There you go son.
Online dealer dus?
Het begint al zo:
“Het nieuwe Nederlandse horlogemerk Van Speyk…”
Kennelijk al enkele jaren nieuw dus?
Het was eigenlijk al duidelijk dat Atelier Wen’s verhaal over Chinese makelij op het hoogste niveau tegen min of meer toegankelijke prijzen een direct ticket was naar het echte luxe segment. Als het voorgaande model dat niet duidelijk maakte, dan deze Inflection zeker. En dat is erg jammer, want ik ben best onder de indruk. Een integrated bracelet die pas houdt met de Perception terwijl we toch een heel andere indruk en pasvorm wordt gecreëerd. Op deze foto’s lijkt de Inflection fantastisch goed te passen, ondanks zijn was forse 40mm. Alles hier heeft curves. De bracelet lijkt haast opgebouwd uit metalen kussentjes (goed, dat concept is niet per se geheel nieuw natuurlijk). Vaak heb ik de neiging bij de integrated bracelets juist wat hoeken en duidelijke vlakken te waarderen, en dat is ook de meest gebruikelijke vorm. Met deze aanpak vergeet ik dat gelijk en zou ik ook niet anders willen. Voor 30k mag iedereen overigens willen wat ze willen,vwant we hebben het hier toch haast over money no object gebied. Wederom jammer. Ligt dat dan aan dat Tantalus? Indien ja, waarom die niet gewoon doen in klassiek staal? Volgens mij zou het er niet minder mooi om ogen. Of aan het custom Girard Perregeaux uurwerk? Ook dan zou ik zelf liever een toegankelijker horloge hebben met een saai standaard werkje erin. Een mooie wijzerplaat en kast begrijp ik beter. Dat kan ik om de pols ook echt bewonderen. Maar ja, dat ben ik, en ik ben niet de doelgroep hier. Overigens wel leuk dat nu juist diezelfde Girard Perregeaux met zijn Laureato een van de bekende integrated bracelet varianten heeft die zich middels een curve om de pols bindt. Ook leuk om te vermelden dat het wel betaalbare Pedral ook dergelijke pasvorm nastreeft en omdat de Atelier Wen de Nautilusschouders meekrijgt, komt de vorm van de vierkante Maestro ook wat meer in de buurt. Verder houdt de gelijkenis geen pas natuurlijk.


Let wel, de Pedrals zijn nog maar prototypen. De flow van de bracelet zou nog verbeteren.
Tantaal is niet vreselijk duur. Wel moeilijk te bewerken
Omdat het een edelmetaal is, en ook een luxe uitstraling heeft qua dichtheid
Maar gedvertiefes wat een lekker gewaagd ontwerp is dit. Heerlijk.
Ik zou, tegen gebruik in, met die zwarte zo weglopen als die bij mij ook zo mooi zit.
Ik weet weinig van Tantaal. Wat is precies het voordeel van die dichtheid? Alleen dat het zwaar aanvoelt? Overigens vind Wikipedia dat het gemakkelijk te bewerken is, maar wordt bij horloges het tegendeel beweerd. Ook van Ti werd tot voor kort gezegd dat bewerking (of toch tenminste afwerking) moeilijker zou zijn dan rvs, maar ik meen toch voldoende indicaties te hebben gezien dat dit niet helemaal klopt en dat prijzen en afwerking vergelijkbaar met staal mogelijk zijn. Bij Tantaal zal dat niet zo zijn vanwege de zeldzaamheid. En ja, het heeft ook wel een iets andere toon zo te zien. Ik vind het vooral jammer dat een mooi ontwerp door buitenissig materiaal mogelijk nog veel onbereikbaarder wordt.
Er zijn al 30 jaar legio €150 horloges in Ti, dus dat is van dag 1 bullshit geweest.
Ja, het voelt aan als goud, dichtheid zit rond die van 21k goud. Boven Die van veel 18k legeringen.
Voor handmatige bewerking is het relatief makkelijk. Het laat zich goed hameren, rollen en polijsten
Voor frezen en dergelijke:
Het is ‘plakkerig’. Lastig te verspanen daardoor, het wordt ook steeds brozer en harder hoe langer je het bewerkt.
Je hebt speciale tools nodig voor het frezen en moet op lage snelheid met extra koeling.
Het is grijs, nog wel meer dan titanium. Maar dit is echt een edelmetaal, heeft onder normale omstandigheden 0 last van corrosie. Dat is een ander voordeel.
Zoals verwacht heeft Trematic nou niet bepaald een heel vernieuwend concept voor hun duiker. Maar 30atm is capabel te en het oogt heel netjes voor een horloge met dergelijke specificatie. T-Five Beigua Maris: grade 5 Ti, LJP G101.
Prima ontwerp met originele details en interessant materiaal en uurwerk. Top gedaan.
Yep, staan er al jaren op, verkoopt niet best.
Heb je een beetje moeite met het feit dat je op een nette manier gecorrigeerd wordt? Lange tenen?
Als je even de moeite neemt om op de website van Van Speyk te kijken zie je dat ze al meer dan 12 jaar actief zijn.
Ja, is niets mis mee, maar ‘reinvented’?
Valt toch nog wel mee voor 30atm? Mijn ding is het niet, die dikte, maar voor de liefhebbers vast te doen.
Waarom zou je dat denken? Ben wel verbaasd dat zo’n merk me niets zegt, en dat na twaalf jaar suggereert weinig soeps. Ik had ook weinig zin om er verder moeite in te steken. Die online dealer zei me ook al niets en had een irritante website.
Dat alles gezegd, als iemand echt ervaring met het merk heeft en wat aan mijn niet al te beste indruk denkt te kunnen sleutelen: van harte welkom.
Absoluut gezien valt het zeker mee, relatief vind ik deze dikte bij 38mm niet in verhouding, maar dat is natuurlijk persoonlijk - ook mijn ding niet idd.
Modelletjes van Trematic zijn best aardig maar te klein.
Awake plaagt ons met een verleidelijk plaatje van een nieuwe variant waarbij Son Mai lak en parelmoer worden gecombineerd… Inmiddels wordt hun huidige generatie horloges veel geprezen. Ik zou graag eens hands-on gaan.
Aision heeft vertrouwen in hun integrated bracelet concept en zal voor het jaareinde met een duiker komen. Op eerste gezicht vind ik het wel minder karakteristiek dan het origineel, maar wel passend.
Deze kan ik nou juist wél pruimen.
Soort hypermoderne duiker
Voor wat het waard is: Ik heb daar ooit een Junkers voor iemand anders gekocht en de communicatie (ik had nogal wat vragen) en levering waren keurig.
Dat is bemoedigend










