel’. Gewoon effen wit

1 like

Ja precies
Maar dan wel met Miyota (wat niet per se erg is)

Ik vind deze toch wel erg leuk hoor! Is weer eens wat anders. Misschien komt deze er wel bij mij :grin:

Gezien de lagere prijs en de afwezigheid van functionele winst, mogelijk zelfs een voordeel. Tenzij de rotor absurd luid zou zijn. Jammer genoeg hebben ze de minimale dikte haalbaar met de Miyota niet echt uitgebuit. Het is makkelijk dunner te bouwen met de 9 dan de SW200, geloof ik.

Tof horloge van Brew.
Meca quartz.
Retrograph - Espresso Chronograph Watch
Had zelf wel graag een color matched date gezien ipv zwart op wit.
328 euro op hun website.

1 like

O&Hora Pictor Duet. Twee tonen grand feu emaille, soms ook flinqué. Blijft net onder de 3000USD. Ik vermeld dat vooral de diep blauwe flinqué emaille wel aftrek zal vinden. Kennelijk kan het in verschillende kastafmetjngen worden geleverd, maar is wel beperkt tot 20 per variant. Ik weet niet of dat ook per afmeting geldt.

6 likes

Mark Time heeft weer eens wat nieuws ontworpen. De M7. Niet aan mij besteed.

Een indruk van Paradigm

2 likes

Open datum, een no no voor mij.

1 like

Bijnaam Arie Kanarie?

Die zien er wel fraai uit, die blauwe is een feest voor het oog, fraaie lugs ook.

1 like

Deze variant maakt het extra moeilijk te slikken

1 like