Microbrand only (Deel 2)

Oeh, ben benieuwd!

Zeer fraai. Ik laat 'm schieten. Heb al te veel duikers… :laughing:

Dit gaat volgens mij over de Monceau, toch?

Tiga doet aan Black Friday met 20%, maar wat mij nog meer opvalt, ze bieden DDP aan, ook in Europa. Voor een klein beginnend merk is dat opmerkelijk. Alleen Wise lijkt recentelijk die stap te hebben gezet en anderen doen het alleen nu Trump dwars begon te zitten in Amerika. Nu zeg ik niet dat het per se voordelig hoeft uit te pakken. Wel minder rompslomp en onzekerheid en als het goed is mogelijk snellere levering zonder twijfels. Ik denk ook dat niet individueel servicekosten aftikken iets voordeliger zou moeten uitpakken.

Aah, foutje.

1 like

Pas op met Aryon! Wij hebben ons er hier ook kort over verwondert hoe Grand Feu Email mogelijk is tegen hun prijs (hoewel die prijs ook bij anderen ook lager blijkt te kunnen sinds indielievelingen anOrdain gingen experimenteren). Zojuist kwam ik dit tegen op het altijd lawaaierige Reddit, maar het klinkt alsof het atypisch redelijk is uitgezocht, hoewel ik graag wat links naar de bronnen had gezien. Heeft iemand hier op HF gekocht die dit verhaal uit eigen ervaring kan aanvullen?

LMAO wat erg zeg :clown_face:

Het Poolse Mudita komt met een tweede horloge. De eerste, de Element, is me vooral bijgebleven als een behoorlijk betaalbaar horloge met SW300 uurwerk en met onder 8mm opmerkelijk dun voor een automatisch horloge, maar miste dan ook de secondewijzer.

Super elementair design heeft plaatsgemaakt voor beter functionerend utilitarisme in de Radiant die in drie maten komt: 32, 37 en 40mm. Mudita’s ontwerptaal doet me nog steeds een beetje denken aan Braun, maar ik kan er toch niet over uit of ze saaiig voldoende interessant hebben gemaakt. De varianten met geborsteld stalen indices lijken een tikkeltje flets. Juist zwart omlijnd komt er dankzij contrast iets meer leven in. Volgens Watchyawant is het borstelen wel uitstekend uitgevoerd, en ik weet niet of je dat effect zal missen in zwart (immer ook het zwart kan nog geborsteld zijn). Hier geen SW300 maar een SW200 elaboré. Mudita’s gelooft duidelijk in kwaliteitscomponenten en productie. Ik voel sympathie, maar niet gelijk hebzucht.

Gelachen heb ik niet. Ik vind het vooral erg. Er is overigens hier en elders al de nodige discussie geweest over grand feu en zogenaamd koud email, en mogelijk gebruik van niet meer dan epoxy harsen. Dan heb je ook nog het iets transparantere in de oven gebakken lak. En tenslotte natuurlijk een sleur aan lakken en verfsoorten verantwoordelijk voor kleur als er niet electroplated of geanodiseerd wordt, waarvan niemand zich doorgaans afvraagt wat het precies is. Ik vind alles tot op zekere hoogte prima, zolang geen onjuistheden worden verkocht, maar zou tegelijkertijd ook graag kunnen werven vergelijken wat de wezenlijk kwalitatieve verschillen zijn. Alleen van grand feu weet ik dat er grote diepte en extreme stabiliteit en resistentie aan worden toegedicht. Dat zal vast kloppen, maar zelfs dan is misschien de vraag hoe zich dat verhoudt tot andere technieken. Immers, pigmenten kan je ook krijgen met diverse gradaties van lichtvastheid en dat wordt volgens mij over vele decennia zo niet 100 jaar gesimuleerd. Van heel veel inkt of verfproducten wordt dat waarschijnlijk nooit uitgezocht.

Ja ik snap je, ik lach ook alleen van verbazing over hoe bedonderend producenten kunnen zijn, dan heb ik het niet eens over het horlogemerk maar over hun leverancier.

Schaamteloos, werkelijk.

Dat is ook wat moeilijker te controleren denk ik, vitreous enamel is gebakken glas, dus zo’n beetje inert.

Belachelijk dat er mee gesjoemeld wordt

1 like

De wijzerplaat wel, maar ik of het horloge niet. Ik vind het een hele mooie craft waar enkele vakmensen en kunstenaars prachtige dingen mee bereiken voor wie het kan betalen, maar waar ik dus iets sceptischer in sta is of daar nou zoveel voordeel van kan worden verwacht. In sommige gevallen is het visuele effect, naar verluidt, moeilijk te repliceren. Tegelijkertijd heb je horloges als van Serica die kennelijk echt emaille platen gebruiken waar je wel kwaliteit ziet, maar niet per se wezenlijk voordeel van de techniek apprecieer. Maar, ik plaats dan gelijk de kanttekening dat ik het ook bij dat merk al opmerkelijk vind dat ze het houden bij echt heet gebakken email (in persoon beschreven), maar het alsnog niet duidelijk is of dat nu evenredig is aan grand feu, dat voor hun prijzen eigenlijk niet voorhanden lijkt te zijn, ook niet bij nieuwe Aziaten als ik het me goed herinner.

Horage komt met een primeur: een microrotor wound flying tourbillon met travellers GMT en dag/nacht aanduiding. Lekker complex allemaal, maar ik zag de originele Autark Jura liever.

Slijtvast, niet gevoelig voor allerhande oplosmiddelen, etc.

Maar ook: prestige. Iets verkopen als grand feu en het is dan lak… dat is waanzin.

1 like

Eens, als je dat zo verkoopt moet je zeker zijn van je zaak.

Ik denk overigens dat diverse email technieken op minder hoge temperaturen en ook diverse lak technieken even artisanaal en wellicht soms ook zeer resistent kunnen zijn. Dat zou ik weleens beter uitgezocht willen zien

Batavia geeft vandaag 35% korting op wat in stock is. Een model is uitgezonderd.

Aangezien de eerste mij wel bijzonder goed beviel en ik toch wel een zwak heb voor rood, een tweede Geckota besteld. En dus vandaag geleverd. Nu nog een beter passende strap zoeken.

2 likes

Mijn Marwhal net beschreven in: NA: Een retro-style diver met spirituele ambities

1 like

M’n nieuwe custommade dial zit erin!
Nu de reis van Italië naar Nl :crossed_fingers:t3::

3 likes

In het kader van mechanische microband chronografen van goede kwaliteit en die er goed uitzien, deze HTD Hesagraph:

3 likes

Speels, eigenzinnig, en toch oogt het best gebalanceerd, zolang je tegen een gekleurde kast kan. Hoe staat die op een pols (van gemiddeld formaat)?

1 like