Microbrand only (Deel 2)

Deze modellen hebben interessante hoekige lijnen. Wel apart als je tot nu toe twee modellen voert er zo veel prijsverschil in zit, meestal varen merken wat meer één koers….

1 like

Daar kan ik meer mee, die blauwe heeft zowaar wat aantrekkingskracht op mij. Ook de Ronda modellen zijn van interessante hoeken voorzien, de lugs zijn een soort King Seiko on steroids idee.

Het merk is nieuw voor mij.

1 like

Ja, dat is misschien een goede context. Mijn ervaring met merken is o.a. Lorier, Praesidus, Vario, Seiko’s (Prospex en onder), Tissot, Citizen, Orient en paar Chinezen. Alles <€1.000 MSRP. Tussen deze horloges is de Traska de best afgewerkte, en meest verfijnde.

Maar, nu ik de reflectie maak, de Traska zit ook wel in (mijn) hogere prijsklasse.

Dus ik kan niet zeggen of ie 't beter doet dan een andere micro van €750.

1 like

Dat is zeker een nuttige en mooie context. Ik ben minder bekend met de meeste gevestigde merken, maar heb weleens een Tissot door m’n handen laten gaan en bezit een low-cost Citizen (geen goede vergelijking). Gezien de marktpositie van Vario, die overigens echt leuke dingen doen, zou ik daar wat afwerking betreft en bepaalde componenten minder van verwachten. Praesidus heeft wel enkele modellen die vergelijkbaar zijn in kosten. De beste vergelijking is waarschijnlijk Lorier, ook gezien de reputatie onder volgers. Hun Astra/Falcon zou je best tegen de Commuter mogen afzetten. Gezien dat Lorier kennelijk DDP verzendt, liggen de kosten ietsje lager dan bij Traska. Je krijgt ook nog eens een behoorlijk complete onderhoudsset meegeleverd. Traska’s troef is de hardness coating en misschien een iets geavanceerdere sluiting. Tussen modern saffier of hesalite is toch vooral een persoonlijke keus, waarin ik vind dat ieder merk de juiste afweging heeft gemaakt voor hun product. Met welke Lorier heb jij ervaring?

Toen ik in augustus eventjes hands-on ging met de Traska was de afwerking erg goed, maar niet met een luxueuze verfijning, en de bouw uiterst solide. Ik vond het redelijk vergelijkbaar in afwerking met Monbrey, die er (net) onder blijven qua prijs, maar meer inzetten op bijzondere en creatieve details dan technisch vernuft (behalve de Faraday cage). De uitstraling van Monbrey vond ik luxer door de aankleding en vormgeving, maar de ergonomie en bestandigheid krijgen mijns inziens meer nadruk bij Traska (zeker dankzij verbetering over de generaties. Monbrey is nog maar pas begonnen eigenlijk.)

De kroon met ontkoppelingsmechanisme mag ook nog wel benoemd worden in het voordeel van de Commuter. :ok_hand:

2 likes

Jaa zeker wat een luxe gevoel. Je hebt geen idee dat je een Miyota in je klauwtjes hebt

2 likes

Santura x Bauche Nebula. De Bauche Nebula was bijna succesvol, maar écht te dik. Dat zal niet zijn opgelost in deze special edition, maar bovendien vind ik die raketachtige grap met de indices ontsierend. Ook zie je toch vooral de plaat van Bauche, maar wat is nou precies Santura?

2 likes

Daar heb ik niet aan gevoeld in augustus. Geen ervaring met het verschil. Dat gezegd, ik vind het altijd wel fijn als ik weining aan een kroon hoef te zitten. Tijd (eventueel datum) zetten en klaar graag.

Baltic Prismic komt met nieuwe steentjes, waaronder:

Maar of er nou eentje bij zit die kan tippen aan die best indrukwekkende red agate?

(Ook nog uurwerk upgrade, overigens, naar LJP D100.)

1 like

Hmm

Verandert het formaat ook?

Erg mooie kast, iets aan de kleine kant

Ik denk het niet. Is 36mm. Lijk mij een mooie maat voor de stijl voor de meeste polsen.

Die wijzerplaat doet het wel voor mij, als old school SF liefhebber.

Dat was feitelijk in het origineel niet minder. Hoewel misschien meer astronomisch dan SF.

Ik heb een Lorier Falcon v2 en een Traska Venturer (3-hander). Beiden modellen die inmiddels niet meer geleverd worden dus ik kan niet spreken over de huidige kwaliteit van de merken. Dat gezegd hebbende, de band van de Traska is een hoger niveau, bijvoorbeeld hoe de snelverstelling in elkaar zit: De Traska heeft hier netjes een knopje voor terwijl je bij de Lorier moet frunniken met die quick-release pinnetjes. Wel allebei volledig scharnierende banden. ik weet niet of mijn Lorier dat ook al had, ik heb die band er vrijwel meteen afgehaald omdat ik 'm totaal niet bij de Falcon vind passen, staat echt een beetje raar wat mij betreft. Ook vind ik de afwerking van met name de wijzers op de Lorier duidelijk onderdoen voor de Traska. En beide hebben een Miyota 9000-uurwerk, met de welbekende bijgeluiden. Echter in de Lorier maakt het uurwerk echt zeldzaam veel kabaal. In de Traska is het geluid beter geïisoleerd (maar nog wel hoorbaar).

Verder is die coating van Traska echt goed, zonder dat het optisch iets afdoet aan de uitstraling van het horloge.

Kijkend naar de aandacht voor detail die Jon Mack van Traska heeft voor z’n producten is dat verschil in kwaliteit met Lorier wel blijvend denk ik. Anderzijds is de charme van Lorier wat mij betreft niet haalbaar voor Traska. Al vind ik Lorier de laatste jaren erg tegenvallen, maar mijn Falcon v2 is wat mij betreft qua looks perfect voor wat het is.

Bijgevoegd een -verder niet zo nuttig- plaatje bij het praatje.

6 likes

Furlan Marri’s nieuwste limited edition, de Sahra

5 likes

Dit is fantastische feedback. OK, ik snap dat het eigenlijk over inmiddels verouderde edities gaat, maar inderdaad kunnen we dat mooi verbinden met wat we verder weten van de ethos van de twee merken. Ik ben het ermee eens dat als Lorier je aanspreekt er een natuurlijk charme vanuit gaat. Zelfs ik ben daar niet imuun voor, maar de meeste modellen redden het net niet, terwijl ik ook niet vies ben van een saffier. Ik zou graag een iets verfijndere doorontwikkeling van de Zephyr zien. Echt niet normaal wat mensen daarvoor vragen op de tweedehandsmarkt. Maar het toont wel aan dat velen zich gecharmeerd voelen. Het is overigens niet zo dat Traska geen charme heeft, maar het valt ook op dat het wellicht meest eigenzinnige model, de Seafarer, er niet meer tussen staat (en ik persoonlijk ook niet het meest geslaagd vond). Ondertussen is een keus voor en zijn de keuzes van Traska meer berekend: alsmaar verfijnen van een product op klassiek patroon. De Venturer wijkt daarvan het meest af, en met redelijk succes. Wie weet, dus, wat de toekomst brengt.

1 like

Ha, dat is echt heel gelijkaardig aan mijn ervaring.

De Lorier Astra heeft een enorm warm, charmant, vintage karakter dat de Traska Commuter niet haalt. En de Traska heeft een bepaalde geraffineerde/strakke vibe, stevigheid en kwaliteitsindruk dat de Lorier niet haalt.

Als je ze allebei hebt, voelen ze erg complementair :slight_smile:

2 likes

Kiwame Tokyo bewijst volgens mij met alleen de teaser van de IWAO al geen one day wonder te zijn.

8 likes

Via Fratello hoorde ik over Mozen (Amerikaans met Italiaanse achtergrond). Een merk dat met 3D print techniek Holthinrichs achterna probeert te gaan, maar dan betaalbaar. Nu ja, ik kan voor 900jsd niemand echt aanraden een horloge met een NH34 aan te schaffen. Nee, het gaat niet allemaal om het uurwerk, maar ik vind het de prijs echt niet passen. Verder lees vooral het Fratello artikel, want de kritieken op afwerking en uitvoering van de GMT aanduiding, die overigens me decoratief wel kan bekoren, zijn volstrekt onderbouwd. Het is dus in zekere zin jammer dat Mozen hiermee debuteert en niet met een horloge dat de vraagprijs echt waard is. Nu vond ik het meer op het niveau van MMI, en doe doen de uitvoering met minder problemen. Of 3D printen nu zo duur moet zijn? Maar het moet eigenlijk wel een slag beter. Hopelijk overleeft het merk dit debuut om het nog eens goed over te doen. Voor wie voldoende geld over heeft voor novelties of de look gewoon tof vind.

4 likes

Ik kan alleen maar jakkie zeggen

2 likes